מרדי גרא- יום הפנקייק- יום שלישי לפני התענית הנוצרית

מרדי גרא- יום שלישי השמן - יום הפנקייק

מרדי גרא (Mardi Gras) הוא היום האחרון שלפני "התענית" של הנוצרים, תקופה בת 40 ימים של הנוצרים לפני חג הפסחא שבה הם אינם צורכים מוצרים מן החי. ליום הראשון של התענית קוראים "יום רביעי של האפר" והוא חל 46 ימים לפני חג הפסחא, תמיד ביום רביעי. תקופת התענית היא בת 40 ימים, כאשר בימי ראשון היא אינה מתקיימת.
מקור השם מרדי גרא הוא מצרפתית, ופירושו: יום שלישי השמן.
יום שלישי שלפני תחילת התענית הוא יום שמוקדש לחגיגות בעולם הנוצרי. ביישובים רבים מתקיימים תהלוכות ומצעדים, ובבתים רבים עושים סעודות גדולות וחגיגיות. בגלל שביום שלישי זה אוכלים הרבה קינוחים ודברים משמינים בלי לעשות חשבון, הוא נקרא יום שלישי השמן. המרדי גרא חל תמיד בין ה-4 בפברואר ל-10 במרץ. 



אחד מהמנהגים המסורתיים במרדי גרא הוא לאכול פנקייק ולכן המרדי גרא הוא גם יום הפנקייק.

פנקייק נקרא בעברית חביתית. באנגלית המילה Pancake פירושה "עוגת מחבת". בצרפתית הפנקייק נקרא קרפ (Crêpe). 

פנקייק אימוג'י קישור
הפנקייק עשוי מקמח, ביצים, חלב, סוכר, אבקת אפייה, שמן או חמאה.
הפנקייק הוא מאכל שאוכלים מסביב לעולם, בוריאציות שונות. בצרפת הפנקייק הוא דק (מה שאנחנו מכירים בתור קרפ). בגרמניה אוכלים אותו עם אבקת סוכר, ריבה ולימונים. בהולנד אוכלים את הפנקייק מגולגל עם תוספות מלוחות ומתוקות. ברוסיה אוכלים בליני. ביוון מכינים אותו עם יוגורט ואוכלים אותו עם דבש. במלזיה וסינגפור מכינים אותו לפעמים עם פולי סויה במקום קמח וממלאים אותו בגבינה, ריבה, אגוזים ובוטנים. בסין מכינים את הפנקייק דק מכוסמת ובצל ירוק והוא מהווה חלק ממנת הברווז בנוסח פקינג. בהודו קוראים לפנקייק אוטאפאם ומכינים אותו מאורז וירקות. ביפן מכינים עוגת פנקייקים שקוראים לה "מירוּקוּרפוּ". 
בתמונה: כרזה שמזמינה לחגיגות המרדי גרא משנת 1914
תמונות מתוך חגיגות המרדי גרא בניו אורלינס קישור
מחבת לפנקייק חיות - קישור




מתי יהיה המרדי גרא בשנים הבאות?
2021- 16 בפברואר
2022- 1 במרץ
2023 - 21 בפברואר
2024- 13 בפברואר
2025- 4 במרץ
2026 - 17 בפברואר
 




הוסף רשומת תגובה

0 תגובות