יום החופש העולמי- 9 בנובמבר

בחלקים רבים של העולם, חופש הוא משהו שנלקח כמובן מאליו- החופש לבחור בדרך חיים דתית או חילונית, החופש להיות במערכת יחסים עם האדם שאוהבים, החופש להתלבש, לנסוע ממקום למקום... והרשימה עוד ארוכה. למרבה הצער, יש הרבה מקומות בעולם שבהם חירויות אלה אינן זמינות לרוב האנשים, שנאלצים לחיות חיים ריקים, מתסכלים ולא מספקים, כי השלטונות אינם מאפשרים להם.
אם אתם לא מכירים את הפחד להביע את דעתכם, אתם נחשבים לאנשים ברי מזל שחיים במקום שבו החירות היא זכות אדם בסיסית. כמו כל דבר טוב, גם את קיומה של החירות יש לחגוג ובשביל זה מציינים את יום החופש העולמי.
הסיבה לבחירת היום הזה כיום חופש העולמי היא ציון אירוע נפילת חומת ברלין בתאריך זה בשנת 1989.
חומת ברלין הייתה חומה מבוצרת שהקיפה את מובלעת ברלין המערבית בין השנים 1961-1989. החומה חילקה את ברלין לשני חלקים: ברלין המזרחית שבשליטת גרמניה המזרחית וברלין המערבית שבשליטת גרמניה המערבית, וכן הפרידה בין ברלין המערבית לשטחי מזרח גרמניה.
חומת ברלין בשנת 1963, מבט מהצד המערבי על ברלין המזרחית (מקור: Roger Wollstadt - Flickr)
ב-13 באוגוסט 1961 החלו המזרח-גרמנים בבניית החומה, שניתקה כמעט לחלוטין את הקשר בין מזרח למערב והשפיעה בצורה דרמטית על חייהם של תושבי ברלין משני צדדיה. החומה נחשבה לאחד מסמליה העיקריים של המלחמה הקרה לאורך יותר מעשרים ושמונה שנים. בפי מתנגדיה נקראה החומה לעתים "חומת הבושה" (Schandmauer).
החומה הפכה בן לילה למחסום שמנע מתושבי ברלין המזרחית לממש את חופש התנועה בעירם, ואלה מהם שניסו לחצותה מצאו את עצמם חשופים לסיכון גבוה למות מכדורי שומרי הגבול המזרח-גרמנים. עם השנים בוצרה החומה ותוגברה באמצעים נוספים, עד כדי הפיכתה למחסום כמעט בלתי עביר, ובשל כך נעשו ניסיונות הבריחה נדירים בשנים האחרונות לקיומה.
נפילתה של החומה ב-9 בנובמבר 1989 הייתה אירוע מכונן, שסימל יותר מכל את נפילת המשטרים הקומוניסטיים באותן שנים ואת קץ המלחמה הקרה. בעקבות הפלתה אוחדה גרמניה בשנת 1990, וברלין המאוחדת חזרה להיות בירתה של גרמניה.

ה-9 בנובמבר הוא גם יום הכאוס לעולם לא מת

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות