יום האסטרואיד- 30 ביוני

יום האסטרואיד הבינלאומי הוא יום שהוכרז עליו בשתי מסיבות עיתונאים סימולטניות בלונדון ובסן פרנסיסקו ב-3 בדצמבר 2014, לזכר אירוע טונגוסקה שקרה בעיר הטייגה שבסיביר ב-30 ביוני 1908.
החל משנת 2016 ארגון האומות המאוחדות הכיר בו כיום רשמי.
אסטרואיד הוא גוף קטן במערכת השמש הנמצא במסלול סביב השמש



אירוע טונגוסקה היה פיצוץ עז שאירע ליד נהר טונגוסקה, בלב יער הטייגה שבסיביר, בבוקר ה-30 ביוני 1908. התיאוריה המקובלת היא שהפיצוץ נגרם מפגיעת מטאוריט (שהוא חלק מאסטרואיד) בכדור הארץ. הפיצוץ גרם להרס עצום בטבע, אך בגלל שקרה רחוק ממקום יישוב, לא נפגעו בו בני אדם. 
במוקד הפיצוץ נמצאו כל העצים מוטלים ארצה בצורה מעגלית, פונים החוצה מהמוקד, ברדיוס של כ-15 עד 30 ק"מ. כל החי והצומח בטווח זה הושמדו. במשך עשרים שנים לאחר מכן לא נראו כמעט סימני חיים וצמחיה במקום. 
עדי ראייה שצפו באירוע מרחוק סיפרו על כדור אש ענק שהגיח מהשמיים מלווה ברוחות עזות וחמות שהפילו אנשים על הקרקע. לאחר הפיצוץ, הורגשו גלים סיסמיים שזעזעו את הבתים בדומה לרעידת אדמה. הפיצוץ היה כל כך חזק, שאפשר היה לראות אותו ממרחק של 800 ק"מ.

ב-15 בפברואר 2013 התפוצץ מטאור, גם ברוסיה. האירוע היה דומה לפיצוץ בטונגוסקה, אבל המטאור התפוצץ באוויר ולא פגע בכדור הארץ.

יום האסטרואיד נועד להעלות את המודעות לאסטרואידים ולמה שאפשר לעשות כדי להגן על כדור הארץ מפניהם.
ישנן תוכניות רבות למיגור הסכנה מפני אסטרואידים. בקליפורניה שבארה"ב ישנו למשל ארגון ללא מטרות רווח בשם קרן B612 שמטרתו לפתח משימת חלל שבה תונחת חללית על אסטרואיד קטן, תחקור את פניו ותתקין עליו מנוע רקטי שיגרום לשינוי משמעותי במסלולו.
יש עוד תוכניות לגילוי אסטרואידים שיעזרו לפקח על כל אחד מהם ולהתריע על התקרבותם לכיוון כדור הארץ. גם במצפה הכוכבים על שם וייז במצפה רמון מופעל פרויקט מגיני ארץ אשר סורק ועוקב אחר אסטרואידים.






ה-30 ביוני הוא גם יום הרשת החברתית 

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות