יום העיפרון- 30 במרץ

יום העיפרון נחגג ב-30 במרץ מדי שנה לכבוד יום רישום הפטנט מספר 19,783 של חיבור מחק לקצה העיפרון על ידי היימן ליפמן בתאריך זה בשנת 1858 בפילדלפיה.

העיפרון הוא כלי כתיבה ידני, שמורכב ממוט גרפיט שמצופה לרוב בעץ.
הגרפיט הוא החומר שכשהוא משתפשף בנייר, הוא משאיר עליו פירורים זעירים שמהווים את הקווים המצויירים על ידו.

ההבדל בין עיפרון לבין כלי כתיבה אחרים הוא שאת הציורים או הכתב שלו אפשר למחוק עם מחק, בניגוד לעטים וטושים.

בעיפרון ממוצע אפשר לכתוב כ-50,000 מילים לפני שהוא נגמר.
כאשר החוד של העיפרון מתקהה, מחדדים את קצה העיפרון במחדד.



ההיסטוריה של העיפרון
בתקופה הרומית ואולי לפני החלו להשתמש בחרטי עופרת לכתיבה על פפירוס. לחרטים אלה קראו penicillus, ומכאן המילה האנגלית לעיפרון, pencil.
בשנת 1564 גילו תושבים בקאמבריה שבאנגליה מרבצי גרפיט שבהם אפשר היה לסמן כבשים.
בטעות חשבו שהגרפיט הוא עופרת, וכינו אותו plumbago (מתנהג כמו עופרת, מהשם הלטיני לעופרת, Plumbum). מכאן מקור שמו של העיפרון בעברית.
במאה ה-17 החלו לייצר בגרמניה עפרונות באופן המוני.
בשנת 1802 הוציאה חברת קוהינור הארטמות' פטנט לייצור גלעין העיפרון העשוי תערובת של גרפיט וחרסית. (מקור: ויקיפדיה)

למה רוב העפרונות הם בצבע צהוב?
רוב העפרונות שמיוצרים בעולם צבועים בצהוב. מאמינים שמסורת זו החלה בשנת 1889 כאשר החברה הצ'כית קוהינור הארדמות' הציגה את העיפרון הצהוב שלהם וקראה לו על שמו של היהלום ההודי המפורסם, Koh-I-Noor. עיפרון זה נחשב לעיפרון הטוב והיקר ביותר בעולם. חברות אחרות החלו אז להעתיק את הצבע הצהוב כדי שהעפרונות שלהם יהיו דומים למותג היוקרתי של קוהינור. 





הידעת?

לתומס אדיסון היו עפרונות שעוצבו במיוחד על ידי חברת Eagle Pencils. כל עיפרון היה באורך שלושה סנטימטרים (כך שיתאים לכיס המעיל שלו), עבה יותר מהעפרונות הסטנדרטיים ועם גרפיט רך יותר מאשר הגרפיט של העפרונות הרגילים. אדיסון הזמין אלפי עפרונות מהחברה ופעם אחת כתב להם תלונה ש"המשלוח האחרון היה קצר מדי" ו"העפרונות התעוותו ונדבקו לו בכיס".  (מקור)
הסופר ולדימיר נבוקוב ("לוליטה") כתב מחדש את כל מה שאי-פעם פירסם, בדרך כלל כמה פעמים, בעפרון.








הסופר ג'ון סטיינבק ("ענבי זעם", "קדמת עדן") היה משתמש עיפרון אובססיבי שהשתמש ב-60 עפרונות ביום. כדי לכתוב את הרומן שלו "קדמת עדן" הוא השתמש ביותר מ -300 עפרונות.
ג'וני קרסון





מנחה הטלויזיה ג'וני קרסון היה משחק בעפרונות באופן קבוע מעל שולחנו בתכנית האירוח "טונייט שואו". עפרונות אלה נעשו במיוחד עם מחקים בשני הקצוות, כדי למנוע תאונות.









הסופר רואלד דאהל השתמש רק בעפרונות עם מעטפת צהובה כדי לכתוב את ספריו. היו לו 6 עפרונות מחודדים מוכנים בתחילת כל יום ורק כאשר כל 6 העפרונות הפכו להיות בלתי שמישים הוא חידד אותם.
ה-30 במרץ הוא גם יום ה"אני בשליטה"  וגם יום הרופאים

הוסף רשומת תגובה

1 תגובות

Emoji
(y)
:)
:(
hihi
:-)
:D
=D
:-d
;(
;-(
@-)
:P
:o
:>)
(o)
:p
(p)
:-s
(m)
8-)
:-t
:-b
b-(
:-#
=p~
x-)
(k)