יום המדבקה- 13 בינואר

יום המדבקה הוא יום שבו חוגגים לכבוד כל סוגי המדבקות באשר הן. מדבקות לקישוט, מדבקות שמשמשות כתוויות לסימון מחירים, מדבקות לסימון רכוש, ברקודים, סטיקרים (דבקיות) ועוד.



זה נראה לנו מובן מאליו שיש מדבקות שאפשר להשתמש בהן להמון דברים, אבל מה היה לפני שהמציאו את המדבקות?
הרעיון של להדביק תווית למוצר הגיע מסוחרים אירופאים בשנות ה-80 של המאה ה-19. במטרה לקדם את הסחורה שלהם הם היו מדביקים על מרכולתם תוויות נייר בעזרת גומי לעיסה.
עוד לפני הסוחרים הגיחה לעולם מדבקה עתיקה יותר- הבול למשלוח מכתבים. בול הדואר הרשמי הראשון בעולם היה "הפני השחור", בול שהונפק על ידי הממלכה המאוחדת של בריטניה ב-1 במאי 1840. המטרה של הבולים היתה לציין שהמשלוח עבור המכתבים שולם על ידי השולח, מפני שעד אז שיטת משלוח המכתבים היתה מסורבלת ולא יעילה, כי התשלום עבור המשלוח חל על מקבל המכתב שלא תמיד הסכים לשלם והמעקב אחרי התשלום היה קשה מאד.

יום המדבקה חל ב-13 בינואר בכל שנה לזכרו של ר' סטנטון אייברי, שנולד באותו יום בשנת 1907. אייברי היה אמריקאי מאוקלהומה סיטי, שהמציא את תוויות הדבק העצמי (מדבקות מודרניות). הוא לקח הלוואה של 100$ ובנה מכונה שיצרה את המדבקות הרגישות ללחץ, הפטנט הראשון בעולם של נייר נדבק. בשנת 1953 הוא ייסד את החברה שידועה היום בשם Avery Dennison Corporation.

מאז המדבקות הפכו להיות פופולריות יותר ויותר, ונמצאו להן עוד ועוד שימושים. 
כבר מגיל הילדות משתמשים במדבקות בגן כדי ללמד ילדים להדביק ולפתח את המוטוריקה העדינה. ילדים אוהבים לאסוף מדבקות צבעוניות ומקושטות ולהחליף זה עם זה. בבית ספר מדביקים מדבקות על מחברות וספרים ועל שקיות עם סנדוויצ'ים עם שם התלמיד. במרכולים מדביקים מדבקות עם מחירים על מוצרים. יש סטיקרים שמדביקים על רכבים ועליהם מסרים פוליטיים ואחרים. למדבקות יש אין סוף שימושים וכשחושבים על זה- זאת המצאה ממש גאונית וחשובה.

מדבקות לקישוט (מקור)

ה-13 בינואר הוא גם יום הסקפטיים וגם יום ברווזי הגומי

הוסף רשומת תגובה

1 תגובות

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)