יום תורם הדם הבינלאומי - 14 ביוני

בכל שנה ב-14 ביוני, מדינות ברחבי העולם חוגגות את יום התורם העולמי דם (World Blood Donor Day).
האירוע, שנוסד בשנת 2004, נועד להעלות את המודעות לצורך בדם בטוח לשימוש בו ובמוצריו, ולהודות לתורמי הדם על תרומתם מצילת החיים.



יום תורם הדם העולמי הוא אחד משמונה קמפיינים רשמיים לבריאות הציבור שמצוינים על ידי ארגון הבריאות העולמי (WHO), יחד עם יום הבריאות העולמי, יום השחפת העולמי, שבוע החיסון העולמי, יום המלריה העולמי, יום הטבק העולמי, יום הצהבת העולמי ויום האיידס העולמי.

תרומת דם היא לקיחת דם מאדם כדי להשתמש בו או בתוצריו עד ידי נתינתו לאדם אחר שזקוק לו, באמצעות עירוי דם. עירויי דם מסייעים להציל מיליוני אנשים מדי שנה. הם עוזרים לחולים הסובלים ממצבים מסכני חיים לחיות זמן רב יותר באיכות חיים גבוהה יותר, ותומכים בהליכים רפואיים וכירורגיים מורכבים. כמו כן, יש להם תפקיד חיוני ומציל חיים בטיפול ביולדות. הם מסייעים בהורדת שיעורי המוות עקב דימום חמור במהלך הלידה ואחריה.

בתהליך תרומת הדם לוקחים מהתורם מנה של 450 מ"ל דם + 3 מבחנות לבדיקת סוג הדם ושהדם אינו נגוע באיידס, צהבת או עגבת.
בתהליך עירוי הדם מעבירים את הדם או מרכיביו אל האדם הזקוק לתוספת של נפח הדם. 
במדינות רבות אין אספקה ​​מספקת של דם בטוח, ושירותי הדם עומדים בפני האתגר של השגת דם בטיחותי לשימוש בכמות מספקת. אספקה ​​נאותה יכולה להיות מובטחת רק באמצעות תרומות קבועות על ידי תורמי דם שאינם מקבלים תשלום. המטרה של ארגון הבריאות העולמי היא שכל המדינות יקבלו את כל אספקת הדם שלהם מתורמים עד 2020. בשנת 2014, ל-60 מדינות יש אספקת דם שלהם על בסיס של 99-100% תרומות דם של מתנדבים, וב-73 מדינות עדיין תלויים במידה רבה בתרומות של בני המשפחה.
יום תורם הדם העולמי נחגג בכל שנה ב-14 ביוני, תאריך הולדתו של קרל לנדשטיינר בשנת 1868. קרל לנדשטיינר היה ביולוג ורופא שפיתח את השיטה המודרנית לסיווג הדם בשנת 1900 של ABO, על יסוד זיהוי נוכחות גורמי קריסה בשם. בשנת 1937 הוא גילה את גורם ה- RH (מרכיב חלבוני שאם הוא קיים בדם סוג הדם הוא פלוס ואם לא אז מינוס). הוא נולד באוסטריה כיהודי אך המיר את דתו לנצרות בגיל 22. בשנת 1930 הוא קיבל פרס נובל לפיזיולוגיה או רפואה על פיתוח שיטת סיווג הדם ABO ובשנת 1937 קיבל פרס על גילוי גורם ה-RH.


למה כדאי לתרום דם?
כבר בעת העתיקה הקזת דם הייתה טיפול רפואי נפוץ ונחשבה כמועילה לבריאות.
היום יודעים שתרומת הדם מעודדת את מח העצם להפיק תאי דם חדשים בקצב מוגבר, כדי לפצות על החוסרים שנגרמו מתרומת הדם. במהלך חידוש החוסרים הגוף יוצר תאים שמטרתם לספק לגוף הגנה מפני וירוסים ובקטריות, ולכן תרומה באופן קבוע שומרת על מערכת חיסונית עמידה יותר. נמצא שאנשים שתורמים דם באופן קבוע חיים בממוצע חמש שנים יותר מאלה שאינם תורמים, בגלל שמערכת החיסון שלהם חזקה יותר.
הסיכוי של אדם שתורם דם בקביעות להישאר בחיים לאחר איבוד דם מאסיבי הוא גבוה יותר מאשר של מי שאינו תורם, מכיוון שהגוף שלו כבר "מאומן" במצבי איבוד דם ויודע למלא את החוסרים מהר יותר.
התגלה שאנשים שתרמו דם לפחות פעם בשנה הראו תוצאות טובות יותר בבדיקות רמת הסוכר בדם. עוד נמצא כי תרומת דם מפחיתה את הסיכון ללקות במחלות לב. 
ה-14 ביוני הוא גם יום הדגל של ארצות הברית

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות