יום ברוטוס - 15 במרץ

יום ברוטוס הוא יום שנחגג ב -15 במרץ בכל שנה. יום זה נקרא גם "אידו של מארס", היום האמצעי בחודש מרץ. אם אתם מכירים את המחזה "יוליוס קיסר" מאת ויליאם שייקספיר, אתם בטח מכירים את ברוטוס ואת הסכין שתקע בגבו של יוליוס קיסר. כל מי שמכיר את המחזה יודע מהו סכין בגב. אבל גם בעידן המודרני יש אנשים מומחים בבגידות ואין מי שלא חווה את זה, גם בתור נדקר ואולי גם בתור הדוקר. יום ברוטוס נועד להזכיר לנו שעדיין יש ברוטוסים בכל מקום ובכל זמן, שמסכסכים, בוגדים, מאכזבים ומפתיעים לרעה.

ההיסטוריה של יום ברוטוס 

יום ברוטוס מצוין ב-15 במרץ בגלל שהרצח של יוליוס קיסר אירע באמצע מרץ (באידו של מארס). אידו של מארס (לטינית: Idus Martiis) הוא מטבע לשון המציין זמן המועד לפורענות. בלוח השנה הרומי ציינו שתי מילים אלו את היום ה־15 בחודש הרומי מארס, אשר בו נרצח יוליוס קיסר (בשנת 44 לפנה"ס). יום זה היה ברומא העתיקה יום חגו של האל מארס ובו נערך מצעד צבאי לכבודו.

מרקוס ג'וניוס ברוטוס, או בקיצור ברוטוס, נחשב לבוגד המפורסם ביותר בעולם, בגלל הריגת חברו היקר יוליוס קיסר. הוא נולד בשנת 85 לפנה"ס ברומא והיה בחייו איש צבא ופוליטיקה דגול. יוליוס קיסר היה דיקטטור רומאי שהעם רצה להיפטר ממנו בגלל עריצותו, ואת הרצח ביצעו ברוטוס וקסיוס שהיו חברי הסנאט הרומי. מרקוס יוניוס ברוטוס, מראשי קושרי הקשר נגד קיסר, היה איש שזכה לאמון ולביטחון רב מצדו של יוליוס קיסר, יש השערות שהיה אפילו בנו הלא חוקי.

בזמן שבו נרצח יוליוס קיסר, הייתה התנגדות אדירה מצד העם להמשך כהונתו. חוזה בכוכבים אמר לקיסר זמן מה לפני הרצח: "היזהר מאידו של מארס" (beware the ides of march) כדי להזהיר אותו מפני העומד לקרות לו.

"הגם אתה ברוטוס?" הוא ביטוי מפורסם הקשור לאירוע זה במחזהו של ויליאם שייקספיר "יוליוס קיסר". הביטוי הזה שבלטינית, שפת המחזה המקורית הוא "Et tu, Brute?" נאמר על ידי יוליוס קיסר, הדיקטטור הרומי שנייה לאחר שנרצח על ידי ברוטוס וקסיוס, והוא מבטא את התדהמה ותחושת הבגידה העמוקה שחש קיסר לנוכח העובדה שברוטוס היה בין רוצחיו.

יום ברוטוס מזכיר לכל אחד מאיתנו שעלינו להיות מודעים לכך שיש תככים, מזימות ודקירות בגב גם בימינו כמו שהיו ברומא העתיקה ולא משנה איפה אנחנו נמצאים, לכן אנחנו צריכים להיזהר. אנחנו מודעים לזה שזה קיים בעיקר בפוליטיקה, אבל זה לא רק שם. זה יכול להיות גם במקום העבודה או הלימודים שלנו, אפילו בקרב החברים והמשפחה שלנו. בכל מקום יש ברוטוס. 

איך לחגוג את יום ברוטוס הלאומי?

הדרך לחגוג את יום ברוטוס היא די פשוטה. היום זה הזמן להקשיב לאינסטינקטים שלנו ולזהות את האנשים שכדאי להתרחק מהם ולא לשתף אותם בדבר, כי קיים חשד שהם בוגדניים. תוודאו שאתם לא מרכלים איתם, כי יש סיכוי גדול שזה יגיע לאוזניים הלא נכונות, שאתם לא מגלים להם סודות שעלולים לפגוע בכם אם אחרים ידעו אותם ולא מספרים להם בכלל שום דבר, כי הם עלולים לנצל אותו לטובתם ולא אכפת יהיה להם שזה יפגע בכם. זה היום ללמוד את השיעור מבלי להיפגע, לפני שיהיה מאוחר מדי. תוכלו לשתף את מחשבותיכם לגבי היום הזה ברשתות החברתיות באמצעות ההאשטאג #BrutusDay עם הציטוט "הגם אתה, ברוטוס?"

ימים מיוחדים בשנה

ה-15 במרץ הוא גם יום זכויות הצרכן העולמי וגם יום וידויי האמת

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות