יום הפיסטוק - 26 בפברואר

יום הפיסטוק העולמי נחגג ב-26 בפברואר בכל שנה לכבוד אחד מהאגוזים הפופולריים והבריאים ביותר, שמהווה חלק קבוע כמעט בכל תערובת פיצוחים ומוגש גם ככיבוד בפני עצמו. הפיסטוק הוא כל כך אהוב ופופולרי שהוא מככב גם כטעם של גלידה, בקרמים לעוגות, בארטיקים, בקינוחים מזרח תיכוניים כמו בקלאווה, בסלטים וגם בתבשילים כמו אורז ועוד.

הפיסטוק נחשב למזון על כי הוא מכיל המון ויטמינים ומינרלים חשובים, וגם חומצות שומן מסוג אומגה 3, חלבון וסיבים תזונתיים.

מחקרים העלו כי אכילת כמות מתונה של פיסטוקים בכל יום יכולה לעזור לשמור על בריאות הלב והיא מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם.

עוד סיבה טובה לאכול פיסטוק היא שהוא תורם לתחושת שובע ומפחית תיאבון.

את הפיסטוק עדיף לאכול טרי או קלוי בחום נמוך, מכיוון שחום גבוה גורם לחימצון של השמנים הטובים שיש בו. בחבילות מוכנות ארוזות יש חומרים לא בריאים והמון מלח שמוסיפים כדי לשמר אותו סגור ולכן גם מהן כדאי להימנע ועדיף לקנות את הפיסטוק טרי בתפזורת בדוכני הפיצוחים.

הפיסטוק הוא פרי עץ אלת הבָּטְנָה או בשמה האחר האלה האמיתית, והוא יליד האזורים המזרח תיכוניים של הגלובוס, כולל האזורים שהם כיום טורקיה, סוריה, לבנון, אפגניסטן ואפילו דרום רוסיה. 

נהוג לחשוב שאגוזי פיסטוק מתוארכים די רחוק בהיסטוריה האנושית. כמה היסטוריונים טוענים שהגנים התלויים המפורסמים של בבל הכילו ככל הנראה את עצי הפיסטוק במאה השביעית לפני הספירה. הפיסטוקים הם גם אחד משני האגוזים המוזכרים בפועל בחלקי הברית הישנה של התנ"ך, בספר בראשית מג, פסוק יא: כשיוסף מכין מנחה למושל המצרי הוא מגיש לו "... מְעַט צֳרִי וּמְעַט דְּבַשׁ, נְכֹאת וָלֹט, בָּטְנִים וּשְׁקֵדִים" (בָּטְנִים - פרי אלת הבטנה, הפיסטוק).

הפיסטוקים הם כל כך מיוחדים שבשלב מסוים האגדה מספרת שמלכת שבא הגבילה את אכילת הפיסטוקים לחצר המלוכה ואסרה על פשוטי העם לגדל אותם!

במאה הראשונה לספירה יש תיעוד של שימוש רפואי בעץ האלה ביוון העתיקה. מעץ האלה הפיקו שרף ששימש לחיזוק מערכת העיכול ולטיפול בעיניים ובאוזניים. 

בימי הביניים שימשו הפיסטוקים כתרופה נגד שלשול וכשיקוי לחיזוק התאווה המינית. בשמן שהפיקו מהזרעים השתמשו כמרכיב בתרופה לחיזוק הלב, לעיכוב הזקנה, לחיזוק החושים וכוח הגברא.

הפיסטוק יובא לארצות הברית במהלך שנות ה-1800, לבקשת אמריקאים שונים שהיו להם שורשים במזרח התיכון. לבסוף, בתחילת שנות ה-1900, הם הפכו לחטיף פופולרי ברחבי ארה"ב וניתן היה למצוא אותם כמעט בכל מקום, אפילו במכונות אוטומטיות.

היצרנית הגדולה ביותר של אגוזי פיסטוק כיום היא איראן. בתרבות האיראנית האגוזים הקטנים הללו הם חלק בלתי נפרד ובעל נוכחות נכבדת בחגיגות, סעודות, חתונות ואפילו הלוויות. הפיסטוקים גדלים גם באזורים חמים אחרים בעולם, כולל ארה"ב (קליפורניה), סין, טורקיה וסוריה. מאמינים כי הסינים הם הצרכנים הגדולים ביותר בעולם של אגוז זה, והייתה לו עלייה משמעותית בפופולריות במהלך השנים האחרונות גם בארה"ב.

גם בתעשיית הקוסמטיקה משתמשים בשמן זרעי הפיסטוק לתכשירים לניקוי הפנים.

אז תתכוננו להרבה דרכים שונות להעריך ולחגוג לכבוד האגוז הזה ביום הפיסטוק הלאומי!

איך חוגגים את יום הפיסטוק הלאומי?

אחרי שלמדתם על המורשת התרבותית העשירה של הפיסטוק, הנה כמה רעיונות איך לחגוג את היום של האגוז המדהים הזה:

תיהנו מאכילת פיסטוקים - הפיסטוק הוא חטיף קל שאפשר לקחת לכל מקום. שקית של פיסטוקים בתיק תעזור לכם להיפטר מתחושת רעב מציקה שתוקפת בהפתעה לפעמים באמצע היום. פשוט קחו שקית פיסטוקים, פתחו את הקליפות ותיהנו! בין אם זה נא או קלוי, בקליפה או כבר קלוף, הדרך המושלמת לחגוג את היום הזה היא ליהנות מפינוק פיסטוקי.

דרכים אחרות לאכול פיסטוקים כוללות פיזורם בסלט, טחינתם ושימוש בהם ברטבים, או קיצוצם והנחתם על גבי קינוחים כגון גלידה, עוגות או מאפים.

השתמשו בפיסטוקים בכמה מתכונים ייחודיים- תהנו במטבח עם מתכוני פיסטוק יצירתיים. בין אם מתוק או מלוח, הרעיונות המעניינים והייחודיים האלה לבישול ואפייה עם האגוז הטעים הזה יעשו את המשפחה שלכם סופר מאושרת:

דג סלמון עם ציפוי של פיסטוק מעל. המנה המלוחה הזו פשוט לא יכולה להיות טעימה יותר! פיסטוקים קצוצים יוצרים ציפוי פריך להפליא לדג הוורוד הרך והמתקלף הזה. בריא במיוחד וסופר טעים!

פוקאצ'ה עם אספרגוס, גבינת עיזים ופיסטוק. כמו פיצה אישית טעימה, ערמו את התוספות על פוקאצ'ה או לחם שטוח אחר והיפכו אותו לארוחת גורמה.

סלט עוף עם חמוציות ופיסטוק.הכינו סלט עוף עם הוספת חמוציות מיובשות ופיסטוקים קצוצים.

שלגוני מאצ'ה פיסטוק- הכינו שלגונים בריאים מתה מאצ'ה בריא ופיסטוקים טעימים ופריכים.

שתפו קצת פיסטוקים - מה יכול להיות טוב יותר מאשר לאכול חטיף טעים של פיסטוקים לבד? לשתף אותו כמובן! קחו שקיות חטיפים של פיסטוק וחלקו לחברים בעבודה או הביאו כמה מאפים שנעשו עם פיסטוקים למפגש עם חברים ובני משפחה. רעיון יותר טוב, קחו חבר לכדור גלידת פיסטוק בחנות גלידה.

נצלו את ההזדמנות כדי להכיר טוב יותר פיסטוקים ולשתף את המידע עם אחרים! הנה כמה עובדות מעניינות על אגוז הפיסטוק הטעים הזה: 

הפיסטוקים מלאים ביתרונות תזונתיים, כוללים לפחות 30 מינרלים שונים, ויטמינים ופיטונוטריאנטים. בנוסף, מנת פיסטוקים אחת של 30 גרם מכילה שישה גרם חלבון - אותה כמות כמו ביצה!

בסין, אגוזי פיסטוק נחשבים ל"אגוז השמח" כי הפתח נראה ממש כמו חיוך. בגלל זה, הם נחשבים לעתים קרובות לסמל של מזל ואושר, ואף ניתנים כמתנות במהלך ראש השנה הסיני.

בעוד שמקורם במזרח התיכון, הפיסטוקים למעשה גדלים היטב באקלים קליפורניה, מה שהופך את ארצות הברית ליצרנית הפיסטוקים השנייה בגודלה בעולם.

הפיסטוקים משתלבים טוב ביחד עם מנגו. הם גדלים באשכולות כמו ענבים והאגוזים מוקפים בקליפה בשרנית. כשהאגוזים מבשילים והגרעין גדל, הקליפה שלהם כמעט תמיד נסדקים. פיסטוק שקשה לפצח אותו הוא פיסטוק שעדיין לא בשל.

יום הפיסטוק העולמי 26 בפברואר
יום הפיסטוק - 26 בפברואר

ה-26 בפברואר הוא גם יום השף האישי וגם יום סיפורי האגדות

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות