יום המגדלור- 7 באוגוסט

המגדלור הוא מגדל שמפיץ אור המאיר בחושך כדי להגן ולהזהיר. הוא נועד לסייע בניווט ושיט בים, אבל המילה מגדלור היא גם מטאפורה לאדם או חבר שעוזר בזמנים קשים ומכוון את הדרך.


ההיסטוריה של המגדלור

השיטות הקדומות לסייע ליורדי הים להגיע אל החוף היו הדלקת אש בראש מצוקים וגבעות.
במגדלור התחילו להשתמש לצורך ניווט, כדי לסמן קווי חוף ושרטונים ולעזור לספינות ואוניות להגיע בביטחה לנמל. כדי להפיץ את האור השתמשו במערכת של מנורות ועדשות.
מבנה המגדלור המפורסם ביותר מן העת העתיקה היה פארוס של אלכסנדריה, מצרים, למרות שזה קרס במהלך רעידת אדמה מאות שנים מאוחר יותר.
כשתחום התעופה החל להתפתח, בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20, נבנו מגדלורים כדי לאותת למטוסים ולסמן להם כיווני טיסה ושדות תעופה.
זה היה לפני שהמציאו אמצעי ניווט כמו גלי רדיו, מכ"ם וכדומה.
בארה"ב למשל נמתח קו של מגדלורים לכל רוחבה. גם באירופה ובעיקר באנגליה נבנו מגדלורים רבים כאלה ונעשה בהם שימוש עד תקופת מלחמת העולם השנייה.
כיום יש עזרי ניווט מודרניים והצורך במגדלור הצטמצם. בעולם נשארו פחות מ-1,500 מגדלורים.
המגדלורים המודרניים הם לא מאויישים. יש בהם מערכת עדשות מסתובבת ששולחת הבזקים קצרים לכל הכיוונים. אורות אלה דומים לאורות הנפלטים ממשואות המותקנות על מבנים גבוהים.
בישראל תוכלו לראות מגדלורים ביפו, בכיכר סטלה מאריס בחיפה ובכניסה למרינה בהרצליה.
למרות שהשימוש במגדלור הצטמצם, יש למגדלור עדיין ערך תרבותי ונוסטלגי. לכבוד יום המגדלור, לכו לבקר במגדלור אחד או שניים ותלמדו על הערך הרב שהיה להם בהצלת חיים בעבר וגם על השימוש בהם היום.



יום המגדלור



הוסף רשומת תגובה

0 תגובות