יום האירו- 1 בינואר

ה-1 בינואר הוא יום האירו, המטבע שמשתמשים בו ב-19 מדינות באירופה, מתוך 28 המדינות השייכות לאיחוד האירופי.
ב-16 בדצמבר 1999 אומץ השם "אירו" למטבע האחיד באופן רשמי, והוא החל להתקיים ב-1 בינואר 1999, כלומר היום מלאו לו 20 שנים בדיוק!
יותר מ-30 שנים תכננו מנהיגי אירופה להנפיק מטבע אחד לכל היבשת. אחרי משא ומתן ארוך וקשה, והרבה התנגדות מצד בריטניה (שעד היום משתמשת במטבע משלה, הלירה שטרלינג), נולד סוף סוף המטבע בשנת 1999 והוא משמש כיום כ-343 מיליון אירופאים באוסטריה, אסטוניה, איטליה, אירלנד, בלגיה, גרמניה, הולנד, יוון, לוקסמבורג, לטביה, ליטא, מלטה, סלובניה, סלובקיה, ספרד, פורטוגל, פינלנד, צרפת וקפריסין.

השם העברי התקני של המטבע הוא אֵירוֹ, על פי האקדמיה ללשון העברית. ההחלטה התקבלה ביחד עם בנק ישראל בנימוק ששם המטבע צריך להתאים לדרך ההגיה של המילה אירופה בארץ שבה משתמשים בו. כלומר, אצלנו קוראים ליבשת "אירופה" ולכן למטבע קוראים "אירו", ואילו בגרמניה קוראים ליבשת "אוֹיְרוֹפָּה " ולכן למטבע קוראים "אוֹיְרוֹ". באיטלקית וספרדית אומרים "אֵאוּרוֹפָּה" ולמטבע קוראים "אֵאוּרוֹ". ברוסית אומרים יֶבְרוֹפָּה ולמטבע קוראים יֶבְרוֹ. באנגלית קוראים למטבע "יורו" על שם היבשת "יוּרוֹפּ".  

איך לחגוג את יום האירו? היום הוא יום מושלם ללמוד על המטבע, שבעתיד יהיה בשימוש של מדינות נוספות. אפשר גם ללמוד על התרבות של המדינות האירופאיות שמשתמשות בו ועל המטבעות הקודמים שלהן. 



ה-1 בינואר הוא גם יום טבילת דוב הקוטב וגם יום הבלאדי מרי


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות