יום הפליטים הבינלאומי- 20 ביוני

יום הפליטים הבינלאומי מצוין בכל שנה ב-20 ביוני על ידי סוכנות הפליטים של האו"ם (UNHCR). מטרתו של היום היא העלאת המודעות למצבם של מיליוני הפליטים ברחבי העולם, שאולצו לברוח מבתיהם לארצות בטוחות יותר עבורם ומספרם הולך וגדל בכל שנה.


אמנת הפליטים קובעת כי פליט הוא מי שיש לו חשש מבוסס מפני רדיפה על רקע גזעדתלאום, השקפתו הפוליטית או השתייכותו לקבוצה חברתית מסוימת (קבוצה חברתית מסוימת היא קטגוריה עמומה במידה מסוימת אך ברוב מדינות העולם נהוג להכניס נשים לקטגוריה זו).



כמה עובדות על מצבם של הפליטים הנכונות לימינו (מתוך האתר Amnesty International)


יש 25.9 מיליון פליטים בעולם - המספר הגבוה ביותר שנרשם אי פעם.
מחצית מהפליטים בעולם הם ילדים.

שליש מהפליטים - 6.7 מיליון איש - מצאו מקלט במדינות העניות בעולם.
כ -1.4 מיליון פליטים, נמצאים בסיכון מיוחד לאלימות והם פגיעים במיוחד וזקוקים באופן דחוף ליישוב מחדש באופן קבוע. אבל מתוכם יושבו מחדש בשנת 2018 רק 92,400 פליטים, פחות מ -7% הזקוקים לזה.

בשנת 2018 היו 1.1 מיליון פליטים חדשים, רובם נמלטו מהסכסוך בסוריה, בדרום סודאן וברפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

אלימות, חוסר ביטחון, רדיפות ומחסור במזון, ברפואה ובצרכים אחרים, הניעו מיליוני ונצואלים לעזוב את ארצם. בחמשת החודשים הראשונים של 2019, כ 4 מיליון ונצואלים עזבו את בתיהם באחד המשברים הגדולים בעולם. יותר מ -460,000 ונצואלים ביקשו מקלט אך עד כה רק חלק קטן - כ -21,000 איש - הוכרו כפליטים.

מדינות רבות עשירות ממשיכות לקבוע מדיניות שתרתיע אנשים מבקשת מקלט בהן. יחד עם זאת, הן מעבירות את האחריות למדינות הסמוכות שיגנו על האנשים הנמלטים על חייהם. מדיניות מצומצמת וקצרת-ראייה זו מאלצת נשים, גברים וילדים לצאת למסעות מסוכנים רגליים וימיים ולהעמיד את חייהם בסכנה איומה ולהיות חשופים להפרת זכויות אדם.
סירת פליטים Image by Gerd Altmann from Pixabay
10 המדינות שקלטו הכי הרבה פליטים הן: טורקיה (3.7 מיליון), איראן (979,000 פליטים), פקיסטן (1.4 מיליון פליטים), בנגלדש (906,000 פליטים), אתיופיה (921,000 פליטים), אוגנדה (1.1 מיליון פליטים), ירדן (2.9 מיליון פליטים), סודאן (908,700 פליטים), לבנון (1.4 מיליון פליטים) וגרמניה (1 מיליון פליטים).

המדינות העשירות בעולם לא עושות כמעט מספיק כדי לממן את העלות של ההגנה על האנשים שעזבו הכל מאחור. הפניות לסיוע הומניטארי לפליטים נמצאות בעקביות - ולעתים קרובות - לא ממומנות.

לסיכום, העולם זקוק בדחיפות לתוכנית גלובלית חדשה המבוססת על שיתוף פעולה בינלאומי אמיתי ושיתוף משמעותי והוגן של האחריות.
Image by skeeze from Pixabay






ה-20 ביוני הוא גם יום המילקשייק וניל

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות