יום יערות הגשם העולמי- 22 ביוני

יערות הגשם מחזיקים את כדור הארץ שלנו בחיים. הם ביתם של מחצית ממיני בעלי החיים בעולם, הם מספקים לנו מים מתוקים, והם חיוניים לשמירה על יציבות האקלים שלנו. ובכל זאת בכל שנייה דונם וחצי הולכים לאיבוד, ובכל שנה נהרסים 78 מיליון דונם של יערות גשם יקרים. זו הסיבה שיום יערות הגשם העולמי נוצר- כדי לנקוט בפעולה מכרעת למלחמה נגד בירוא היערות, להפחתת השפעות שינויי האקלים עליהם ולהגנה על יערות הגשם שלנו לדורות הבאים.



יום יערות הגשם העולמי נוצר לראשונה בשנת 2017 על ידי שותפות יערות הגשם (Rainforest Partnership). ארגון זה עובד עם עמים ילידים החיים בסביבות יערות הגשם ומשיק פרויקטים שיעזרו להבריא ולחדש את יערות הגשם עם הקהילות המקומיות. יום יערות הגשם עוסק בהעלאת המודעות לחשיבות קיומם של יערות הגשם ומה שהם עושים עבורנו.
ביום זה מתקיימים מאות אירועים, החל מאירועים בקהילות מקומיות ועד אירועים וירטואליים בינלאומיים, יוזמות חינוך בבתי ספר, פרויקטים של צדקה, ומאות פעולות קטנות של אנשים פרטיים.
לשותפות יערות הגשם יש פרויקטים רבים מבוססי קהילה באמזונס, אך היום עצמו מגובה במעורבות של למעלה מ -70 שותפים גלובליים, החל מחסידי איכות הסביבה וכלה בכלי תקשורת, כולם שואפים לפעולה חיובית ומגדירה השומרת על יער הגשם. הסלוגן לאירוע הוא "מכיוון שהעולם לא יכול לחכות", הצהרה חזקה וקריאה לפעולה עבור אנשים ברחבי העולם.


קוף ביער גשם באי בורנאו שבאסיה. מרבית שטח האי שהיה בעבר מכוסה ביער גשם טרופי, משמש כיום לתעשיות הנפט, העץ, ושמן הדקלים.

המוקד העיקרי של היום הוא להישאר אופטימי ולהתמקד במה שאנחנו יכולים לעשות כדי להציל את יער הגשם.
יערות הגשם שלנו מקיימים אותנו במשך אלפי שנים. הם מפיקים חמצן, מחזיקים קהילות מקומיות בחיים, סופגים פחמן דו חמצני ושומרים על מים טריים ונקיים.
יער האמזונאס (בפורטוגזית: Floresta Amazonica) הוא יער הגשם הטרופי הגדול בעולם. היער קיים כ- 60 מיליון שנה. הוא נוצר כאשר האוקיינוס האטלנטי התפשט מספיק כדי ליצור אקלים טרופי באגן האמזונס. לאחר ההכחדה ההמונית של הדינוזאורים, ההערכה היא כי התפתח אקלים רטוב שהוביל להתפשטות יער הגשם. יער האמזונאס נמצא באזור הטרופי של אמריקה הדרומית. גודל השטח שלו הוא 7,769,994 קמ"ר (אף על פי שגבולותיו המדויקים שנויים במחלוקת), והוא משתרע על פני תשע מדינות: ברזיל שבה כ-60% משטחו הכולל, קולומביה, פרו, ונצואלה, אקוודור, בוליביה, גיאנה, סורינאם, וגיאנה הצרפתית. היער קרוי על שם נהר האמזונאס הזורם בו ומגוון המינים בו הוא הגדול בעולם. בשנת 2011, לאחר תהליך בחירה שנמשך ארבע שנים, נבחר היער והנהר הזורם בו לאחד משבעת פלאי עולם הטבע.
ביער מתגוררים שבטי אינדיאנים שונים המתקיימים מציד חיות, דגים וחרקים המשמשים להם כמזון, בונים לעצמם בקתות ומכינים את בגדיהם מצמחים, עורות ונוצות.



אז מדוע היעלמות יער הגשם כה מסוכנת? הגורמים המובילים לבירוא היערות כוללים כריתת עצים, כרייה ופיתוח תעשייתי, וכן פינוי אדמות לחקלאות בעלי חיים. ככל שמתפנים אזורים נרחבים יותר לצורך כריתת עצים ומרעה של בקר, יש צורך בתשתיות רבות יותר ליצירת שטחים לכבישים ולאחסון של מכונות גדולות. בתי הגידול הטבעיים של בעלי החיים ובתיהם של העמים הילידים נהרסים בצורה משמעותית. היקף כריתת היערות יכול לגרום לשינויי אקלים, שיטפונות, מדבור ושחיקת אדמה - כל הדברים המאיימים על כדור הארץ שלנו ועל אורח חיינו.
יערות הגשם אחראים לכ-28% מכלל יצור החמצן בעולם

איך לציין את יום יערות הגשם העולמי?
דרך מצוינת לציין את היום הזה היא להעשיר את הידע שלכם על ידי קריאה על יערות גשם באתר של נשיונל ג'יאוגרפיק.
אם אתם קונים מוצרים שמכילים שמן דקל, שמן שבשביל להפיק אותו כורתים עצי דקל ופוגעים במקומות המחיה של בעלי חיים רבים (כמו קופים למשל), חפשו את סמל התקן RSPO – תקן ייחודי לשימוש מבוקר בשמן דקלים. שתפו את המידע על החשיבות של יערות הגשם במדיה החברתית.

ה-22 ביוני הוא גם יום טבעות הבצל וגם יום הגמל הבינלאומי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות