יום הבננה ספליט- 25 באוגוסט

יום הבננה ספליט (בעברית: בננה חצויה) הוא יום שנחגג ב-25 באוגוסט, לכבוד הקינוח הטעים החצי בריא חצי מושחת שעשוי מבננה עם 3 כדורי גלידה, קצפת ותוספות.
את הבננה ספליט מגישים בצלחת מוארכת שנקראת "סירה". הבננה חתוכה לאורכה ומונחת בצלחת. לאחר מכן מוסיפים לה באמצע 3 כדורי גלידה בטעמים שונים, שהמסורתיים ביניהם הם וניל, שוקולד ותות. כל כדור שוקולד מקבל תוספת של רוטב אננס, תות או שוקולד. לבסוף מוסיפים מסביב קצפת ודובדבנים מסוכרים ומפזרים פירורים של אגוזי מלך או בוטנים, סוכריות, שוקולדים וכל דבר טעים שאוהבים.
בננה ספליט

מי המציא את הבננה ספליט?
בשנת 1904 המציא דיוויד אוונס סטריקלר, רוקח בן 23 מהעיר לטרוב שפנסילבניה את הקינוח הגאוני הזה. הוא מכר את הבננה ספליט באופן קבוע בבית המרקחת שלו במחיר של 10 סנט, מחיר שהיה פי שניים ממחיריהם של כל דברי המתיקה האחרים שנמכרו בחנות. בבית המרקחת הייתה גם "מזרקת סודה", מכונת משקאות סודה שהייתה מאד פופולרית באותם ימים ושימשה השראה לקינוחים רבים שהכילו משקאות סודה (כמו גלידה או קצפת עם סודה). 
קינוח הבננה ספליט הפך ללהיט בקרב הסטודנטים במכללת סנט וינסנט הסמוכה. השמועות לגביו עברו מפה לאוזן וגרמו לו להתפשט כאש בשדה קוצים. עד מהרה הוא הפך לאבן יסוד במטבח האמריקאי, לפני שהפך לגלובלי.
אז אמנם גם במקומות אחרים בארה"ב המציאו גירסאות דומות לבננה ספליט, אבל אגודת קימעונאי הגלידה הלאומית בארה"ב (‏National Ice Cream Retailers Association) קבעה באופן רשמי שהבננה ספליט המקורית שייכת לסטריקלר.

לא ידוע מי המציא את יום הבננה ספליט, אבל עיר הולדתו של דיוויד סטריקלר, לטרוב שבפנסילבניה, חוגגת בגאווה את יצירתו בפסטיבל בננה ספליט מדי שנה, בכל סוף שבוע שלישי של אוגוסט. בשנת 2013, הם הציבו סמן רשמי באתר בית המרקחת שבו סטריקלר הכין לראשונה את הקינוח שלו. לאחר מכן, בשנת 2016, כיבד משרד הדואר של ארצות הברית את הבננה ספליט ואת העיירה לטרוב עם "בול לנצח" בשווי של 47 סנטים שעליו תמונה של בננה ספליט. הבול שייך לסדרה של חמישה בולים של "מזרקות הסודה המועדפות". מזרקות הסודה היו מכונות סודה שהיו ממוקמות בבתי מרקחת בארה"ב בשנות ה-1800 והיו מקום מפגש פופולרי של התושבים שמאד אהבו סודה בטעמים שונים.
בול בננה ספליט
בול הבננה ספליט - מקור



 איך לחגוג את יום הבננה ספליט?
היום זה היום להכין בננה ספליט ורצוי יותר מאחד - אחד בשבילכם ואחד בשביל לחלוק עם אחרים. אל תשכחו להוסיף דודבני מרשינו (דובדבנים מסוכרים) ולהעלות לרשתות החברתיות עם ההאשטג #NationalBananaSplitDay 

ה-25 באוגוסט הוא גם יום בגדי יד שנייה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות