יום הפסנתר - 29 במרץ

אם אתם חובבי מוזיקה קלאסית, אתם בטח מכירים היטב את הפסנתר המפורסם. לפסנתר יש היסטוריה ארוכה שמלווה בצלילים עדינים ויפים, שמהדהדים ונותנים עומק לכל יצירה מוסיקלית. לפסנתר יש גם יום חג משלו, יום שכולו אהבה והערכה לפסנתרים.

ההיסטוריה של הפסנתר
המצאת הפסנתר התחילה דרך כלי הנגינה שקדמו לו במשך כמה מאות שנים, בעיקר בתקופת ימי הביניים, כמו הדולצימר, כלי מיתר סורגי עם שלושה או ארבעה מיתרים מחוברים, הקלוויקורד, כלי מקלדת עתיק מראשית המאה ה-15, הספינט, הווירג'ינל והמפורסם ביותר- הצ'מבלו מהמאה ה-14.

הפסנתר הומצא על ידי ברתולומיאו כריסטופורי, אוצר כלי הנגינה של משפחת מדיצ'י בפירנצה שבאיטליה בשנת 1699. החידוש בפסנתר היה שאפשר לשלוט בחוזק הצלילים שבו באמצעות הלחיצה על הקלידים, לכן זכה  הפסנתר לשם "פיאנו-פורטה" (Piano-Forte, באיטלקית: חלש-חזק). מכאן הגיע שמו של הפסנתר ל"פיאנו" (Piano) בשפות רבות, קיצור של פיאנו פורטה.

את יום הספנתר יזם הפסנתרן המלחין והמפיק הגרמני נילס פרהם. נילס פרהם הלחין מוזיקת פסנתר קלאסית ששולבה במוזיקה אלקטרונית. הוא השיק את החג בשנת 2015. כשנשאל מדוע העולם צריך את יום הפסנתר הוא השיב: "... בעיקר מכיוון שלא מזיק לחגוג לכבוד הפסנתר וכל מה שמסביב: המבצעים, המלחינים, בוני הפסנתר, המקליטים, המובילים והכי חשוב- המאזינים".
מאז נפוץ חג יום הספנתר בעריכת קונצרטים, רסיטלים, הרצאות ומופעי רחוב. האתר הרשמי, Pianoday.org מפרט את כל הקונצרטים והאירועים שאפשר להגיע אליהם בכל רחבי העולם כדי לחגוג את יופיו של הפסנתר.
ציור של פיליפ מרסייה, חוש השמיעה, צויר בין השנים 1744-1747, שמן על קנבס

זוג מנגן בפסנתר שהוצב בפארק שלולית החורף בנתניה, ינואר 2020
ה-29 במרץ הוא גם יום חברת החשמליום העשן ומראות וגם היום בו מפלי הניאגרה עצרו מליפול
פסנתר אלקטרוני עם מקלדת, מסך הוראות, אוזניות ושרפרף (מקור)

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות