יום פחית השימורים- 19 בינואר

פחית או קופסת שימורים היא קופסה שבתוכה נשמר מזון בצורה אטומה ללא מיקרואנזימים מזהמים. 
כולנו קונים לפעמים קופסאות שימורים של מלפפונים חמוצים, זיתים, טונה או שעועית ומאחסנים אותם במזווה לשעות הצורך. מזון בקופסת שימורים יכול להחזיק למשך תקופה ארוכה ולכן הוא גם נחשב למזון "לשעת חירום".


מי המציא את קופסת השימורים?
משערים שתהליך שימור המזון בפחית נוצר על ידי הצרפתי פיליפ דה ג'ירארד, והרעיון הועבר לסוחר הבריטי פיטר דוראנד ששימש כסוכן לרישום הרעיון של ג'ירארד כפטנט ב -1810. 
רעיון השימורים של גי'רארד התבסס על ניסיון שימור מזון במיכלי זכוכית בשנה שלפני כן, של הקונדיטור הצרפתי ניקולאי פרנסואה אפר, עבור צבאו של נפוליאון. 
ב- 1812 מכר דוראנד את הפטנט שלו לשני אנגלים, בריאן דונקין וג'ון הול, שעיבדו את התהליך והמוצר, והקימו את מפעל השימורים המסחרי הראשון בעולם בסאות'ארק פארק, לונדון. בשנת 1813 הם ייצרו פחיות שימורים עבור הצי המלכותי הבריטי. בשנת 1820, הפחיות היו בשימוש עבור אבק שריפה, זרעים, וטרפנטין.

פחיות השימורים המוקדמות היו אטומות על ידי הלחמה עם סגסוגת עופרת ובדיל, אשר הייתה יכולה להוביל להרעלת עופרת. בשנת 1845, המשלחת של סר ג'ון פרנקלין מבריטניה לקוטב הצפוני סבלה מהרעלת עופרת חמורה וחשבו שזה כתוצאה מאכילת מזון משומר. במחקר עדכני יותר הסתבר שהרעלת העופרת נגרמה למעשה מצנרת המים על הספינות של המשלחת.


קופסאות השימורים עשויות ממתכת שאינה מתכלה ולכן גורמות לנזק אקולוגי לכדור הארץ. מומלץ למחזר אותן ולא לזרוק אותן לפח. 
קופסאות השימורים מסוכנות גם לבעלי חיים!!! לפני שזורקים אותן חשוב לקמט אותן כדי שחתולים או בעלי חיים אחרים לא ינסו לאכול מתוכן והראש שלהם יתקע בהן.
לכבוד יום קופסת השימורים, תוכלו לעשות יצירות מקופסאות שימורים כמו עציצים יפים, אגרטלים לפרחים, כלים לאחסון כלי כתיבה, קופת חיסכון, פעמוני רוח, קישוט לרכב של חתן וכלה ועוד.



מכסים לסגירת קופסאות שימורים (מקור: אמזון)
ה-19 בינואר הוא גם יום הפופקורן



הוסף רשומת תגובה

0 תגובות