יום העשן ומראות- 29 במרץ

יום העשן ומראות נחגג ב -29 במרץ בכל שנה. מקור הביטוי "עשן ומראות" מבוסס על אשליות של קוסמים, בהן הם גורמים לחפצים להופיע או להיעלם על ידי שימוש במראות בתוך ענן עשן מבלבל. באופן כללי, הביטוי "עשן ומראות" מתייחס לכל סוג של מצגת שבאמצעותה מסיחים את דעת הקהל כדי לוודא שהוא לא רואה מה באמת קורה. 

אחד הדברים המהנים באמת בקסמים הוא שחלק מהם מבוססים על מהירות ידיים וחלק מהם מבוססים על מדע ומתמטיקה. לא משנה מה קורה בקסם, מה שהכי חשוב זה שהקוסם מסתיר מהצופה את מה שבאמת קורה וכך "עובד עליו".

עשן ומראות הוא גם ביטוי בשפה האנגלית המשמש לתיאור דברים ומעשים מטעים, מניפולטיביים או חסרי הסבר מלא שנועדו לבלבל את השומע ולהסיח את דעתו מהאמת. דוגמא מעניינת לכך היא בתחום המשפט כשעורכי דין ואנשי מקצוע משפטיים אחרים משתמשים בשפה מפותלת להפליא כדי לוודא שאף אחד אחר לא מבין מה קורה. ידוע כי פוליטיקאים נוהגים כך גם כן. 

אמנות הקסמים קיימת כדי לבדר אנשים ברחבי העולם עוד מימי קדם, לפני אלפי שנים. יש עדות לציורי מערות ממצרים העתיקה המתארים ביצועים של טריק ה"כוסות והכדורים" שהיה אז בשימוש. ניתן ללמוד על ההיסטוריה של הטריקים והאשליות גם דרך היוונים והרומאים, דרך ימי הביניים החשוכים, ובסופו של דבר במאה ה -18 שבה התפתח תחום הקסמים במהירות כשמופעי הקסמים עברו מתצוגה בקרקס לבמה משלהם.

בטריקים של קסם העשן והמראה, הקוסמים יוצרים אשליות אופטיות על ידי הסבת תשומת לבו של הצופה מהפעולות שיוצרות את ה"קסם". המראות משמשות לעיתים קרובות ליצירת אשליות על ידי מניפולציה של אור ושימוש בתכונות של השתקפות ושבירה. תעתוע האשליה הזה תועד לראשונה בשנת 1770 כאשר השתמש בו השרלטן הגרמני, מנהיג באיגוד הבונים החופשיים, יוהאן גיאורג שרופפר (Johann Georg Schrepfer). הוא בנה קופסה מיוחדת שבה מראה ועששית שמעלה עשן שגרמה לדברים להשתקף דרך העשן ולהיראות כמו רוחות רפאים או דברים מכושפים. הטריק שלו תפס משם ושימש במגוון דרכים כדי להטעות אנשים מסיבות שונות, במיוחד במופעים מפחידים. כיום, ניתן להחיל את המונח עשן ומראות כמעט על כל דבר שמתברר כהונאה או מצג שווא של מה שקורה בפועל.


איך לחגוג את יום העשן והמראות?

לימדו כמה קסמים וטריקים וארחו למופע הקסמים שלכם חברים או בני משפחה. 

הקדישו זמן ללמוד כיצד להשיג אשליות באמצעות מראות.

בקרו במוזיאון קסמים ואשליות או מופע קסמים.

צלמו את עצמכם מבצעים קסם והעלו לרשתות החברתיות עם ההשאטג #SmokeandMirrorsDay

עובדת בונוס: ידעתם שהמראות הקדומות ביותר ששימשו בני אדם היו צלוחיות כהות מלאות בנוזל?

  

יום העשן ומראות

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות