יום הבייגל- 9 בפברואר

כולם יודעים שהיום הוא יום הפיצה הבינלאומי, אבל ידעתם שהיום הוא גם יום הבייגל הלאומי בארה"ב? 
הבייגל (בעברית: כעך) הוא מעין לחם העשוי מקמח חיטה, בעל מרקם מאד צפוף ודחוס עם חור באמצע. הוא התחיל את דרכו בקהילות היהודיות במזרח אירופה, הרבה אנשים אומרים שהוא הומצא בפולין, כשמהגרים יהודים שנמלטו מהפרעות ומהדיכוי לקחו איתם בייגלים למקומות החדשים. במשך שנים הבייגל נעשה, נמכר ונאכל רק בקרב הקהילות היהודיות.



מוכר בייגל בפולין, שנת 1935
יש גם אגדה שמספרת שהמציא את הבייגל אופה יהודי מקומי בווינה שבאוסטריה בשנת 1863. הוא רצה להודות למלך פולין שהגן על כפרו מפני הפולשים הטורקים והכין לו לחמנייה קשה מיוחדת, בצורת עיגול, שדומה למסלול הרכיבה בגרמניה, כדי להנציח את המקום האהוב על המלך. משם הגיע הבייגל ליהודי פולין.

בסוף המאה ה-19 הגיעו יהודים רבים ממזרח אירופה לאמריקה והביאו איתם את הבייגל. בשנת 1910 הוקם ארגון "אופי הבייגל המקומי" באמריקה שבו הוחלט שהחברות בו והלימוד של אפיית הבייגל תעבור בירושה בלבד. בני האופים למדו מהוריהם את מלאכת האפייה של הבייגל במשך חודשים. עבודת הכנת הבייגל הייתה איטית וקשה והרווחים היו נמוכים. אחרי מלחמת העולם השנייה, הבייגל הפך להיות פופולרי במיוחד בארצות הברית, קנדה ובריטניה. בשנת 1960 המציא דן תומפסון את המכונה הראשונה להכנת בייגל.
ארוחת הבוקר האנגלו סקסית החדשה הפכה להיות בייגל עם לוקס (סלמון כבוש במלח) וגבינת שמנת. מי שלא אוכל דגים נהנה מבייגל עם גבינת שמנת.

בימינו במאפיות רבות יש בייגל, ואנשים יכולים לעתים קרובות לקנות בייגל במכולת. אפשר להשיג בייגל קפוא או טרי, ואפשר גם לקנות אותו בדוכנים או אצל אנשים שמסתובבים ומוכרים אותו מתוך ארגז קלקר, כמו בעיר העתיקה בירושלים.

בארה"ב קוראים לבייגל "בייגל יהודי" (Jewish Bagel) ואילו כאן קוראים לאותו הבייגל "בייגל אמריקאי", שהוא שונה מהבייגל הרגיל שלנו בגודל ובאווריריות שבו. בירושלים נמכר בייגל עגול ארוך מצופה בשומשום ונקרא "בייגל ירושלמי".

הבייגל מבושל בסירופ קל שנותן לו ציפוי כהה ולאחר מכן נאפה בתנור. התוספות הכי נפוצות לבייגל הן: שומשום, מלח גס וזעתר.

לכבוד יום הבייגל הלאומי, צאו וקנו לכם בייגל ואיכלו אותו חם וטרי עם ממרח טעים או בלי, כי כשהבייגלה טרי, לא חייבים להוסיף לו כלום. 
מאפיית בייגלה חם, רח' בן צבי 32, תל אביב
ה-9 בפברואר הוא גם יום הפיצה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות