יום מחלת פרקינסון העולמי - 11 באפריל

יום מחלת פרקינסון העולמי מצוין בתאריך 11 באפריל, לכבוד יום הולדתו של ד"ר ג'יימס פרקינסון, הרופא האנגלי שגילה ותיאר את המחלה. 

ביום זה נעשים מאמצים להגביר את המודעות הציבורית למחלה איומה זו, להוקיר את העבודה הקשה והטובה שעשו ארגוני בריאות עולמיים כדי למגר את המחלה ולתמוך בחולי פרקינסון ובני משפחתם בכל רחבי העולם. 

אחת הדרכים הפופולריות לתמיכה במודעות למחלה זו היא השתתפות במרתונים בערים ברחבי העולם. מספר המדינות המשתתפות בכך מתרחב מדי שנה, כולל אוסטרליה, אורוגוואי, מקסיקו, בוליביה, ארה"ב ועוד מדינות שמספרן הולך וגדל בכל שנה.

ד"ר פרקינסון תיאר לראשונה את המחלה בחיבורו "מאמר על שיתוק רועד". הוא תיאר דפוס של עוצמת שרירים מופחתת, רעד בלתי רצוני, הפרעות בשיווי המשקל וחוסר יציבות בהליכה.

אחד הסמלים הבולטים של מחלת פרקינסון הוא הצבעוני האדום, שנקבע ביום השנה ה-9 העולמי למחלת פרקינסון בוועידת לוקסמבורג. הסיפור של הצבעוני האדום מקושר לגנן הולנדי בשם ואן דר ורלד, שסבל ממחלת פרקינסון. הוא יצר בהצלחה צבעוני אדום-לבן, וכינה אותו על שמו של פרקינסון, האיש שתיאר ראשון את המחלה. הצבעוני הזה קיבל את פרס ההצטיינות, של אגודת הגננות המלכותית בלונדון.

מהי מחלת פרקינסון? פרקינסון היא הפרעה המביאה לניוון מערכת העצבים המרכזית, ומשפיעה באופן ישיר על העצבים המטפלים בתפקודים המוטוריים בגוף כולו. המחלה נגרמת עקב חוסר במוליך העצבי דופמין, על רקע התנוונות קבוצת תאי החומר השחור (Substania Nigra) במוח. ככל שהמחלה מתקדמת, גוברת איטיות ונוקשות של האיברים, מופיעות רעידות לא רצוניות, הדיבור הופך לחלש, מונוטוני ומגמגם ובסופו של דבר נפגעות עוד ועוד פונקציות מוטוריות. החולים סובלים גם מבעיות זיכרון שמחמירות עם הזמן, אם כי יכולת החשיבה בהיגיון לא נפגעת. ב–80-50% מהמקרים המחלה מתחילה ברעד של אחת מכפות הידיים.

יש טיפול תרופתי במחלת פרקינסון שמעכב את התפתחות המחלה אם התגלתה בתחילתה, וטיפולים של הרפואה הקונבנציונלית שעוזרים להפחית את התסמינים. כל אסכולות הרפואה (האלטרנטיביות והקונבנציונלית) ממליצות על פעילות גופנית ושמירה על מוח "פעיל" כמה שיותר בחיי היומיום כדי למנוע את התפתחות המחלה.

מפורסמים שסובלים ממחלת פרקינסון

השחקן מייקל ג'יי פוקס חלה בפרקינסון בשנת 1990. פוקס הוא חסיד נלהב של חקר מחלת פרקינסון ושל הניסיונות למצוא לה מרפא. לצורך מטרה זו פוקס הקים בשנת 2000 את הקרן "The Michael J. Fox Foundation" המוקדשת לקידום מציאת מרפא למחלת הפרקינסון.  

רוכב האופניים המקצועי והמדליסט האולימפי דייוויס פיני, שאובחן כחולה פרקינסון צעיר בגיל 40, הקים את קרן דייוויס פיני בשנת 2004 כדי לתמוך במחקר של פרקינסון, תוך התמקדות באיכות החיים של אנשים הסובלים מהמחלה.

המתאגרף מוחמד עלי הראה סימנים של פרקינסון כשהיה בן 38, אך לא אובחן עד גיל 42, וכונה "חולה הפרקינסון המפורסם ביותר בעולם".

איך לציין את יום מחלת פרקינסון?

מה אתה יכול לעשות כדי לעזור ביום החשוב הזה? כפי שהוזכר לעיל ישנם מרתונים רבים וצעדות שמתקיימים במדינות שונות כדי לעזור לגייס תרומות למחקר של המחלה. אם אתם נמצאים במקום שיש בו מרתון כזה, תוכלו להשתתף או להקים דוכן של כיבוד, חולצות או חפצים שונים ואת הכסף לתרום לארגוני בריאות שעוסקים בחקר המחלה. תוכלו ללמוד על המחלה ולשתף את המידע עם כמה שיותר אנשים, כדי שידעו כמה חשוב לגלות את המחלה כבר בתחילתה כדי לעכב את התפתחותה. 


 

יום מחלת פרקינסון העולמי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות