יום המתים- 1 בנובמבר

למרות השם המפחיד ואולי גם המדכא, יום המתים (בספרדית: Día de los Muertos, Día de los Difuntos או, Día de Muertos) הוא יום של חגיגה שמחה ועליזה שחוגגים עם תחפושות, קרנבלים וריקודים.
יום המתים הוא חג מקסיקני שמוקדש לזכר האבות שהלכו לעולמם. הוא נחגג בימים הראשון והשני בחודש נובמבר, ביום שבו חוגגים הנוצרים את יום כל הקדושים (שבא לאחר ליל כל הקדושים) ויום לפני יום כל הנשמות של הכנסייה הנוצרית קתולית.




את החג חוגגים בקרנבל עליז ושמח במקסיקו ובמקומות אחרים שבהם קיימות קהילות מקסיקניות גדולות.
במהלך היום נוהגים ללכת לבתי קברות וכנסיות ולהביא למתים מתנות כמו בקבוקי טקילה, נרות ופרחים. לקרנבל באים בתחפושות של שלדים ומסיכות או איפור של גולגלות יצירתיות, מתהלכים עם בובות של מתים ורוקדים.
בתמונה: קבר עם מתנות ונרות
ארצות נוספות שבהן חוגגים את יום המתים הן פיליפינים, ברזיל ועוד מדינות באמריקה הלטינית.

מקור החג הוא התרבויות של ילידיה המקוריים של יבשת אמריקה (שכונו בטעות "אינדיאנים") - התרבות האצטקית, תרבות המאיה, הפורפרצ'ה, הנאהואל והטוטונאק.

ציור: גולגולת חשמלית גדולה, של הצייר המקסיקני חוזה גואדלופה פוסאדה
בתרבות האצטקית יום המתים בנחגג חודש התשיעי של לוח השנה האצטקי, החל מתחילת אוגוסט, למשך חודש שלם. החג נחשב לחגה של האלה מיקטקאקיוואדל, "אלת המתים", ובמהלכו נערכו טקסים עבור נשמות הקרובים המתים.

כאשר נכבשה מקסיקו על ידי הספרדים במאה ה-15 פעלו המיסיונרים הנוצריים למגר את החג הפגני, ועשו זאת באמצעות דחיית החג ואיחודו עם החג הקתולי, יום כל הקדושים, שנערך ביום הראשון של חודש נובמבר.

ה-1 בנובמבר הוא גם יום הטבעונות וגם יום לכו לבשל לחיית המחמד שלכם

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות