יום הלוויתן- יום ראשון השלישי בחודש פברואר

היום הוא יום חג ללווייתן. יום הלוויתן העולמי נחגג בכל יום ראשון השלישי בחודש פברואר ומטרתו להעלות את המודעות ליצורים המרהיבים האלה. 

הלוויתנאים הם יונקים ימיים שכמה מהמינים המשתייכים אליהם הם מבעלי החיים הגדולים בעולם. הלווייתנאים מחולקים לשתי קבוצות: הדולפינים והלווייתנים. סדרת הלווייתנאים כוללת כ-90 מינים, שכולם חיים באוקיינוסים חוץ מחמישה מיני דולפינים שחיים במים מתוקים. 

יום הלוויתן העולמי מזכיר לנו את האתגרים העומדים בפני היצורים המדהימים האלה. כבר מאות שנים שלווייתנים ניצודים בשביל הבשר והשומן שלהם, אך כיום הם מתמודדים גם עם זיהום האוקיאנוסים ואובדן בית הגידול שלהם. יום הלוויתן העולמי מעלה את המודעות לצורך הגובר בהגנה על יונקים מגוונים ומלכותיים אלה.
בין הלוויתנאים אפשר למצוא את בעל החיים הגדול ביותר שקיים על כדור הארץ- הלוויתן הכחול שיכול להגיע לאורך של כ-27-33 מטרים ולמשקל של למעלה מ-170 טונות. הלוויתן הכחול הוא לא רק בעל החיים הגדול ביותר שחי כיום, אלא בעל החיים הגדול ביותר שהיה קיים אי פעם.

יום הלוויתן הוא יום חג שנוסד באי מאווי שבהוואי בשנת 1980 לכבוד הלווייתנים גדולי הסנפיר ששוחים מול חופיו. ביום זה פותחים במאווי את פסטיבל הלווייתן. מדי שנה נוהרים המוני אנשים לאי כדי להצטרף לאירוע החופשי לאורך כל היום שמארגנת קרן הלוויתן הפסיפית.

את החגיגה מתחילים במצעד שכולל תחפושות, מצופים ואירועים לילדים, בתוספת מוזיקה של כוכבים מהוואי ומהעולם כולו.

עם זאת, לא חייבים לבקר במאווי כדי לציין את יום הלווייתן. הלווייתנים זקוקים לתמיכה של חובבי חיות בר בכל מקום בעולם, כדי להתמודד עם איומי השימור שלהם כמו אובדן בית הגידול וזיהום הים. 

עובדות מרתקות על לווייתנים

הלווייתנים קשותי הראש יכולים להגיע עד לגיל 200 שנים ויכולים להתרבות עד גיל מבוגר .

לוויתן הקטלן הוא מין שעוזר להקטין את החור שבאוזון. בצואה שלו יש ברזל שמפחית את כמות הפחמן באטמוספירה ומסייע בייצור החמצן. 

בישראל אפשר לפגוש בים את הלוויתן המצוי שהוא בעל החיים השני בגודלו שחי כיום אחרי הלווייתן הכחול. הלוויתן המצוי נחשב כמין הנתון בסכנת הכחדה בגלל שהוא ניצוד באופן נרחב במהלך המאה ה-20.

הלשון של הלוויתן הכחול היא כל כך גדולה עד שפיל ו-50 בני אדם יכולים לעמוד עליה בתוך הפה שלו. הלב של הלוויתן הכחול קרוב בגודלו לגודל של מכונית קטנה.

יש עוד מין של לוויתן שהוא הגדול שבטורפים. זהו לוויתן הראשתן גדול הראש שהפרט הגדול ביותר שתועד שלו היה באורך מוערך של כ-28 מטרים ומשקל מוערך של 120-150 טונות. המזון העיקרי של הראשתן הוא דיונונים. היום, בגלל ציד המוני, נדיר לראות ראשתן גדול ראש שאורכו עולה על 18 מטרים. 

איך לחגוג את יום הלווייתן?

אם לא נתעורר בזמן, נאבד עוד בעל חיים שחי בעולם שלנו. לפי איגוד השימור העולמי (IUCN), כ-28 מיני לווייתנאים נמצאים בסיכון להכחדה, חלקם בסיכון נמוך וחלקם בסיכון גבוה. את יום הלוויתן מומלץ לציין בלמידה על הלוויתנים והעלאת המודעות של הסביבה לסכנות שאורבות להם כמו הציד שלהם וזיהום הים שנגרם בין השאר על ידי כלי תחבורה ימיים שדולפים מהם זפת ושמן והשימוש הנרחב בפלסטיק וחומרים בלתי מתכלים על ידי תושבי כדור הארץ. אם אתם נמצאים במקום שבו יש אירועי התרמה למען לוויתנים, זו הזדמנות להשתתף בהם. 

אוהבים בעלי חיים? רוצים לקרוא עוד עובדות מרתקות על בעלי חיים? היכנסו לעמוד ימי בעלי חיים שבו תמצאו עוד ימים מיוחדים לכבוד בעלי חיים שחוגגים בשנה!

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות