מרץ- חודש הנשים בהיסטוריה

משחר ההיסטוריה, רובן הגדול של התרבויות היו פטריארכאליות, ההערכה לנשים בהן הייתה נמוכה וחירותן הייתה מוגבלת. במשך מאות שנים, נשים רבות אמיצות צעדו קדימה כדי להילחם באי-שוויון והראו שגם הן יכולות לתרום לחברה בצורה יוצאת מן הכלל, לא פחות מגברים ואפילו יותר. עבודתן של הנשים ששברו את המחסומים אפשרה לדורות הבאים של הנשים להצליח יותר ללא התנגדות. חודש מרץ, חודש הנשים בהיסטוריה, מכבד ומוקיר את הנשים האלה.
תנועת הנשים של שנות השישים שמה את הזרקור על סוגיות הנשים וטענה כי התרומות ההיסטוריות של הנשים נגרעו מההיסטוריה לחלוטין. ההיסטוריונית והפעילה גרדה לרנר כתבה ב-1986: "כשהתחלתי לעבוד על ההיסטוריה של נשים לפני שלושים שנה בערך, התחום לא היה קיים. אנשים לא חשבו שלנשים יש היסטוריה שראוי לדעת". עבודתה החלוצית של לרנר אחראית להכנסת תוכניות לימודי נשים למערכת החינוך באוניברסיטה, ותרומותיהן העצומות של נשים מדהימות מתועדות כיום כחלק מההיסטוריה.



פסלה של ז'אן דארק, במרכז כיכר העיר העתיקה באורליאן, צרפת

רעיונות לחגיגת חודש הנשים בהיסטוריה:

להתנדב או לתרום לארגון שפועל למען שוויון לנשים. לפרסם קישור על האשה הנערצת ביותר שלכם ברשת החברתית.
לקרוא ביוגרפיה על אישה חלוצה, כמו למשל אמיליה ארהארט, אחת הגבירות הראשונות של התעופה, שסללה את הדרך עבור נשים בתחום הטיסה  וקבעה שיאי טיסה רבים נוספים.
לצפות בסרטים על נשים פורצות דרך. סרטים מומלצים על נשים שעשו היסטוריה: 

  • סופרג'יסטיות (אנגלית: Suffragette), סרט דרמה היסטורי בריטי משנת 2015 שעוסק במאבק של נשים לקבל את זכות הבחירה בבריטניה. בימוי: שרה גברון


  •  אמיליה (אנגלית: Emelia), סרט דרמה אמריקאי משנת 2009 על הטייסת האמריקאית האגדית אמיליה ארהארט שנעלמה בשנת 1937 מעל האוקינוס השקט כאשר ניסתה לטוס מסביב לעולם.
  • הוא קרא לי מלאלה (אנגלית: He named me Malala), סרט תיעודי משנת 2015 שמגולל את סיפורה של הנערה הפקיסטנית מלאלה יוספזאי, שנאבקה למען זכותן של בנות ללמוד בבתי ספר, נורתה, שרדה את ניסיון ההתנקשות והמשיכה במאבקה.
  • ז'אן דארק (אנגלית: Jeanne d'Arc), סיפור גבורתה של ז'אן ד'ארק, שהובילה את צבא צרפת לניצחון על הצבא האנגלי אך הוצאה להורג בשריפה על המוקד. סרט משנת 2000 בבימויו של לוק בסון.
  • ארין ברוקוביץ, סרט דרמה אמריקאי משנת 2000 בבימויו של סטיבן סודרברג, המבוסס על סיפור אמיתי אודות מאבקה המשפטי של ארין ברוקוביץ' נגד תאגיד האנרגיה "PG&E". 
  • מאדאם קירי- 2019, סיפורה של מארי קירי, המדענית זוכת פרס הנובל על מחקרה בנושא קרינה רדיואקטיבית. מבוסס על סיפור חייה מאז שפגשה את המדען פייר קירי ונישאה לו והמסע של שניהם ששינה את פני המדע לנצח כשגילו את תופעת הרדיואקטיביות.
  • המין החזק- 2018- RBG- סרט על חייה של רות ביידר גינסבורג, שהחלה ללמוד משפטים בהרווארד בסתיו 1956, אחת מקומץ נשים בכיתה של 500 גברים. מהר מאוד היא גילתה שאישה עורכת דין זה משהו שלא פשוט לאנשים לקבל, לא משנה כמה את מבריקה – אבל היא הצליחה לשנות את הסביבה והפכה לשופטת בית המשפט העליון של ארצות הברית.


ב -1975 הכיר האו"ם באופן רשמי ביום האישה הבינלאומי שחל ב-8 במרץ בכל שנה. חודש הנשים בהיסטוריה הוא הרחבה של היום הזה. במהלך החודש מתקיימים אירועים קהילתיים שונים, פרסומים בבלוגים באינטרנט, כתבות וסרטי תעודה בטלוויזיה ובקולנוע ועוד אירועים שמביטים לאחור על הישגי הנשים, חוגגים את ההתקדמות שלהן ברחבי העולם וזוכרים שעשיין יש עבודה לעשות.



חודש מרץ הוא גם חודש המודעות לאנדומטריוזיס

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות