יום מורשת האינדיאנים- יום שישי שאחרי חג ההודיה

חודש נובמבר הוא חודש מורשת האינדיאנים. החודש הזה נוסד כדי לכבד ולהכיר את הילידים האמריקאים כאנשים הראשונים בצפון אמריקה ולחגוג הן את המורשת התרבותית שלהם והן את חשיבותם לעבר, להווה ולעתיד שלה.

בשנת 2009 חתם הנשיא ברק אובמה על "החלטת יום מורשת האינדיאנים", כשהוא מציין את יום שישי לאחר חג ההודיה כ"יום מורשת האינדיאנים". לאחר שהחתים את החוק הצהיר: "אני ממליץ לכל אמריקאי להצטרף אלי לקיום יום מורשת האינדיאנים .... חשוב גם לכולנו להבין את התרבות, המסורת וההיסטוריה העשירה של הילידים האמריקאים ואת מעמדם היום, ולהעריך את התרומות שהאמריקאים הראשונים תרמו וימשיכו לתרום לאומה שלנו."

הצעת החוק ליום המורשת של האינדיאנים מעודדת אמריקאים מכל רקע כלשהו להתבונן ביום שישי שאחרי חג ההודיה כעל יום מורשת האינדיאנים, באמצעות טקסים ופעילויות מתאימים. היא גם מעודדת בתי ספר יסודיים ותיכוניים ציבוריים לשפר את הבנת התלמידים במורשת האינדיאנית על ידי לימודים בכיתות המתמקדים בהיסטוריה, בהישגים ובתרומות של ילידי אמריקה.

הצעת החוק, עם זאת, נתמכה רשמית רק על ידי 184 מתוך 567 שבטים ילידים אמריקאים המוכרים פדרלית. 

יש אינדיאנים שמאמינים שזה "טעם גרוע" שיום המורשת של האינדיאנים יהיה ביום שישי השחור - "יום של הגזמה, גרגרנות ותאוות בצע וקפיטליזם אגרסיבי שבעצמו נופל אחרי חג שמשמיט את הרצח והטלת המום של הילידים [בו הם] אבלים על [הערכות] מיליוני הילידים שמתו כתוצאה מהקולוניאליזם המתנחל התוקפני."  בנוסף הם מכנים את חג ההודיה עצמו כ"יום האבל הלאומי" שלהם.

בריאן פרי, תושב מדינת צ'יקאשה באוקלהומה ושגריר ילידי שבט הופ, שיתף במחשבותיו הנוקבות על היום המסחרי ביותר שנבחר ליום הלאומי לכבוד המורשת האינדיאנית ואמר:

"בתור אינדיאני אני מרגיש שמזלזלים בי. ביום שאחרי חג ההודיה? כמעט מחשבה אחרונה. בחודש נובמבר שהוא חודש מורשת האינדיאנים, יש עוד 28 ימים לבחירה, וכמובן שחג ההודיה הוא היום הותיק ביותר. אז לקחת את המושב האחורי של חג ההודיה? למה לא יום לפני חג ההודיה? " 

“היום שאחרי חג ההודיה הוא אחד הימים הכי לא רלוונטיים בשנה. רוב האנשים בחופש מהעבודה, משפחות נוסעות, ויש מעט מאוד במעגל החדשות. מהו היום שאחרי חג ההודיה הידוע באמריקה? יום שישי השחור - לא יום מורשת האינדיאנים. זהו יום בו הצרכן האמריקני מתכנן את מסעות הקניות הטובים ביותר אצל הקמעונאים הטובים ביותר בזמנים הטובים ביותר כדי לתרום לתוצר האמריקני. אף מילה או אזכור בתקשורת המיינסטרים על יום המורשת האינדיאנית, רק קטעי וידאו של אגרופים מבוגרים שנלחמים בשעה 4:00 בבוקר בחנויות על הצעצוע האופנתי האחרון שהיה במלאי לעונת הנתינה השנה. האם אנו האינדיאנים הם אמריקה הנשכחת? קולות שלא נשמעו. כאשר מתרחש חג אזרחי לאומי שכמעט אף אחד לא יודע עליו ... אני מתחיל לתהות. " (מקור)

לכל סיפור יש שני צדדים. אנחנו מכירים את הצד של יום שישי השחור הכיפי, עם כל המבצעים השווים בחנויות, אבל האם פעם עצרנו כדי לחשוב על הצד השני, על ילידי אמריקה שסבלו ממעשי טבח ואיבדו את בתיהם ואדמותיהם בזמן שהאדם הלבן בא לכבוש את אמריקה? 


יום שישי האחרון בחודש נובמבר הוא גם יום שישי השחור

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות