יום הכליה- יום חמישי השני בחודש מרץ

יום הכליה נוצר בשנת 2006 כיוזמה משותפת בין האגודה הבינלאומית לנפרולוגיה והארגון הבינלאומי של קרנות הכליה (IFKF). יום הכליה נועד להיות קמפיין להעלאת המודעות לבריאות הכליות. נכון לעכשיו, הוא מצוין בקרוב ל-100 מדינות ברחבי העולם.
מטרתו של יום הכליה היא להעלות את המודעות למחלות הקשורות לכליות ולחשיבותן הכוללת של הכליות לבריאות שלנו. עוד מטרה היא להדגיש אמצעי מניעה למחלות, בניסיון להפחית את התדירות וההשפעה של מחלות כליות ובעיות בריאותיות שקשורות בהן, בקנה מידה עולמי.


מתי יוצא יום הכליה הבינלאומי בשנים הקרובות?
2021- 11 במרץ
2022- 10 במרץ
2023- 9 במרץ
2024- 14 במרץ
2025- 13 במרץ

מהם הסימנים שחשוב לשים לב אליהם שמעידים על בעיה בכליות?
גירוד ויובש בעור - אחד התפקידים של הכליות הוא חיזוק העצמות ושמירה על רמה מאוזנת של מינרלים במחזור הדם. אם העור שלכם יבש ומגרד פתאום, זה עלול להצביע על מחלות בעצמות שמהוות לעתים ביטוי למחלת כליות. הדבר נגרם כתוצאה מכך שהכליות לא מצליחות לשמור על איזון בין המינרלים בגוף, בעיקר הסידן והזרחן.

עייפות וחוסר אנרגיה - להרגשת עייפות וחוסר אנרגיה יכולות להיות סיבות רבות, אבל אחת מהן היא ירידה בתפקוד הכליות שמובילה להצטברות נוזלים ורעלים במחזור הדם. מחלת כליות כרונית עלולה גם לגרום לאנמיה שמתבטאת גם היא בעייפות וחולשה.

קצף בשתן- כשל בכליות עלול לגרום להצטברות של חלבונים בשתן. זה יכול לבוא לידי ביטוי בקצף שמופיע בשתן. אם הוא לא נעלם לאחר הורדת המים בשירותים, זה יכול להצביע על כך שהכליות לא מסננות חלבון בשם אלבומין ולכן הוא מגיע לשתן. אם בבדיקת שתן גיליתם שיש לכם אלבומין בשתן, זה יכול להצביע על בעיה בכליות.

נפיחות בקרסוליים ובכפות הרגליים- ירידה בתפקוד הכליות עלולה לגרום לעודף נוזלים בגוף שיכול להתבטא בנפיחות בפנים, בבטן, בכפות הרגליים ובקרסוליים. הנפיחות נגרמה בגלל הקושי של הכליות בסילוק הנתרן ממחזור הדם.  

קושי להירדם - כשהכליות לא מצליחות לסנן את הרעלים כמו שצריך מהגוף, כלומר דרך השתן, הרעלים עלולים להפריע לנו להירדם. מחקר בנושא מצא שאצל אנשים עם מחלות כליות יש יותר הפרעות שינה בהשוואה לאנשים בריאים. 

טעם מוזר בפה- עוד ביטוי של הצטברות רעלים בדם בגלל הקושי של הכליות לסלק אותם מהגוף היא הרגשה של טעם מתכתי, כמו של חלודה בפה. 

התכווצויות שרירים ללא סיבה מוסברת - אחת הסיבות להתכווצות היא חוסר ביוני סידן, נתרן ואשלגן. הכליות הן אלה שמווסתות את המינרלים האלה לתוך מחזור הדם ולכן אם אתם סובלים מהרבה התכווצויות שרירים, זה עלול להצביע על תפקוד לקוי שלהן. 

הקאה ובחילות- אחד מהחומרים שמופרשים מהגוף על ידי הכליות הוא השתנן. כאשר יש בעיה בכליות וכתוצאה מכך הוא מצטבר בגוף, הוא מופרש למערכת העיכול ושם הוא מפורק על ידי חיידקים והופך לאמוניה. האמוניה גורמת לגירוי משמעותי של מערכת העיכול, לירידה בתיאבון, לבחילות והקאות. 

כל סימפטום שהופיע ברשימה יכול להעיד על בעיות גם באברים אחרים. אם יש לכם סימפטום אחד או יותר ממה שמופיע פה, אל תתעלמו, חשוב שתבדקו את הבריאות שלכם אצל הרופא.





ועוד קצת עובדות מעניינות על כליות:
מכירים את הילד החמוד מהתמונה הזאת שמסתובבת בכל הרשת ומשמשת כמם של "ילד מצליח" (Succedd kid)? מסתבר שהסיפור מאחורי התמונה הוא קמפיין שעשתה משפחתו של ג'סטין גרינר, שחלה בסרטן בשנת 2006 והכליות שלו קרסו, כדי לגייס כסף עבור הטיפול בו. הילד שבתמונה הוא בנו, סם גרינר, ואת התמונה שלו מחזיק חול בחוף הים העלתה אמו לאתר GoFundMe. המשפחה הצליחה לגייס בקמפיין יותר מ-75,000$.

כרטיס אדי לתרומת איברים נקרא על שמו של אהוד בן דרור, שנפטר בתקופה בה חיכה לתרומת כליה.

מוות כתוצאה ממחלות כליה נמצא במקום השמיני בין הסיבות למוות בישראל בשנת 2014. (מקור: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה)

בניתוח השתלת כליה לא מוציאים את הכליות החולות אלא מוסיפים את הכליה הבריאה אל הבטן התחתונה.

רק בריאות!!!

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות