יום הרפובליקה- טורקיה- 29 באוקטובר

טורקיה (בעבר נכתבה כ"תורכיה") היא מדינה שנמצאת בנקודת המפגש בין אסיה לאירופה, באזור המזרח התיכון. עיר הבירה של טורקיה היא אנקרה.
בדרום גובלת טורקיה בים התיכון, בסוריה ובעיראק, במערב בים האגאי, בצפון מערב ביוון ובבולגריה, בצפון בים השחור, בצפון מזרח בגאורגיה ובמזרח בארמניה, אזרבייג'ן ואיראן.

בתמונה: איה סופיה, כנסיה ביזנטית באיסטנבול   Image courtesy of Suat Eman at FreeDigitalPhotos.net
טורקיה היתה חלק מהאימפריה הביזאנטית והעות'מאנית. התרבות שלה היא מיזוג מיוחד של המסורת המערבית והמזרחית. בגלל המיקום שלה יש לה חשיבות גיאו-פוליטית אסטרטגית משמעותית.

טורקיה היא רפובליקה חילונית וחוקתית. היא הוכרזה כרפובליקה ב- 29 באוקטובר 1923 על ידי מוסטפא כמאל אטאטורק, לאחר נפילת האימפריה העות'מאנית.
משנת 2005, מנהלת טורקיה משא ומתן להצטרף לאיחוד האירופי.




עובדות מעניינות על טורקיה:

1. בטורקיה נמצא אחד ממרכזי הקניות העתיקים והגדולים בעולם. 

הגראנד באזאר של איסטנבול, (Kapalı Çarşı), הוקם בשנת 1455, זמן קצר לאחר כיבוש העות'מאני של קונסטנטינופול (שמה הקודם של איסטנבול). במשך מאות שנים הוא גדל לתוך צפיפותם של 61 רחובות בשורה של יותר מ -3,000 חנויות, על פני שטח של 333,000 מטרים רבועים. אם אתם מגיעים לאיסטנבול, זהו אתר חובה לבקר בו. בשנת 2014 ביקרו בשוק מעל 91 מיליון אנשים.

2. טורקיה מלאה באתרי מורשת תרבותית
בטורקיה נמצאים 13 אתרי מורשת עולמית של אנוסק"ו. יש בה את מקדש מסוליטי (גובקלי טפה), עיר תנ"כית (אפסוס), שדה קרב של מלחמת העולם הראשונה (גליפולי) ועוד. חוץ מאתרים אלה יש עוד עשרות אתרים של מורשת עולמית, מה שהופך את טורקיה ליעד התיירותי ביותר במקום השישי בעולם.

3. ארץ המוצא של סנטה קלאוס היא טורקיה
ניקולאוס הקדוש, המקור לדמות המיתולוגית סנטה קלאוס, היה בישוף בעיר מירה (בליקיה, חלק מטורקיה של ימינו).     

4. טורקיה קשורה לסיפור של תיבת נוח
גם לסיפור תיבת נוח יש קשר לטורקיה. לאחר שהסתיים המבול, נחה התיבה של נוח על הרי אררט שבצפון מזרח טורקיה.

5. בטורקיה נמצא חוף שבו מקננים צבי ים
חוף İztuzu, שנמצא ליד העיר דאליאן (Dalyan), במחוז אורתקה (Ortaca) שבפרוביציה מוגלה בדרום מערב טורקיה, נקרא גם "חוף הצבים".
אל רצועת חוף זו שאורכה 4.5 קילומטרים, מגיעים צבי ים בין החודשים מאי לאוקטובר כדי להטיל דור חדש של ביצים. בכל שנה אפשר לראות בחוף כ-300 קנים חדשים שנחפרו. חוף זה הוא שמורת צבים מוגנת על פי תקנות הממשלה משנת 1988.

6. טורקיה היא מולדת החקלאות
היסטוריונים מאמינים שראשית החקלאות מקורה בקרקעות טורקיה, לפני כ-11,000 שנים. יש ראיות לכך שבדרום מרכז טורקיה, באתרים כמו Catalhöyük, תושבים גידלו חיטה ושעורה למטרת תזונה. כיום, טורקיה היא יצרנית התבואה העשירית בגודלה בעולם. 

7. בטורקיה נמצאים כמה מהאתרים החשובים ביותר בעולם הנוצרי
99% מהאוכלוסיה של טורקיה היא מוסלמית, אבל בכל זאת היא מושכת עשרות אלפי צליינים נוצרים מדי שנה. הפטריארך האקומני של קונסטנטינופול, המנהיג הרוחני של 300 מיליון נוצרים אורתודוקסים בעולם, מתגורר באיסטנבול, שריד של האימפריה הביזנטית. המערה שנחפרה על ידי פיטר השליח באנטיוכיה היתה בית הפולחן הנוצרי הראשון. הכנסייה הפטריארכלית של המאה ה -11 הייתה ממוקמת מתחת לאדמה באזור איסטנבול של היום. איסטנבול היא גם ביתם של קתדרלת האגיה סופיה בת ה -1,500 שנה, שכיום היא מוזיאון. הכנסייה האפייתית הארמנית נוסדה לפני 1,700 שנה בעיר שבימינו נקראת קייסרי.

8. היאבקות בשמן היא ספורט לאומי בטורקיה
לראות שני גברים מגושמים, עירומים עד מותניהם, מכוסים בשמן זית ונאבקים תחת השמש הטורקית החמה הוא מחזה נפוץ בטורקיה ומסורת ספורטיבית בת 654 שנים. עוד מסורת היא טורניר היאבקות על גמלים, שנערך באזור האגאי בחורף, והיאבקות שוורים ליד הים השחור.

9. טורקיה עשירה במיני צמחים ובעלי חיים
בטורקיה יש כ- 10,000 מיני צמחים ו-30,000 מינים של בעלי חיים, מה שמדרג אותה כאחת מ-35 המדינות המגוונות ביותר בעולם.

10. השפה הטורקית קלה ללמידה
המילה הארוכה ביותר בטורקית היא בת 70 אותיות: Muvaffakiyetsizleştiricileştiriveremeyebileceklerimizdenmişsinizcesine, ומשמעותה ""כאילו אתה מאלה שלא נוכל להפוך בקלות ליוצר של לא מוצלחים".
למרות זאת, בזכות רפורמת השפה שנעשתה על ידי אטאטורק בשנות העשרים של המאה הקודמת, המילים הטורקיות נעשו פשוטות יותר, והכתב עבר מאותיות ערביות לאלפבית לטיני ולכן כיום השפה הטורקית נחשבת לשפה קלה ללמידה.



הוסף רשומת תגובה

0 תגובות