מרץ- חודש המודעות לאנדומטריוזיס

אנשים רבים מוכנים לעזור כשמדובר במצבים רפואיים כמו סרטן, איידס ואוטיזם, אך יש גם מצב שלא רבים מודעים אליו, ששייך לבריאות האישה, ונקרא אנדומטריוזיס. לאנדומטריוזיס יש חודש משלו, שבו נשים בכל רחבי העולם צועדות ועוזרות לגייס כסף למטרת מחקר וריפוי של המחלה. חודש מרץ הוא חודש המודעות לאנדומטריוזיס, והחל מיום שני הראשון של חודש מרץ ועד ליום ראשון שבא אחריו, מתקיים שבוע המודעות לאנדומטריוזיס.
אנדומטריוזיס (Endometriosis) היא מחלה גניקולוגית שבה תאים הדומים לתאים של רירית הרחם נודדים גם למקומות אחרים בגוף, בעיקר בחלל הבטן ובאגן הנשי. מצב זה התגלה לראשונה בבדיקה מיקרוסקופית שערך קארל פון רוקיטנסקי בשנת 1860, אם כי הוא תועד בטקסטים רפואיים לפני יותר מ -4,000 שנה. מצב זה פוגע באחת מכל 10 נשים בגיל הפוריות ולמרות זאת אף אחד לא מדבר על זה מספיק. על פי נתוני האתר Endometriosis.com, המחלה פוגעת בכ-176 מיליון נשים בעולם.  
אנדומטריוזיס היא בעיקר מחלה של נשים צעירות בכל הטווח של גיל הפוריות. קבוצת הגיל השכיחה להופעתה היא בין 20 ל־40 שנים, אך לעיתים רחוקות היא פוגעת בנערות לפני קבלת הווסת הראשונה ובנשים לאחר המנופאוזה.
התסמינים של המחלה הם: כאבים קשים יותר וחריפים יותר מכאבי המחזור "הרגילים" - לפני שמתחיל הדימום החודשי ובמהלכו. הכאבים האלה מקרינים לגב התחתון ולרגליים. דימום וסתי רב יותר או ארוך יותר מהנורמה (או ממה שהאישה רגילה לו); כאבים בזמן שמקיימים יחסי מין ולאחריהם; הפרעות במערכת העיכול כמו עצירות, צואה רכה עד שלשולים, נפיחות בבטן, כאבים בזמן היציאות, דם ביציאות, כאבים או לחץ על פי הטבעת (בעיקר בתקופת הווסת ובסמוך לה, אך לא רק אז); כאבים כרוניים - רגישות וכאב עמום באגן; כאבים בעת ההשתנה, תכיפות ודחיפות במתן שתן, בעיקר בזמן הווסת; עייפות כרונית; מצב רוח ירוד, דיכאון. קושי להרות. 
חודש המודעות לאנדומטריוזיס מתקיים במהלך חודש מרץ ברחבי העולם, במטרה לעודד מודעות למחלה. 
הסרט הצהוב משמש להעלאת המודעות לאנדומטריוזיס
 Endometriosis.com היא פלטפורמה עולמית המיועדת לנשים בכל רחבי העולם, שבה ניתן לקבל חדשות ועדכונים אודות מחקרים על המחלה ועל רופאים, מדענים וחוקרים שעוסקים בה. אתר נוסף שמארח ארגוני צעדות להעלאת המודעות לאנדומטריוזיס הוא EndoMarch, פלטפורמה שהוקמה על ידי משפחה איראנית שמעוניינת לעזור במציאת תרופה למחלה. הארגון שלהם עוזר בארגון צעדות שמתקיימות באותו יום בחודש מרץ בכל רחבי העולם למען העלאת המודעות למחלה. השנה, 2020, תתקיים הצעדה ביום שבת, 28 במרץ.
כיצד לחגוג את חודש המודעות לאנדומטריוזיס?
המטרה של חודש זה היא לגייס כסף למחקר, וכדי לעזור תוכלו ללבוש צהוב ולהשתתף בצעדה באזור שבו אתם נמצאים. אם את או מישהי שאת מכירה סובלות מהמצב הזה, תוכלו להעלות סרטון שבו תדברו על מה זה אנדומטריוזיס וכיצד אפשר לעזור לכן.
חודש מרץ הוא גם חודש הנשים בהיסטוריה



הוסף רשומת תגובה

0 תגובות