יום החלב הצמחי - 22 באוגוסט

יום החלב הצמחי העולמי נחגג ב-22 באוגוסט, מכמה סיבות טובות. החלב מן הצומח הוא אלטרנטיבה טובה לחלב מן החי, גם בטעם, גם בערך התזונתי וגם בכך שהוא בר קיימא, כלומר אינו פוגע בכדור הארץ.

לשתיית חלב צמחי יש עוד יתרונות. הוא עוזר להפחית את סבלם של בעלי החיים. הייצור של חלב מהצומח הוא ללא אכזריות, וזו עוד סיבה מצוינת לעשות את המעבר אליו. המעבר לחלב מן הצומח יכול להיראות לכם כמו משהו מינורי עם תוצאות זניחות, אבל בטווח הארוך זה בהחלט יעזור לנו להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלנו ולעצור את ההתחממות הגלובלית. 

הסיבה הגדולה ביותר לצרוך חלב צמחי היא שהוא נטול לקטוז, מה שהופך אותו לאידיאלי עבור אלה שאינם סובלניים ללקטוז. אבל זה לא הכל, לחלב שמקורו בצמחים יש טעם נהדר, הוא דל שומן ואידיאלי לטבעונים. חלב צמחי עשיר בחומרים מזינים ומכיל את הכמות הדרושה היומית של ויטמינים ומינרלים חיוניים. הסיכון לעלייה בכולסטרול הוא מינימלי והוא גם לא מכביד על מערכת העיכול.

סוגי החלב הצמחיים הפופולריים ביותר הם חלב שקדים, חלב סויה, חלב קשיו, חלב שיבולת שועל, חלב אורז וחלב פשתן. היום אפשר למצוא אותם בקלות ברוב הסופרמרקטים וחנויות הנוחות. 

חלק מסוגי חלב מהצומח מכילים חומרים משמרים ותוספים כמו עודף סוכר, ולכן עדיף לחפש חלב צמחי לא ממותק בעל רשימת רכיבים קצרה וחיי מדף קצרים.

יום החלב הצמחי נוצר בשנת 2017 על ידי רובי לוקי (Robbie Lockie), המייסד שותף של Plant Based News, כקמפיין שמטרתו לעודד אנשים לעבור מחלב מן החי לחלופות צמחיות. 

מוצרי חלב מן החי מקשים על מערכות העיכול של רוב האנשים, אבל חלב צמחי בדרך כלל לא. תנו למערכת העיכול שלכם הפסקה עם חלב סויה, שיבולת שועל או שקדים.

החלב הצמחי מכיל שומנים בריאים. יש בו איזון בריא של שומנים חד בלתי רווים ורב בלתי רוויים.

החלב הצמחי אינו מכיל כולסטרול. בעוד שבכוס חלב דל שומן יש 12 מ"ג כולסטרול, בחלב צמחי אין כזה. זוהי דרך מצוינת להיות בריא יותר ולשמור על הלב.

שאלות ותשובות

איזה חלב צמחי הוא הכי טוב?

חלופות החלב הטובות ביותר על בסיס צמחי הן חלב סויה, חלב קוקוס, חלב שקדים וחלב אורז.

ממה עשוי חלב צמחי?

חלב צמחי מיוצר על ידי טחינת הדגן, הקטנייה או האגוז ולאחר מכן הוספת מים, חומרי טעם וריח, ויטמינים ומינרלים.

איזה חלב צמחי הוא הכי קרוב בטעמו לחלב פרה?

הטעם שונה, אבל מבחינת הערך התזונתי, חלב סויה הוא התחליף הקרוב ביותר לחלב פרה.

איך החלב הצמחי מועיל לסביבה?

גידול הסויה למשל, אינו זקוק לכמויות מים גדולות. גידולי הסויה אינם זקוקים לקרקע מסוג מסוים ומתפתחים בקרקעות שונות. כיום הביקוש לצמח הסויה גובר, אבל זאת בגלל שהוא משמש בעיקר (85-90% ממנו) כמזון עשיר בחלבון וזול לגידול בקר. רק חלק קטן מגידול הסויה נועד למאכל אדם. אם נוותר על השימוש בסויה לגידול בקר נחסוך בקרקעות ובמים וכך נעזור לכדור הארץ.

איך לחגוג את יום החלב הצמחי העולמי?

יש כמה דרכים לחגוג את יום החלב הצמחי וביניהן:

נסו סוגים שונים של חלב צמחי. לכל חלב צמחי יש טעם ומרקם משלו שמגיעים מהאגוז או מהצמח שממנו הוא עשוי. 

אלה האפשרויות הנפוצות ביותר:

חלב שקדים- חלב מאד פופולרי, עשיר בערכים תזונתיים וטעים, מתאים לאנשים רבים, מלבד אלה שיש להם אלרגיה לאגוזים. 

חלב שיבולת שועל- החלק הצמחי הנמכר ביותר בארה"ב. קרוב מאד במרקם לחלב פרה ובגלל המחיר הנמוך וקלות הגידול של שיבולת השועל, הוא תורם לסביבה.

חלב סויה- "החלוץ" של משקאות החלב הצמחיים. במקור הוא היה אחד מהנפוצים ביותר, אבל יש אנשים שלא מעדיפים את טעמו, ויש כאלה שנרתעים בגלל הערך הקלורי הגבוה. יש היום הרבה אופציות לחלב הסויה, ביניהן חלב סויה לייט שמכיל פחות קלוריות.

נסו לשתות את הקפה שלכם, לבשל או לאפות, עם חלב צמחי במקום חלב מן החי. המון מתכונים עובדים טוב מאוד כאשר משתמשים בחלב צמחי כתחליף. אז לכבוד יום החלב הצמחי, הכינו שייקים על בסיס חלב צמחי, עוגות עם חלב צמחי, רוטב לפסטה צמחי ועוד ועוד...



ה-22 באוגוסט הוא גם יום הדגל הרוסי החדש וגם יום המלאך

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות