נובי גוד- 31 בדצמבר

בסוף השנה האזרחית, בתאריך 31 בדצמבר, חוגגים העולים מרוסיה את ה"נובי גוד" (השנה החדשה). הם משתמשים בסמלים דומים לאלה של הנוצרים בחג המולד כמו עץ האשוח המקושט (יולקה) וסנטה קלאוס, אך יש הבדלים:



עץ אשוח (יולקה)
שורשיו של מנהג הצבת עץ חג המולד נטועים במנהג הפגאני של הצבת עץ, המסמל את החיים, בשיאו של החורף. בפסיפס עתיק שנתגלה בתוניסיה, נראה דיוניסוס, אל היין במיתולוגיה היוונית, אוחז בידו ענף עץ אשוח כסמל לחיים. הנצרות ניכסה לעצמה את העץ ירוק-העד, כסמל לנצחיותו של ישו.


סנטה קלאוס
אצל הנוצרים סנטה קלאוס הוא דמות בדיונית של סבא חביב שמגיעה מחבל לפלנד שבפינלנד בלבוש אדום, עם מזחלת שרתומה לאיילי צפון, כדי לחלק מתנות לילדים. התפקיד של הסבא הוא חינוכי כי את המתנות הוא מביא לילדים הטובים.
הגירסה של עולי רוסיה ל"סנטה קלאוס" הנוצרי, היא "דד מורוז" (סבא קור בתרגום מרוסית). שורשיו של דֶד מוֹרוֹז נעוצים באמונות פגאניות. גם הוא מחלק מתנות לילדים, אך מגיע לבתיהם לא במזחלת, אלא על גבי טרויקה (כרכרה רתומה לשלושה סוסים), בישראל, בהיעדר שלג, מספרים לילדים שהוא מגיע ברגל. ההבדלים ניכרים גם בלבוש. דֶד מוֹרוֹז לובש מעיל פרווה ארוך, כובע פרווה מעוגל ומגפיים גבוהים ואוחז בידו מטה קסמים. נקבע כי צבע מעילו של דֶד מוֹרוֹז לא יהיה אדום, על-מנת לבדל אותו מסנטה קלאוס המערבי. סטאלין, לדוגמה, הורה כי "סבא כפור" ילבש אך ורק מעיל בצבע כחול. עם זאת, הרוסים אינם מקפידים על כך, ולעיתים קרובות ניתן לראות דֶד מוֹרוֹז באדום אבל זה לא נובע מרצון להתקרב לנצרות.



יחד איתו מטיילת הנכדה שלו "סנגור'צקה". לפי אחת האגדות, סְנֶגוּרוֹצְ'קָה היא בתם של האביב והכפור, הנמשכת לחברת בני-אדם. היא אינה יודעת לאהוב, כי ליבה קפוא. אמה מרחמת עליה ומעניקה לה את היכולת לאהוב, אך אז ליבה מתחמם והיא נמסה. לפי אגדה אחרת, זוג זקנים ערירי בונה ילדת שלג ומפיח רוח חיים באפה.


חג הנובי גוד נחגג ברוסיה החל משנת 1937. עד אז אסר השלטון הקומוניסטי לחגוג חגים דתיים כמו חג המולד. אפשר לומר שזהו חג חילוני שבני כל הדתות יכולים לחגוג אותו אם הם רוצים אז גם אנחנו החלטנו לאמץ אותו, אפילו שאנחנו בכלל לא רוסים. 



באנגלית קוראים לחג הזה New year's eve, בצרפתית קוראים לו Jour de l'An ובישראל יש כאלה שיוצאים לבלות עד אור הבוקר וקוראים לזה סילבסטר. יש כאלה שמתנגדים לחגיגת הסילבסטר כי סילבסטר היה צורר יהודים שנהנה לעשות בהם פוגרומים בערבי השנה החדשה, אבל חג הנובי גוד לא קשור לכך. כולנו חיים לפי לוח השנה הלועזי, כלומר הגרגוריאני, לכן אין סיבה לא לחגוג בחיק המשפחה והחברים את ערב השנה האזרחית החדשה, הנובי גוד ( Noviy God, Новый год) וגם אנחנו החלטנו לאמץ אותו בשמחה. 

לסיום נאחל לכם נובי גודום!

המנהגים של החג הם:
מסיבת תחפושות לילדים
חלוקת מתנות
הצבת יולקה (עץ אשוח, אורן או אשוחית)
ארוחת חג והכנסת אורחים
שתיית שמפניה


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות