יום האוכל הקפוא - 6 במרץ

יום האוכל הקפוא הלאומי נחגג בכל שנה בתאריך 6 במרץ, לכבוד המאכלים והחטיפים שבפריזר. 

שתי המצאות אפשרו את הגשמת הרעיון הנהדר של הקפאת אוכל: המצאת המקפיא והמצאת הטכנולוגיות להכנת מזון שניתן להקפאה.

ההמצאה של מאכלים קפואים שיפרה את חיינו מאד. במקום לזרוק אוכל שהפך ללא טרי, ניתן להקפיא אותו לזמן בלתי מוגבל ולאכול אותו מתי שרוצים, אחרי שמחזירים אותו לחיים להיות טרי בלי שום בעיה!

ההיסטוריה של האוכל הקפוא

ההקפאה של המזון מאטה את הריקבון שלו על ידי הפיכת לחות עודפת לקרח ומעכבת את הצמיחה של רוב זני החיידקים. משחר ההיסטוריה, חקלאים, דייגים, ציידים ולוכדים שימרו את תוצריהם במקומות אחסון לא מחוממים במהלך עונת החורף. 

במשך מאות שנים, שבטים שישבו במקומות בהם האקלים קר, השתמשו בהקפאת מזון טבעית. בשנת 1885, מספר קטן של עופות ואווזים נשלחו מרוסיה ללונדון בארגזים מבודדים בזכות שימוש בטכניקה זו. כבר בשנת 1899 היה יבוא מפותח של מזון קפוא מרוסיה ללונדון במהלך 4 חודשי החורף. המזון המיובא סופק לערים בכל רחבי אנגליה כגון: ברמינגהאם, ליברפול ומנצ'סטר. לאחר מכן החלו להשתמש בהקפאה על מנת לייבא בשר.

בשנת 1929 הציע לציבור האמריקאי קלרנס בירדסאיי, ביולוג של ממשלת ארה"ב, את שיטת "הקפאת הבזק" של ירקות, בשרים, פירות ופירות ים כדי לשמר את טעם ואיכות המזון. בירדסאיי יצר את מוצרי Birdseye Seafoods ופיתח את תהליך ההקפאה המהירה שכלל אריזות מיוחדות מראש. לאחר שזכה בפטנט הראשון של תהליך הקפאת המזון הקפוא בארצות הברית בשנת 1927, הוא הקים את חברת Birdseye וכיום הוא וחברתו נחשבים לכמה ממייסדי תעשיית המזון הקפוא.

עוד ניסיונות לקדם את המזון הקפוא נעשו על ידי אלינור רוזוולט, אשתו של נשיא ארצות הברית פרנקלין רוזוולט, במהלך ביקורה ברוסיה. בסוף מלחמת העולם השנייה ניסו גם בעלות הברית להקפיא מיץ תפוזים, גלידה וירקות.
בשנת 1945 ייצרה חברות מקסון פוד סיסטמס את הארוחה הקפואה הראשונה. הם ייצרו את ה"Strato-Plates" - ארוחות שלמות שחוממו מחדש במטוס עבור נוסעי מטוסים צבאיים ואזרחיים. הארוחות כללו משוואה בסיסית בת שלושה חלקים של בשר, ירק ותפוח אדמה, שכל אחד מהם שוכן בתא נפרד משלו על צלחת פלסטיק. עם זאת, מסיבות כלכליות ומות מייסדן, הארוחות הקפואות של מקסון מעולם לא יצאו לשוק הקמעונאי. 
בעקבות מקסון פודס סיסטמס הגיעו ארוחות הערב הקפואות של ג'ק פישר, ה-FridgiDinners. בסוף שנות ה- 1940 נמכרו הארוחות לברים וטברנות.
בשנת 1949 הקימו האחים אלברט ומאיר ברנשטיין את Frozen Dinners. הם ארזו ארוחות ערב קפואות על מגשי אלומיניום עם שלושה תאים. הם מכרו אותן תחת התווית "אסקימואים חד-עיניים" (One-Eyed Eskimo) ושיווקו אותן רק באזור פיטסבורג. עד שנת 1950 ייצרה החברה מעל 400,000 ארוחות ערב קפואות. בהמשך הם הרחיבו את ההפצה לשווקים ממזרח למיסיסיפי. 

הקונספט תפס והמריא משנת 1954 כאשר הופיעו הארוחות הקפואות של סוונסון. סוונסון המציא את מותג ארוחות הערב הקפואות מול הטלויזיה (TV Dinners). ארוחות שלא דורשות שום כישורי בישול. רק חממו את התנור מראש ובשלו את המזון הקפוא למשך הזמן הנדרש. 

במהלך השנים פותחו ארוחות הטלויזיה על מנת לענות על דרישות הצרכנים. חברות המזון הקפוא התחילו להוציא ארוחות בגודל משפחתי, ארוחות עם מודעות לבריאות ואפילו ארוחות של מזון אורגני.  

אוכל קפוא, לא משנה כמה היה מוכן בנוחות, באותה התקופה עדיין היה מחומם בתוך התנור המסורתי, בתהליך שהיה גוזל זמן. רק בתחילת שנות ה1940-50 החלו אפשרויות חימום מהירות וקלות יותר להיכנס לתמונה.
בשנת 1945 גילה בטעות פרסי ספנסר, מהנדס אמריקאי אוטודידקט את רעיון השימוש בגלי המיקרו לחימום אוכל. 
חברת ריית'און שבה עבד קנתה ממנו את הרעיון ורשמה פטנט לתהליך הבישול במיקרוגל. בשנת 1947 נבנה תנור המיקרוגל המסחרי הראשון. 

יום המזון הקפוא הלאומי נוסד ב-6 במרץ 1984 על ידי הנשיא רונלד רייגן שרצה לעודד את פיתוח תהליכי הקפאת המזון בצורה בטוחה. זה היה לאחר שהמיקרוגלים הפכו לנגישים לקהל הרחב במהלך שנות ה1970-80. 

בתקופות אלה, חנויות המכולת הקדישו בקושי חלק קטן ממדפי המכירה שלהן למאכלים קפואים. אולם כיום, לעתים קרובות, חנויות מפנות מקום למספר מעברים של מזון קפוא של חברות שונות המאפשרות לצרכנים לחמם מאכלים מוכנים תוך פחות מ- 30 דקות.

איך לחגוג את יום האוכל הקפוא?

חגיגת יום האוכל הקפוא יכולה להיות הזדמנות מצוינת ללמוד דברים חדשים על ההיסטוריה של המזון, וגם סתם ליהנות מהנוחות שהמאכלים הקפואים מביאים לחיים המודרניים.

עוד אפשרויות לחגיגת יום האוכל הקפוא היא לצאת לחנויות ולהתבונן במחלקות המזון הקפוא, לראות כמה הן גדולות ועשירות ואיך היום כל מזון אפשר למצוא בגירסה קפואה, מה שלא היה לפני כחמישים שנים ואפילו פחות! כיום, מותגים רבים וקווי מוצרים נתנו לחדשנות לעבוד וייצרו קווים חדשים של מזון קפוא, תוך שימת לב להרגלי ודרישות התזונה המשתנים של קהל הלקוחות. היום יש אפשרויות רבות של מזון כמו ללא גלוטן, מזון טבעוני, צמחוני וכד'.

לימדו עוד עובדות מעניינות על המזון הקפוא, כמו למשל:

הקפאה היא השיטה הטובה ביותר לשימור אוכל. היא שומרת על המזון טרי יותר משיטות אחרות, כמו שימורים או ייבוש.

מזונות קפואים מוקפאים בשיא ההבשלה שלהם. המשמעות היא שחלק מהם עשויים להיות מזינים יותר מתוצרת "טרייה" שנסעה במשך שבועות כדי להגיע למכולת. 

ניתן ליהנות ממאכלים מזינים לאורך כל השנה תוך שימוש בתהליך ההקפאה, גם באקלים בו התוצרת אינה צומחת היטב בחודשי החורף.

מזון קפוא אינו דורש חומרים משמרים נוספים או נתרן, מה שהופך אותם לבריאים לא פחות ממאכלים טריים.

אוכל ניתן לשמור בפריזר בין 3 ל-8 חודשים, תלוי בסוג האוכל. ירקות קפואים מראש ניתן להקפיא 8 חודשים. גזר, כרוב וסלק ניתן להקפיא 8-10 חודשים. עגבניות ועשבי תיבול טריים אפשר להקפיא חודשיים. פלפלים טריים: 6 חודשים. קלח תירס: 8 חודשים. בננות: 3 חודשים, תפוחי עץ: 8 חודשים, לחם, לחמניות: 3-5 חודשים אם הכנסתם ישר למקפיא, ו-2-3 שבועות אם פתחתם את האריזה, הוצאתם פרוסה והחזרתם למקפיא.


ה-6 במרץ הוא גם יום רופאי השיניים וגם יום עוגיות אוראו

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות