יום חופש המידע- 16 במרץ

ב -16 במרץ 1751, נולד אדם ששינה את פני העולם לנצח. קוראים לו ג'יימס מדיסון והוא היה נשיאה הרביעי של ארה"ב וממנסחיה הבולטים של החוקה שלה.



ג'יימס נולד בפורט קונווי שבוירג'יניה, אח בכור ל-11 אחים ואחיות. להוריו היה מטע טבק משגשג שבו הוא בילה את שנות ילדותו. לאחר מות אביו הוא ירש ממנו את מטע הטבק הגדול, שהשתרע על פני שטח של 5,000 דונם, והפך לבעל הקרקע הגדול ביותר במחוז אורנג' שבוירג'יניה, ואחד מהאזרחים החשובים ביותר של האזור.
במהלך שנות ה-1780 הוא הצטרף לפוליטיקה של האיזור ופעל בהצלחה להקמת ועדה לניסוח חוקה לארצות הברית. מדיסון בלט בפעילותו בוועדה זו, שהתכנסה בפילדלפיה ב-1787, עד כדי כך שהוא נחשב בעיני רבים ל"אבי החוקה" האמריקנית.
חוק חופש המידע נחקק בארה"ב בשנת 1966 על בסיס החוקה האמריקאית והוא מהווה את אחד מעקרונות הדמוקרטיה החשובים.



בישראל החוק נחקק בשנת 1998 והחל להיות מיושם בשנת 1999, על ידי הכנסת. החוק נועד להנהיג בישראל את מהפכת השקיפות באשר לפעולות הרשויות הציבוריות, בחייבו את הרשויות למסור לציבור מידע בעל אופי ציבורי. חוק זה מהווה מרכיב של זכות הציבור לדעת ולדעת תומכיו הוא נדרש לצורך מימוש ערכי הדמוקרטיה, שכן ללא זרימה חופשית של מידע לגבי פעילות הרשויות, לא יוכלו הבוחרים, לדעתם, להשפיע על אופי המדינה בצורה מושכלת (מתוך: ויקיפדיה).
ה-16 במרץ הוא גם יום הפנדה ויום ללא סלפי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות