חודש המרק- ינואר

אין חודש מתאים יותר להיות חודש המרק מאשר חודש ינואר, כשכל כך קר בחוץ. איזו דרך טובה יותר לחמם את הגוף ואת הנשמה מאשר לאכול מרק חם ומהביל?



יש המון סוגי מרקים:
מרקים צחים - מרקים שהתוספות מסוננות מהם אבל הטעם נשאר, כמו בורשט (חמיצה) פולני או מרק עוף צח.
מרקים עשירים- מרקים שעשירים בתוספות של בשר וירקות.
נזיד - מרק סמיך שמבוסס לרוב על עדשים או שעועית ומוגש חם, לא מסונן ולא טחון.
קונסומה - מרק צח וצלול, ציר בשר וירקות עשיר שסונן והוצלל על ידי חלבוני ביצים הסופחים אליהם את השומן ויתר החומרים המעכירים את המרק.
מרקים קטיפתיים (מרקי קרם) - מרקים שמכינים אותם על ידי אידוי ירקות בשומן, הוספת קמח תוך בחישה עד קבלת רביכה.
מרקים מחיתיים - מרקים המבוססים על ירק מבושל, מרוסק ומעורבב עם ציר, כמו מרק בטטה וירקות כתומים, מרק תירס, מרק אפונה ועוד.
זה לא משנה איזה סוג מרק אתם אוהבים, מרק עשיר או מרק צח, מרק עם ירקות חתוכים או מעוכים, העיקר שיהיה חם ויהיה לו ריח של בית, וכבר הוא יהפוך למרק מפנק ומחמם.



ההיסטוריה של המרק ארוכה מאד. היא מגיעה עד 20,000 שנים לפני הספירה. עוד לפני שהמציאו את סירי המתכת שבהם אנחנו מבשלים מרקים היום, היו אבות אבותינו מבשלים מרקים בתוך בורות שאליהם הכניסו אבנים לוהטות, בתוך כלים שהיו אטומים למים עשויים מעורות של בעלי חיים או קליפות של קנים. מאוחר יותר השתמשו בקדירות חרס.
מקורה של המילה האנגלית "Soup" היא המילה הצרפתית soupe שמגיעה מלטינית ומשמעותה "לחם ספוג בנזיד".
בעברית מופיעה המילה "מרק" בתנ"ך כמה פעמים. "הבשר שם בסל והמרק שם בפרור" "קח את הבשר ... ואת המרק שפוך" (שופטים ו,יט-כ) כשהכוונה היא לרוטב שבו הבשר התבשל.

המרק הוא גם מה שעומד מאחורי המצאתן של המסעדות. המילה "Restaurant" (מסעדה) שמשמעותה "לשחזר משהו" (restoring) שימשה לראשונה במאה ה-16 בצרפת, כשרוכלים ברחוב היו מוכרים מרקים זולים ומרוכזים, שהוכנו ממים ושאריות של מאכלים אחרים, גם כשהם כבר לא טריים. המזון הזה היה גם "משוחזר" וגם שימש כפיתרון לתשישות גופנית של רעבים. בשנת 1765 יזם פריזאי פתח חנות המתמחה במרקים. זה היה המניע לשימוש במילה המודרנית "restaurant" למקומות אכילה.
מאז שוק המרקים השתכלל והתפתח והחלו לשווק אבקות מרק, תערובות של תבלינים שמשמשות כתחליף לציר ירקות או בשר וגם מרקים מוכנים לאכילה בשקית שכל מה שצריך זה להוסיף אותם למים ולבשל ומרקים בקופסאות שימורים או פלסטיק לחימום במיקרוגל.

למרק יש תוספות שמעשירות אותו כמו קרוטונים, אטריות, שקדי מרק, קניידלך ועוד.

לא קשה להבין למה ינואר הוא חודש המרק. מי לא אוהב לאכול מרקים כשקר כל כך? אז לכבוד חודש המרק, איכלו הרבה מרק. הוא בריא ומזין, והוא מכיל הרבה נוזלים, מה שחשוב מכיוון שבחורף אנחנו שותים פחות משקאות קרים.
מרק ראמן יפני המכיל בדרך כלל אטריות חיטה סיניות, בציר המבוסס על בשר או עוף, ומעליו תוספות רבות ומגוונות, בין השאר פרוסות בשר חזיר, דף נורי, בצל ירוק, נבטי שעועית, נארוטומאקי (פרוסת דג מעובד) וביצה קשה.
מרק מינסטרונה איטלקי, שעשוי מירקות ולעתים קרובות בתוספת פסטה או אורז. רוב מרקי המינסטרונה מכילים שעועית, בצל מטוגן, סלרי, גזר, ציר ועגבניות.

מרק דלעת מוקרם
בורשט- מרק מזרח אירופאי מסורתי, מרק חמוץ בצבע אדום הנובע משימוש בסלק

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות