יום שתילת הפרחים - 12 במרץ

אחד הדברים היפים והמרתקים ביותר שיש על כדור הארץ הוא הפרח. יש יותר מ-400,000 מיני פרחים בעולם, כולם ללא יוצא מן הכלל יפים! ראיתם פעם פרח לא יפה?

לפרחים יש מגוון כל כך עשיר של צבעים וצורות, החל מהחיננית הפשוטה שצומחת בשדות ולצידי הכבישים ועד לוורד האלגנטי שמסמל להמון אנשים אהבה על שלל היבטיה. יש את פרחי הבר הצבעוניים שמנקדים נופי שדות ויערות ויש פרחים מתורבתים ומבויתים שמסודרים יפה בשורות בגנים ובחצרות. הפרחים מוסיפים כל כך הרבה יופי לעולם- הם פשוט מתנה של הטבע לכולנו! 

ההיסטוריה של יום שתילת הפרחים

הפרחים קיימים לפחות 150 מיליון שנים. כבר משחר ההיסטוריה הם היו מרכיב עיקרי בתרבויות שונות בכל רחבי העולם ושירתו גם מטרות נוספות מלבד קישוט, כמו שימוש רפואי.

כבר בשנת 2,500 לפני הספירה השתמשו המצרים הקדמונים בפרחים כדי לקשט שולחנות ואולמות גדולים, כדי להפגין כבוד לחיים ולמתים. בקברי הפרעונים, הכהנים הגדולים ואזרחים עשירים אחרים נחשפו שרידי פרחים רבים.

ביוון וברומא העתיקות גם השתמשו בפרחים לאותן מטרות, ובחלקם השתמשו בהם גם כצמחי מרפא. 

פרחים משמשים כצמחי מרפא עד היום, באמצעות תה צמחים, תרופות ותבלינים. 

תה פרחי אפונה-פרפר הידוע בכינויו "תה כחול" הוא חליטת עלי הכותרת של פרחי צמח אפונת הפרפר שמקורו הוא באזור הטרופי של מזרח אסיה. פרחי הצמח משמשים גם כצמחי מרפא באיורוודה. מה שמעניין בתה, שהפך להיות פופולרי במרוצת השנים, הוא שהנוזל משנה את צבעו בהתאם לרמת החומציות (PH) של החומרים הנוספים אליו- הגוון שלו הופך מכחול לסגול ועד בורדו ככל שהוא חומצי יותר. 

תה פרחי הבבונג (קמומיל) ידוע בהשפעה המרגיעה שלו על הגוף, ובעזרה שלו במניעת דלקות ומחלות, כאבים ובעיות במערכת העיכול. המשקה העתיק הזה מוכר כבר אלפי שנים.

לאורך ההיסטוריה, פרחים נשאו משמעויות סמליות שונות, בקרב עמים, דתות ומיתולוגיות שונים. בהינדואיזם, הדת העתיקה ביותר בעולם, פרח הלוטוס נחשב לסמל רוחני חשוב. ורדים נתפסים כבר שנים רבות כמפגן של אהבה וחיבה ופרגים משמשים להנצחת חיילים שמתו במלחמה.

הפרחים היו והינם גם חלק בלתי נפרד מהמסורות והטקסים שלנו. תוכלו לדמיין טקסים וחגים ללא זרי פרחים על השולחן?

הפרחים שימשו גם השראה למשוררים וציירים רבים לאינספור ביצירות אמנות כמו החמניות של ואן גוך, חבצלות המים של מונה. שירים רבים נכתבו על פרחים, כמו השיר 'דבר אליי בפרחים' שכתב אורי אסף והלחין דובי זלצר וזכה להמון ביצועים של מיטב זמרות ארצנו. ומי לא מכיר את הסיפור של זר הסיגליות שנשלח לאישה לא מאושרת בנישואיה בשיר 'סיגליות' של דיויד ברוזה?

לפרחים יש אפילו השפעה על הכלכלה. במאה ה -17 בהולנד בתקופה המכונה 'שגעון הצבעונים', הצבעונים נחשבו כבעלי ערך כה רב עד שהם היו שווים יותר מזהב. אנשים היו נוטלים הלוואות רק לצורך רכישת פקעות צבעונים וכשמחירי הצבעונים ירדו בחדות, זה הוביל למשבר כלכלי. המושג שיגעון הצבעונים נחשב לבועה הכלכלית הראשונה ולעתים משתמשים כלכלנים ואנשי שוק ההון במושג "טוליפמניה" בתור דוגמא לבועה כלכלית.

הזעפרן שהוא היקר בתבלינים מיוצר מפרחי כרכום מיובשים. 

לפרחים יש גם חשיבות אקולוגית מאד גדולה. עם הצבעים הבהירים והריחות הקסומים שלהם, הם לא רק מאירים את העולם סביבנו אלא גם מושכים ומתחזקים מאביקים כמו דבורים, פרפרים וציפורים. הם מפתים אותם בצוף מתוק ומחלקים בתמורה את האבקה היקרה שלהם. וברגע שהתרבו, פרחים נושאים פרי מתוק שבעלי חיים ובני אדם יכולים ליהנות מהם.

טיפים חשובים לשתילת פרחים

לעולם אל תקלו ראש בשתילת פרחים בגינה שלכם. תמיד תבצעו מחקר מתי ואיפה הכי טוב לשתול את הפרחים שאתם רוצים. לכל סוג של פרח יש צרכים והעדפות משלו. בידקו מהו סוג האדמה שהם צריכים, באיזה תדירות הם זקוקים להשקיה וכמה אור הם צריכים כדי לפרוח ולהחזיק מעמד. כאשר פרחים נובלים, יש להסיר אותם ולשמור את הגבעולים גזומים.

באופן כללי, פרחים צריכים אדמה עם ניקוז טוב. פרחי בר לעומת זאת, פורחים בצורה הטובה ביותר באדמה באיכות ירודה. 

יש פרחים שצריך לשמור את הפקעות שלהם במקום קריר וחשוך כדי לדמות את החורף ולשתול אותם רק כשקר בחוץ.

אם אתם גננים מתחילים, הפרחים שמתאים לכם לשתול הם גרניום, חמניות, נרקיסים ולבנדר. כובע הנזיר הם מתכון בטוח לפרחים יפהפיים כתומים בגינה שלכם. כל מה שצריך זה לפזר את הזרעים שלהם ולא לעשות כלום- רק לחכות לחודש מרץ לפריחה שלהם.

תמיד כדאי לחפש צמחים רב שנתיים שכן סוגים אלה של פרחים יחזיקו מעמד לפחות שנתיים. וגם אם אין לכם גינה, תמיד תוכלו לקנות עציצים ולגדל פרחים בבית.

איך לחגוג את יום שתילת הפרחים?

הדרך הטובה ביותר לחגוג את יום שתילת הפרחים היא לשתול פרח, או אפילו כמה פרחים. הקדישו מעט זמן היום כדי לשתול פרחים שמתאימים לעונה ולסביבה שאתם נמצאים בה. אתם יכולים גם לחבור לשכנים ולשתול פרחים באזורים ציבוריים כדי להוסיף כתמי צבע למקומות שנראים אפורים.

אם יש לכם ילדים, זה היום המושלם להוציא אותם החוצה ולהסביר להם על הקסם הזה של הטבע. מה עוזר לצמחים לגדול, מדוע אנו זקוקים להם ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לסייע בהגנה על המגוון הביולוגי של כדור הארץ שלנו. הטמעת תחושת הפלא לעולם אצל ילדיכם תעזור להם להעריך את כדור הארץ ולהפוך אותם למודעים יותר לסביבתם. בנוסף- מה יותר טוב מזמן איכות עם הילדים בחיק הטבע, באוויר הנעים מחוץ למסכים?

רוצים לקבל השראה לגידול פרחים? הצטרפו לקבוצות פייסבוק שעוסקות בגינון. יש שם המון אנשים שישמחו לעזור לכם בכל דבר שתצטרכו כדי לשתול פרחים כך שיגדלו בצורה הטובה ביותר ויתפעלו מהפרחים שיפרחו בגינה או בעציצים שלכם. גם ביוטיוב תוכלו למצוא קורסי סידור פרחים זמינים שיעזרו לכם להתחיל.

הפרחים מוסיפים צבע לחיים. אם אתם מרגישים מדוכדכים, נסו להוסיף את היופי והריח הנעים הזה לחייכם. זה בטוח יעשה לכם טוב.


ה-12 במרץ הוא גם יום העצמאות של מאוריציוס

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות