יום הקטשופ - 5 ביוני

הילדים אוהבים אותו במיוחד. המבוגרים גם אבל קצת פחות. יש כאלה שמוסיפים אותו להכל, כולל אטריות, אורז, חביתה ועוד... חלקם זוכים לביקורת על שימוש יתר. יש כאלה שאוכלים אותו רק עם צ'יפס.

לא משנה מה דעתכם עליו, הקטשופ הוא הרוטב הפופולרי ביותר בעולם המערבי. ברחבי העולם נמכרים כ- 650 מיליון בקבוקי קטשופ רק של היינץ מדי שנה.

ה-5 ביוני הוא יום הקטשופ. עדיין לא גילינו למה נקבע התאריך הזה כיום הקטשופ אבל אנחנו מחפשים.

ההיסטוריה של הקטשופ

המתכון המתועד הראשון של הקטשופ מגיע מסין משנת 544 לספירה. המלחים קראו לרוטב על בסיס הדגים ke-tchup והוא היה עשוי מ"מעי, קיבה ושלפוחית שתן של הדג הצהוב, הכריש והבורי" שדגרו 20 יום תחת אור השמש בקיץ עד שהיו מוכנים למאכל, 50 יום באביב או בסתיו ו-100 ימים בחורף. 
בשנות ה- 1700 המוקדמות הרוטב הסיני הגיע למלזיה, שם התגלה על ידי מגלים אנגליים שהיו שם. בשנת 1740 הוא כבר הפך למרכיב מרכזי במטבח האנגלי.
בהתחלה לא היו ברוטב הזה בכלל עגבניות. הבריטים שניסו לשכפל את הרוטב בבית נתקלו במכשול: בגירסה האסיאתית היו פולי סויה מרכיבים עיקריים והם לא גדלו באירופה. אז במקום סויה, השפים האירופאים ניסו להוסיף צדפות, אגוזים ופטריות.
רק ב- 1801 הכניס סנדי אדיסון את העגבניות למרכיבי הרוטב וכתב את המתכון בספר הבישול האמריקאי "ספר בית הסוכר" (Sugar house book).
לאחר מכן פרסמו אנשים נוספים מתכונים לקטשופ, וככל שעברו השנים, הקטשופ צבר פופולריות רבה במטבח האמריקאי שהיה חובב עגבניות מושבע.

בהתחלה היו מוכרים את הקטשופ איכרים המגדלים עגבניות.

ב- 1837 התחיל לייצר ולמכור ברמה לאומית את רוטב הקטשופ בבקבוק אדם בשם ג'ונס יירקס ואחריו, ב- 1876 החלה חברת היינץ לייצר ולמכור קטשופ משלה שסלוגן המכירות היה: "הקלה מבורכת לאמא ולשאר הנשים בבית!".

בימיה הראשונים של אמריקה, הייתה מעט מאוד דאגה לבטיחות המזון. למרבה הצער זה לא היה נדיר שבעלי חנויות לא ישרים מכרו בשר ומזונות אחרים לא טריים ולא בטוחים לאכילה ללקוחות שלהם. כדי לכסות את הטעם הרע, מרבית בעלי החנויות הוסיפו קטשופ. הרוטב הסמיך הזה שמקורו ברוטב דגים כבוש סיני שימש להעלמת הטעם הרע יותר מכל דבר אחר. לא היה שום תקן לתבלין הזה, הוא יכול להיות עשוי מכל דבר, עם מגוון מרכיבים.
בשנת 1876, חברת F. & J. Heinz החלה למכור "קטשופ עגבניות", שהפך ללהיט גדול. ואז עוד חברות החלו למכור קטשופ, רק שבמקום להשתמש בעגבניות טריות כמו היינץ, הן השתמשו במוצרים נחותים כדי להוזיל עלויות.
מר היינץ שלח את בנו לוושינגטון הבירה: משימתו הייתה לשכנע את הלובי בקונגרס לאמץ סטנדרטים מחמירים כדי להבטיח שהעם האמריקני יקבל מזון בריא ובטוח לשולחן האוכל המשפחתי.
המאמצים של חברת היינץ הביאו לפיתוח מה שנקרא היום ה- FDA (ממשל המזון והתרופות הפדרלי).

איך לחגוג את יום הקטשופ?
האם אתם מאלה שאוהבים להוסיף קטשופ לכל דבר או שאתם נמנעים ממנו לגמריי? ספרו לנו בתגובות למה אתם נוהגים להוסיף קטשופ. לכבוד יום הקטשופ אתם יכולים להוסיף למה שאתם אוכלים קטשופ ולגלות אם זה מתאים. אתם יכולים להכין יצירות אמנות אכילות עם קטשופ ולהעלות לרשתות החברתיות עם ההאשטג 

#ketchupday 


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות