יום הצמר גפן המתוק - 7 בדצמבר

היום יום ממש מתוק. מתוק במידה שגורם לסוכרת ומחריב את השיניים, אבל בו בזמן גם מעלה זיכרונות מתוקים של ילדות. היום הוא יום הצמר גפן המתוק על המקל, שנקרא אצלנו גם שיערות סבתא בגלל שהוא לבן ומדובלל.  

מכונת הצמר גפן המתוק הראשונה נוצרה במאה ה-19, באופן אירוני על ידי רופא שיניים. בשנת 1897 רופא השיניים ויליאם מוריסון והקונדיטור ג'ון סי וורטון המציאו מכונה שמחממת את הסוכר והופכת אותו לנוזלי, ואז ממצקת אותו מחדש לחוטים דקיקים שמזכירים זכוכית. גוש חוטי הסוכר שנוצר בסופו של דבר היה קל מאד כי הוא הכיל בעיקר אוויר.

הופעת הבכורה של צמר גפן מתוק הייתה בשנת 1904, כאשר הוא הוצג לקהל רחב ביריד העולמי בסנט לואיס, בתור 'חוט פיות'.

בשנת 1921 המציא רופא השיניים יוזף לאסקו מכונת צמר גפן מתוק חדשה ומכר את הממתק במרפאתו שבלואיזיאנה. הוא נתן לו לראשונה את השם "Cotton Candy" (ממתק כותנה) ורשם פטנט על המכונה.  

בשנת 1966 החלה יצרנית צמר הגפן המתוק הגדולה בעולם - Tootsie Roll Industries, לייצר צמר גפן מתוק בשקיות בשם Fluffy Stuff.

צמר גפן מתוק הוא פינוק שמוגש בדרך כלל בדוכני רחוב בירידים, מסיבות, קרנבלים, הופעות וחגיגות ציבוריות כמו יום העצמאות. הצבע הטבעי של צמר גפן מתוק הוא לבן, אך ניתן לשנות אותו בעזרת צבעי מאכל. אפשר להכין את הצמר גפן המתוק גם עם טעמים אחרים.

עוד עובדות מעניינות על הצמר גפן המתוק

חוט של צמר גפן מתוק הוא דק יותר מקווצת שיער אדם.

למרות היותו דק, החוט יכול להיות ארוך מאוד. חוט הצמר גפן המתוק הארוך ביותר נוצר ביולי 2009 בטורקיה ונמתח על פני 1,400 מטר. (מקור: שיאי גינס)

לצמר גפן המתוק יש שמות שונים ברחבי העולם. באנגליה קוראים לזה ממתק חוט דנטלי (Candy Floss). באוסטרליה ובפינלנד הוא נקרא חוטי פיות (Fairy floss). בהולנד, זה ידוע בשם Suikerspin, שפירושו "עכביש סוכר". נוסעים לצרפת? תקראו לזה barbe à papa, כלומר זקנו של אבא.

איך לחגוג את יום הצמר גפן המתוק?

כדי לחגוג את יום הצמר גפן הממתק הלאומי, פנקו את עצמכם בצמר גפן מתוק. רק אל תגזימו שלא תסיימו עם עומס חריג של סוכר! 

הכינו צמר גפן מתוק בעצמכם - היום אפשר לקנות מכשיר להכנת צמר גפן מתוק בבית במחירים סבירים וליהנות מהממתק בכל פעם שמתחשק.

כבדו את האחים או החברים. היום זאת הזדמנות לאכול את הצמר גפן המתוק ביחד עם אחים או חברי ילדות ולהעלות זיכרונות מתוקים מהאירועים שהייתם בהם כשהייתם קטנים, כשצמר גפן מתוק היה גורם לכם אושר עילאי ובמיוחד בשבילו שמחתם לצאת מהבית.


Woman photo created by freepik - www.freepik.com

ה-7 בדצמבר הוא גם יום פרל הארבור 

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות