פסטיבל הפנסים הסיני

פסטיבל הפנסים, שנקרא בסינית יואן שיאו (Yuan Xiao) הוא חג סיני שנחגג ביום ה-15 של החודש הראשון בלוח השנה הסיני. בדרך כלל החג נופל בפברואר או בתחילת מרץ בלוח השנה הלועזי (הגרגוריאני) והוא מציין את היום האחרון לחגיגות השנה החדשה הסינית המסורתית.

במהלך פסטיבל הפנסים ילדים יוצאים בלילה כשהם  מחזיקים פנסי נייר שעליהם כתובות חידות בסינית ומשחררים אותם לשמיים. הפסטיבל מתקיים בסין ובמדינות שמושפעות מהתרבות הסינית כמו הונג קונג, טאיוואן, סינגפור, תאילנד, אינדונזיה, מלזיה ועוד. פסטיבל הפנסים הפך לפופולארי גם במדינות המערב, במיוחד בערים עם קהילה סינית גדולה. בלונדון מתקיים מדי שנה פסטיבל הפנסים הקסומים.


בימי קדם, הפנסים היו פשוטים למדי, ורק לקיסר ולאצילים היו פנסים מקושטים גדולים. היום בעידן המודרני, לכולם יש פנסים מקושטים ומעוצבים, כל אחד לפי רצונו ויכולתו. הרבה פנסים מעוצבים בצורת בעלי חיים. הפנסים כמעט תמיד אדומים כדי לסמל מזל טוב, כי האמונה הסינית היא שהשנה החדשה מביאה איתה מזל טוב. בימים של חגיגות השנה החדשה, הרחובות בסין מתמלאים בפנסים מרשימים בצורות וגדלים שונים שביום מקשטים אותם מלמעלה, ובלילה מאירים אותם באורות מרהיבים. בערים סיניות רבות נערכות גם תערוכות פנסים מרהיבות. התערוכות המפורסמות ביותר מתקיימות בטאיוואן ובשנגחאי, ליד הגן יו (Yu Garden, Yù yuán, 豫园).

פסטיבל הפנסים בטאיוואן


ישנן אמונות שונות לגבי מקורו של חג הפנסים. מה שבטוח זה ששורשיו מגיעים אל לפני יותר מ-2,000 שנים.
בתקופת מלכותו של הקיסר מינג האן בזמן בו הבודהיזם התפשט בסין, הבחין הקיסר שתמך בבודהיזם כי נזירים בודהיסטים הדליקו פנסים במקדשים ביום ה-15 בחודש הירח הראשון. כתוצאה מכך הורה הקיסר האן על כל משקי הבית, המקדשים והארמון הקיסרי להדליק פנסים באותו ערב ומשם זה התפתח למנהג עממי.
עוד מקור סביר למנהג הוא חגיגת "החושך היורד של החורף" ויכולתה של הקהילה "להסתובב בלילה עם אור מעשה ידי אדם", כלומר הפנסים. החגיגה החלה  להתקיים במהלך שושלת האן, והפסטיבל היה קשור לטי יין, האל של כוכב הצפון.
יש אגדה אחת שמספרת שהפסטיבל נועד לעבוד את טאי, אל השמים בימי קדם. האמונה הייתה שטאי אל השמיים שלט בייעודו של העולם האנושי. היו לו שישה עשר דרקונים שאותם היה מזמן ובעזרתם היה מבצע את החלטתו מתי לגרום לבצורת, סופות, רעב או נזק אחר לבני האדם. החל מתקופת הקיסר צ'ין שי הואנג, הקיסר הראשון של סין, החלו לבקש מטאי, באמצעות הפנסים, להביא בשנה החדשה מזג אוויר נוח ובריאות טובה לקיסר ולעמו.



מה אוכלים במהלך פסטיבל הפנסים הסיני?
המאכלים שהסינים נוהגים לאכול במהלך תקופת פסטיבל הפנסים הם טאנג-יואן '汤圆' (דרום סין) או יואן-שיאו '元宵' (צפון סין). מאכל זה הוא כדור אורז דביק שמלא בדרך כלל בממרח שעועית אדומה מתוקה, רסק שומשום או חמאת בוטנים. הטאנגיואן שונה מהיואן שיאו בתהליכי העשייה והמילוי הידניים. עם זאת, הם דומים מאוד בצורתם ובטעמם, כך שרוב האנשים אינם מבדילים ביניהם מטעמי נוחות ורואים בהם את אותו הדבר. העם הסיני מאמין כי צורתם העגולה של הכדורים והקערות בהם הם מוגשים מסמלים את היחד המשפחתי, וכי אכילת טאנגיואן או יואן שיאו עשויה להביא למשפחה הרמוניה, אושר ומזל בשנה החדשה.


מתי יתקיים פסטיבל הפנסים הבא?

2020- פסטיבל הפנסים יתקיים בתאריך 8 בפברואר
2021- פסטיבל הפנסים יתקיים בתאריך 26 בפברואר
2022- פסטיבל הפנסים יתקיים בתאריך 22 בפברואר
פנס בצורת קוף לכבוד חגיגות שנת הקוף (שנת 2016)

הוסף רשומת תגובה

1 תגובות

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)