יום הטופו- 1 בספטמבר

הטופו הוא תחליף הבשר הפופולרי ביותר של הצמחונים והטבעונים וגם אלה שמפחיתים בצריכה שלו. אכילת טופו היא הדרך המושלמת להימנע מאכילת בשר ועדיין לקבל מספיק חלבון בתזונה. הטופו הוא מאכל שעשוי מחלב סויה שעבר תהליך של גיבון (דומה לאופן שבו מייצרים מחלב גבינה). 

אפשר להכין טופו בהמון דרכים ולשלב אותו בהמון מנות בגלל הטעם הנייטרלי שלו. אפשר להקפיץ אותו במחבת ווק, לטגן בשמן עמוק, לאפות ואפילו לאכול אותו לא מבושל במרקים שונים. יום הטופו נוצר כדי לחגוג את היצירתיות שהטופו מעורר באנשים ולחגוג את ההיסטוריה שלו כמנה אהובה על ידי רבים. 

בארצות המזרח הטופו קיים כבר מאות שנים כמנה עיקרית מסורתית. במערב הטופו נחשב למזון אייקוני ולאלטרנטיבה בריאה, במיוחד עבור אלה המעוניינים לחיות אורח חיים צמחוני או טבעוני.

אנשים רבים נרתעים מהטופו, והיום זה היום המושלם לנסות אותו בפעם הראשונה אם עדיין לא ניסיתם, ואם כן- אז לנסות אותו שוב.

הטופו הוא חלק מהותי מהתזונה של אנשים במגוון תרבויות, במיוחד במזרח אסיה. במדינות המערב הוא יחסית חדש, אבל בסין הוא מאכל ותיק בן יותר מ-2000 שנים. המסורת הסינית מייחסת את המצאת הטופו ללי אן, הדוד והיועץ של הקיסר וו משושלת האן הקיסרית, בשנת 164 לפנה"ס.

ביפן הוצגו הטופו וטכניקות הייצור שלו בתקופת נארה (710-794). לוויאטנם הוא הגיע במהלך המאות ה-10 וה-11. בהמשך הוא התפשט גם לחלקים אחרים של דרום מזרח אסיה, עם התפשטות הבודהיזם, והוא שימש כמקור חלבון חשוב בתזונה הצמחונית של הבודהיסטים. 

למה הטופו מועיל לסביבה?

בניגוד לגידולים אחרים, גידולי הסויה אינם זקוקים לכמויות מים גדולות והם נחשבים לבעלי צריכת המים הנמוכה ביותר ביחס לערכם התזונתי. גידולי הסויה אינם זקוקים לקרקע מסוג מסוים ומתפתחים בקרקעות שונות. 

בגלל שצריכת הטופו מועילה לסביבה, הביקוש אליו נמצא בעלייה מתמדת בקרב הציבור בעולם המערבי כתחליף לבשר. 

יש אנשים שמאשימים את ייצור הטופו בכריתת שטחים נרחבים של יערות גשם בברזיל כדי לזרוע במקומם צמחי סויה, אבל האמת היא שהביקוש הגובר לצמח הסויה הוא בגלל שהוא משמש בעיקר (85-90%) כמזון עשיר בחלבון אך זול לבקר. רק חלק קטן מגידולי הסויה נועד למאכל אדם.

 

סוגי טופו

לטופו יש סני סוגים עיקריים, הטופו הקשה (Firm tofu) שאפשר להכין ממנו שניצלים או לחתוך לקוביות ולהשרות במרינדות ועוד. הטופו הרך או טופו משי (Silken tofu), שהמירקם שלו רק ואפשר לפורר אותו ולהכין ממנו שקשוקה, מקושקשת או קינוחים כמו מלבי.

איך לחגוג את יום הטופו

יום הטופו נועד לחגוג את ההיסטוריה הארוכה והמורכבת של הטופו, ולהציג כיצד הוא השפיע על תרבויות בכל מקום. יום הטופו נחגג ב-1 בספטמבר בכל שנה בכל רחבי העולם כאחד המאכלים המגוונים והמזינים ביותר על פני כדור הארץ!

הבעיה שיש לאנשים מסוימים עם הטופו היא שהם חושבים עליו רק בצורה אחת: נתחים של חומר מעט רך ורירי, שנראה כמו מחק. אבל זה לא חייב להיות ככה! הרבגוניות המלאה של הטופו פירושה שאפשר לבשל (ואפילו לאפות) מגוון רחב של מנות שישפרו וישלימו את הטעמים.

יום הטופו
שיפודי טופו

ה-1 בספטמבר הוא גם יום כתיבת המכתבים, יום החזרה ללימודים ויום העצמאות של אוזבקיסטן

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות