יום הנפיחה- 7 בינואר

לא תאמינו אבל ה-7 בינואר הוא יום הנפיחה, או יום הפלוץ בשפת העם. אין פלא שהוא מגיע יום אחרי ה-6 בינואר, שהוא יום השעועית, וקטניות כידוע גורמות לגזים להצטבר במעי הגס ולהשתחרר בשקט או בקול רם. עוד מאכלים שגורמים לגזים להצטבר במערכת העיכול הם כרוב, ברוקולי, כרובית, כרוב ניצנים, ביצים ומוצרי חלב. הלחץ מצטבר בזמן שמזונות כמו אלה מתפרקים ומתעכלים במעי הגס, והוא משתחרר על ידי נפיחת גז.

בעברית תקנית נקרא הפלוץ נפיחה. בסלנג קוראים לנפיחה גם נאד, פוק או ערט.

לכבוד יום הפלוצים, קבלו כמה עובדות מעניינות עליהם:

קודם כל, למה הם טובים? כי הם מקלים על הלחץ שנוצר במעי הגס שלנו על ידי המזון במצבי עיכול שונים. אם לא משחררים אותם, הם יוצרים לחץ על דפנות המעי וזה עלול לגרום לנפיחות, אי נוחות ועצירות. זה אמנם לא מצב מסוכן, אבל בהחלט לא נעים.

מחקר משנת 1995 (כן, היו מחקרים בנושא) מצא שאנחנו מפליצים 13.6 פעמים ביום. יתכן שה-0.4 הנותרים הם גזים שלא הצלחנו להוציא כראוי. אדם ממוצע פולט 0.5 עד 1.5 ליטר גז ביום.

כולם מפליצים. גם נשים וגם גברים, גם מלכת אנגליה וגם ראש ממשלת ישראל. 

ההרכב העיקרי של הגזים הוא חמישה גזים חסרי ריח: חנקן, מימן, פחמן דו חמצני, מתאן וחמצן. הגזים הופכים למסריחים כאשר מתווספות אליהם תרכובות כמו סקטול, אינדול וגופרית.

הצליל שמשמיעה הנפיחה כשהיא יוצאת מהגוף נוצר כתוצאה מהרטט של פי הטבעת והוא משתנה בהתאם לעובי השריר הסוגר ומהירות הגז היוצא.

אמנם זה לא נעים לשחרר גזים ממערכת העיכול, אבל רוב המזונות שגורמים להם הם דווקא טובים לנו מאד. קטניות, ירקות ממשפחת המצליבים כמו כרוב, בננות ועוד כל מיני ירקות ופירות מכילים המון ויטמינים ומינרלים שחיוניים לגוף. אז חבל לוותר עליהם בגלל תופעת הלוואי הלא נעימה הזאת.

ברוב התרבויות, הנפיחה נחשבת למעשה מביש ולא מנומס, עד כדי כך שיש טאבו על הנושא. כשאדם מפליץ בפומבי הוא דואג לכך שאף אחד לא ישים לב שהוא עשה את זה. כש"בורח" למישהו בפומבי פלוץ קולני זה יכול להיות מביך מאד אך גם להצחיק את הסובבים.
הרומאים בתקופת רומא העתיקה האמינו שהתאפקות והימנעות מכוונת משחרור גזים פוגעת בבריאות, ומי שמעדיף את הנימוסים על הבריאות הוא שוטה.

יש אנשים שהפכו את הפלצנות למקצוע. מר מתאן (Mr Methane) למשל עשה מכישרון שחרור הגזים המיוחד שלו קריירה מוזיקלית. קישור לעמוד הפייסבוק של מר מתאן


איך לחגוג את יום הנפיחה?
להפליץ. ואם אתם רוצים להפליץ היום יותר מהממוצע אז תאכלו מזונות בריאים שעוזרים להגביר את כמות הגזים במערכת העיכול.
אם אתם מרגישים שאתם דווקא מפליצים יותר מדי, תוכלו ללמוד דרכים להפחית את יצירת הגזים, כמו כאן למשל.
תספרו כמה פעמים אתם מפליצים היום.
ספרו בדיחות על פלוצים.
תעשו תחרות פלוצים בין חברים.
תכננו טיול לאליפות העולם בפלוצים. בעבר הם נערכו בפינלנד בשנים 2013 ו-2018. 
אפשר לבלות את היום במעשי קונדס: שימו כרית וופי על מקום הישיבה של מישהו כדי שכשיתיישב עליה ישמע קול של פלוץ.
כרית פלוצים - קישור


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות