יום אנטרקטיקה- 1 בדצמבר

אנטארקטיקה היא המקום הקר ביותר, היבש ביותר, הקרחוני ביותר, הסוער ביותר, הדרומי ביותר והכי פחות מגוון בבעלי חיים על כדור הארץ.

האתר Our Spaces (המרחבים שלנו) מ"הקרן לממשל טוב של מרחבים בינלאומיים" יצר את יום אנטרקטיקה, היום המיוחד למען היבשת הניטרלית, שלא גר בה אף אחד אבל מדינות רבות חוקרות אותה ללא הרף, ב-1 בדצמבר, לכבוד חתימת האמנה האנטארקטית לפני 60 שנים בתאריך זה.



איפה אנטרקטיקה נמצאת? צפו במפה:
האמנה (או הברית) האנטארקטית נפתחה להצטרפותן של מדינות ב-1 בדצמבר 1959 ונכנסה לתוקף באופן רשמי ב-23 ביוני 1961. ראשונות הצטרפו לברית 12 המדינות שהיו פעילות באנטארקטיקה בשנה הקודמת: ארגנטינה, אוסטרליה, בלגיה, צ'ילה, צרפת, יפן, הודו, ניו זילנד, נורווגיה, דרום אפריקה, ברית המועצות, בריטניה וארצות הברית. מדינות אלה הקימו בתקופת השנה למעלה מ-50 תחנות מחקר באנטארקטיקה. האמנה נתנה ביטוי דיפלומטי לשיתוף הפעולה המדעי והתפעולי אשר נוסד בין המדינות הפעילות ביבשת. לאחר מכן הצטרפו עוד מדינות רבות, אבל ישראל לא ביניהן. האמנה נועדה לשמור על הסביבה של אנטארקטיקה ולקבוע את החוקים המשפטיים שיחולו על המקום בהתאם לאזרחי המדינות שנמצאים בה באותו זמן נתון.

הנה כמה פרטים מרתקים על היבשת הדרומית ביותר בכדור הארץ:

אנטארקטיקה היא המקום הקר ביותר בכדור הארץ. הטמפרטורה הנמוכה ביותר שנמדדה בה היתה 89- מעלות צלזיוס (128- מעלות פרנהייט).

אנטארקטיקה היא המקום היבש ביותר בעולם- כמות המשקעים ביבשת היא הנמוכה ביותר בעולם- פחות מ-100 מ"מ לשנה, ולכן היא גם המדבר הגדול ביותר על פני כדור הארץ. המשקעים המעטים שיורדים בה הם בצורת שלגים. השלגים לא נמסים בגלל הטמפרטורות הנמוכות אבל המקום יבש ואין בו כמעט לחות.

אנטארקטיקה היא המקום הסוער ביותר- הרוחות בה מגיעות למהירות 320 קמ"ש.

יבשת אנטארקטיקה היא המקום עם מסת הקרח הגדולה ביותר בעולם. 99% מהיבשת מכוסה בקרח.

העובי הממוצע של הקרחון באנטארקטיקה הוא כקילומטר! רוב הקרח ממים מתוקים (90%) ורוב המים המתוקים (70%) נמצאים כאן.

באנטארקטיקה מעולם לא התגוררו בני אדם באופן קבוע, אך אנשים נסעו לשם מסיבות שונות במהלך השנים: מדענים, ציידי לווייתנים ואפילו תיירים. כיום אנשים צריכים לקבל עבודה בבסיס מחקר כדי לנסוע לאנטארקטיקה. כדי להסתובב ביבשת, אנשים משתמשים במרכבות שלג ענקיות.
רוצים לבקר באנטרקטיקה? תוכלו לנסוע לאי המלך ג'ורג' (Isla Rey Jorge), שנמצא כ-120 ק"מ מחופי אנטרקטיקה. בעונת הקיץ יש בו תיירות מצומצמת ביותר. באי תוכלו לראות את המגדלור הדרומי ביותר בעולם ולפגוש עוד כמה חיות כמו פילי ים, כלבי ים, הידרורגה נמרית, פינגווין אדלי, פינגווין רצועת-הסנטר ופינגווין לבן אוזן. כמה סוגי עופות ימיים מקננים באי בעונת הקיץ, כולל חמסניים, ויסעור ענק. (מקור התמונה: אינסטגרם)
מרבית היצורים החיים באנטרקטיקה נמצאים במים המקיפים את היבשת, ומבלים מעט זמן על החופים. יש ביניהם 8 מינים של פינגווינים, 7 מינים של כלבי ים וטורפים ימיים אחרים וכמה חסרי חוליות. עופות מעופפים מקננים בחופי הים הקלים יותר של חצי האי האנטארקטי ובאיי שטלנד הדרומיים, שם צומחים עוד כמה צמחים ייחודיים וחיים עוד חסרי חוליות קטנים.


היצורים הזעירים שחיים באנטרקטיקה הם: רכיכות יבשתיות, זבובים ללא כנפיים, דובוני מים, תולעי אדמה, מיקרו-חסרי חוליות כמו נמטודות וגלגיליות, אצות שלג, חיידקים שקמים לתחייה מחדש לאחר תקופות ארוכות (מאות שנים) של הקפאה, כ -1,150 מינים מיקרוסקופיים של פטריות, פלנקטון, טחבים וחזזיות.

ישנו חוק להגנת אנטארקטיקה שמגביל את הפעילות האמריקאית ביבשת כדי לשמור על הפאונה (אוכלוסיית בעלי החיים) הייחודית לה ולאזורים מסביבה. אסור להכניס מיני בעלי חיים או צמחים לא מקומיים לאנטארקטיקה, העלולים להפר את האיזון האקולוגי ולהוציא מינים מקומיים ממנה.

בשנת 1980 נכנסה לתוקף "האמנה לשימור משאבי החיים הימיים של אנטארקטיקה" שנועד לשמור על רמת דיג תקינה באזור ולמנוע הכחדת מינים. למרות זאת בני האדם עדיין פוגעים במערכת האקולוגית באנטארקטיקה על ידי דיג לא מבוקר ולא חוקי.

הפנגווין הקיסרי הוא אחד ממיני הפנגווינים שחיים באנטארקטיקה (מקור התמונה)
שני מקומות היישוב האזרחיים היחידים ביבשת הם עיירות קטנות ששייכות לצ'ילה ולארגנטינה: לצ'ילה יש את וילה לאס אסטרלס שם חיות משפחות של אנשי חיל האוויר הצ'יליאני ושל חוקרי היבשת, ולארגנטינה יש את בסיס אספרנסה, בסיס התקווה שבו מתגוררות משפחות החוקרים ויש בו אפילו בית ספר ושידורי רדיו.



לכמה מדינות יש שדות תעופה באנטרקטיקה שמשתמשים בקרח ובשלג בשביל מסלולי ההמראה שלהם.
מטוס אמריקאי נוחת באנטרקטיקה ומתקבל על ידי פנגווינים. מקור התמונה
לכבוד השנה החדשה, יש קונצרט שנתי בשם Icestock, והוא מתארח בתחנת מק'מרדו. בשנת 2013 הופיעה להקת מטאליקה בקונצרט והפכה בכך ללהקה היחידה בעולם שהופיעה בכל 7 היבשות.
להקת מטאליקה מופיעה באנטרקטיקה (מקור: יוטיוב)
בכל שנה בחודש נובמבר מתקיים מרתון הקרח אנטרקטיקה שבו רצים מרתון בשלג ובקרח מסלול של 42 ק"מ. עוד מירוץ שמתקיים באנטרקטיקה הוא מירוץ אולטרה 100K.

לצפון כדור הארץ יש את אורות הצפון, לאנטרקטיקה שבדרום יש את זוהר הקוטב (Aurora Australis). 
מקור התמונה

בשנת 2014 שני חוקרים אנונימיים מצאו את השידוך הראשון של טינדר באנטארקטיקה, אבל בעיות בתזמון מנעו מהם לצאת לדייט.

אנטארקטיקה נחשבת לאחד המקומות הטובים ביותר למצוא מטאוריטים שכן האקלים היבש והקר מסייע בשימורם.

אז מה אתם אומרים? הייתם רוצים לנסוע לאנטרקטיקה? הישראלים עדיין לא הגיעו לשם, אולי אתם תהיו הראשונים?

ה-1 בדצמבר הוא גם יום האיידס העולמי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות