יום הערמונים הקלויים- 14 בדצמבר

איזה כיף בשיא החורף, באמצע חודש דצמבר, לאכול ערמונים קלויים על האש חמים ומפנקים. ה-14 בדצמבר הוא יום מיוחד לכבודם של הערמונים הקלויים.
הטעם של הערמונים מזכיר במקצת טעם של תפוח אדמה מתוק. את הערמונים אפשר לקנות בארץ לפני קלייה בשווקים ובחנויות לפירות, ירקות ותבלינים. אבל הכי כיף לקנות אותם קלויים בדוכן בשוק שמוכר אותם חמים וטריים ואז הם מתפצחים בקלות.


קצת עובדות על הערמונים:

הערמון צומח על עץ גדול שיכול להגיע לגובה של 20-25 מטרים. גזע העץ עבה מאד ויכול להגיע לקוטר של שני מטרים. עץ הערמון מאריך חיים ובאירופה יש עצי ערמונים בני אלף שנים.

בתנ"ך מוזכר השם "ערמון", אך כנראה שהכוונה היא לעץ הדולב.

הערמון הוא אגוז שגדל בתוך קליפה קשיחה וקוצנית בצבע חום. הקליפה נפתחת בהדרגה לפני שהפרי מבשיל והשלמת ההבשלה מתרחשת באמצע אוקטובר.

הערמון הוא ממתק בריא מהטבע: הוא מכיל חלבון, סידן, ברזל, אשלגן וויטמיני B ואין בו כלל כולסטרול.

כדי להכין את הערמונים לאכילה, הדרך הפופולרית ביותר היא לקלות אותם באש.
לפני הקלייה חורצים בערמון בין חריץ אחד לארבעה. במרוקו נהוג לחרוץ שני חריצים, בתוניסיה אחד ארוך, באירופה ארבעה חריצים וברוסיה חריץ אחד בלבד.
מהערמונים אפשר להכין ממרח, קרם או מחית (פירה).
בזמן מלחמת העולם הראשונה השתמשו בבריטניה בפרי הערמון כדי להפיק אצטון שממנו הכינו אבק שריפה (על פי עצה שקיבלו מחיים ויצמן). הילדים ברחבי בריטניה היו מתגייסים למאמץ המלחמתי ויוצאים ליערות לאסוף את פרי הערמון. 
היסטוריונים מעריכים שפרי הערמון החל להיות פופולרי במאה ה-16, כאשר רוכלים ברחוב החלו למכור אותם כחטיף מהיר ומחמם בימי החורף.
בפורטוגל יש מסורת לאכול ערמונים קלויים ביום סנט מרטין. בטוסקנה שבאיטליה המסורת קיימת ביום סיימון הקדוש.
איך קולים את הערמונים?

יש כמה דרכים להכין ערמונים קלויים:

1. בתנור
מחממים את התנור ל-200 מעלות. את הערמונים חורצים בצורת X בצד השטוח שלהם. מניחים את הערמונים על תבנית אפייה או על רשת הגריל, כשהצד החתוך כלפי מעלה. מתיזים מעט מים. אופים במשך 15-20 דקות. במהלך האפייה יש להזיז אותם מדי פעם כדי שלא יישרפו. מוציאים מהתנור ונותנים להם להתקרר 2-3 דקות. עוטפים אותם במגבת ונותנים מכה כדי לפורר את הקליפה. אם הם עדיין קשים לקילוף, אפשר להכניס אותם לעוד דקה בתנור החם.

2. על האש
שוטפים את הערמונים במים קרים. חורצים צורת X על הצד השטוח. מניחים במחבת ברזל כבדה או פלנצ'ה על הצד השטוח. מדליקים את האש וקולים במשך חמש דקות. מדי פעם מטלטלים את המחבת כדי לפזר את החום. הופכים את הערמונים וקולים במשך עוד חמש דקות. מורידים מהאש, מחכים שיתקררו כמה דקות ומקלפים.

3. בישול בסיר
חורצים X בצד השטוח של הערמונים. מכניסים את הערמונים לסיר ומרתיחים למשך 5-10 דקות. מוציאים מהסיר, נותנים להם להתקרר ומקלפים.

4. השיטה הקלה ביותר: במיקרוגל
לוקחים חמישה או שישה ערמונים. חורצים אותם ומחממים במיקרוגל בעוצמה הגבוהה ביותר כ-4 דקות, עד שהקליפה מתפוצצת ונפרדת מהם.
ה-14 בדצמבר הוא גם יום הקופים

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות