יום חופש הדת- 16 בינואר

דתות וארגונים דתיים אחראים על הרבה מאוד דברים טובים שנעשים בעולם, החל מיסודם של ארגוני צדקה בכל רחבי העולם שדואגים לאנשים פשוטים ומתן השראה להיות טובים יותר ויותר על בסיס יומיומי, ועד דאגה לאנשים בקהילה שנמצאים במצוקה. למרבה הצער, לעיתים קרובות ארגונים דתיים מגלים נאמנות רק לחברים בהם ומנסים לגרום לאחרים להמיר את דתם או לחזק את אמונתם ולשנות את אורח חייהם החילוני.

התוצאות יכולות להיות חמורות. בימי קדם היו רדיפות של הנוצרים על ידי הרומאים, בספרד היתה האינקוויזיציה הידועה לשמצה, ובאמריקה הפוריטנית התרחש ציד המכשפות. היום יש את הג'יהאד האסלאמי שאחראי לפיגועי טרור ברחבי העולם ובישראל יש אין סוף מחלוקות בין דתיים לחילונים, בין יהודים למוסלמים ועוד.


חופש הדת הוא הזכות של כל אחד לחיות על פי הדת שלו ולזכות להגנה וזכויות שוות. חופש הדת הוא בין זכויות האדם האוניברסליות המוכרת בהגות הליברלית וההומניסטית ובידי האו"ם. 
ההיסטוריה של יום חופש הדת
ב- 16 בינואר 1786, זמן קצר אחרי שנוסדה ארצות-הברית של אמריקה, אימצה העצרת הכללית של וירג'יניה את חוקת וירג'יניה של החוקה הדתית של תומס ג'פרסון. חוק זה הפך את הבסיס למה שאנו מכירים כיום כתיקון הראשון, המבטיח חופש דת לכל האנשים המתגוררים בארה"ב. באותו יום פורסמה על ידי נשיא ארצות הברית הכרזה רשמית על יום זה כיום חופש הדת. 
איך לחגוג את יום חופש הדת?
דרך טובה לחגוג את יום חופש הדת היא לעשות קצת מחקר על איך החיים היו פעם לפני שחופש הדת היה מעוגן בחוק. אפשר לעשות את זה באמצעות קריאת ספרים או צפייה בסרטים. "שם הורד", הספר והסרט הוא דוגמא מצוינת לתיאור החיים בתקופת האינקוויזיציה, ועל כמה שהאינקוויזיטורים היו מוכנים ללכת לחפש ולהעניש אנשים שנחשדו בכישוף.
גם סרטים וספרים בנושא השואה, כמו "יומנה של אנה פרנק" מלמדים על הרדיפה הנאצית של היהודים באירופה.
יצירותיו של סלמאן רושדי הן תובנות מעניינות מאוד, שכן המחבר קיבל במשך שנים איומי מוות, לאחר פרסום ספרו המפורסם "פסוקי השטן", בו כתב דברי ביקורת על האיסלאם.
עוד רעיון לחגוג את יום חופש הדת הוא להיפגש עם חברים בני דתות אחרות ולדבר על הנושא ולדון איך חופש הדת מאפשר לכם לחיות ביחד בשלום בלי לרדוף זה את זה.


חופש הדת הוא דבר נפלא ולא מובן מאליו. במשך שנים רבות הוא לא היה קיים וצריך לשמור עליו גם בימינו. מגיע לו יום הערכה והוקרה.


ה-16 בינואר הוא גם יום הלא כלום וגם יום הערך את הדרקון ויום הקינואה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות