יום הדלעת- 26 באוקטובר

אם אתם נמצאים בחו"ל באוקטובר-נובמבר, במדינות שבהן יש רוב נוצרי, לא תוכלו שלא להבחין בכדור הכתום היפה הזה שמככב בכל פינה ומסמל את הסתיו. בארה"ב, סקוטלנד ואירלנד תראו אותו גם מגולף כג'ק-או-לנטרן, עששית עם פרצוף מפחיד שעשויה מדלעת שרוקנה מתוכנה והכניסו אליה נר מאיר.
הדלעת היא חלק מאד אינטגרלי מהתרבות האמריקאית והיא נדבך מרכזי בפסטיבלי סתיו רבים, אירועים ותחרויות. 
בליל כל הקדושים, הדלעת המגולפת, ה-Jack O'Lantern, היא אחד מסמלי החג המובהקים. במקור היה נהוג לגלף לפת, תפוח אדמה או סלק כדי להכין את הג'ק-או-לנטרן. מקור החג הוא בתרבות הקלטית, במדינות אירלנד וסקוטלנד וכאשר המהגרים האיריים הגיעו לארה"ב במאה ה-19, הם גילו בה את שפע הדלועים שהם הרבה יותר נוחים לגילוף. הם התחילו להשתמש בדלעת כדי ליצור את העששית הכתומה והגירסה שלהם הפכה להיות מאז הפופולרית והמוכרת ביותר במדינות שחוגגות את ליל כל הקדושים.



גם בישראל בחודשי הסתיו אפשר לראות את הדלעת היפה מקשטת לא מעט דוכנים של ירקות.
יום הדלעת חוגג את היופי של הירק האצילי הזה ואת ההיסטוריה והמסורת הקשורות בכתום האייקוני שלו.

הדלעת שייכת למשפחת הדלועיים, שבה חברים גם הקישוא, המלון והמלפפון. הדלעת היא מאד מתוקה ואפשר לאכול אותה מבושלת במרק כתום, במרק ירקות של קוסקוס, אפויה בפשטידה, או מבושלת ומעוכה כפירה.
הדלעת לא רק נראית כמו סופר פוד בגודלה, היא סופר פוד גם בערך התזונתי שלה: יש בה מעט קלוריות והרבה ויטמינים ומינרלים: ויטמין A, ויטמין C, סידן, מגנזיום וברזל ומאמינים שהיא עשויה לסייע לחיזוק השיער, לעור הפנים, להרזיה, לרפא דלקת בקיבה, בעיות עיכול ועוד.

גם את גרעיני הדלעת אפשר ואף רצוי לאכול: הם מקור נהדר לאבץ, אשלגן, חלבון, ויטמין C, ברזל, מגנזיום, ויטמיני B, סיבים תזונתיים ועוד. הם טובים לחיזוק מערכת החיסון, לשיפור הפריון, חיזוק האון הגברי, שיפור האנרגיה, העלאת מצב הרוח, שיפור הזיכרון, קטילת תולעי מעיים ועוד.


איך לחגוג את יום הדלעת
השלב הראשון לחגיגת יום הדלעת הוא פשוט: צאו החוצה וקנו לעצמכם דלעת, אחר כך תחשבו מה להכין איתה. לא קשה להכין מאכל שאחד המרכיבים שבו הם דלעת כמו מרק, פשטידה או פירה.
אם אתם בחו"ל, תמצאו במסעדות ובבתי הקפה המון מאכלים שמכילים דלעת וגם עוגות דלעת, קאפקייקס דלעת, לחם דלעת ופאי דלעת. בסטארבקס למשל אוהבים לחגוג את הסתיו בתקופה זו במשקה תבליני דלעת חם ובקרם תבליני דלעת.
עוד דרך לחגוג היא לקנות דלעת שלמה, לצייר עליה או לרוקן אותה מתוכנה ולגלף אותה בצורות שונות ויצירתיות.

ה-26 באוקטובר הוא גם יום העצמאות של אוסטריה וגם יום חתימת הסכם השלום עם ירדן

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות