יום המורשת הבינלאומי- 18 באפריל

המורשת העולמית היא העושר שחולקת האנושות. היא כוללת את האנדרטאות והאתרים שנגישים לציבור ומספרים על ההיסטוריה והתרבות של המקום. הגנה ושימור נכסים יקרי ערך אלה דורשים את המאמצים הקולקטיביים של הקהילה הבינלאומית. יום המורשת העולמית, שנקרא גם יום האנדרטאות והאתרים, נועד להעלות את מודעות הציבור למגוון המורשת התרבותית ולמאמצים הנדרשים להגנתה ושימורה, וכן להפנות תשומת לב לפגיעותה ולהגביר את המאמצים למניעת הריסתם ולשימור הקיים. 
יום המורשת העולמית מעודד אותנו גם לחגוג את כל תרבויות העולם, ולהעלות את  המודעות לאנדרטאות ואתרים תרבותיים חשובים.

ב- 18 באפריל 1982 לרגל יום עיון שאורגן על ידי ICOMOS (הוועדה הבינלאומית למונומנטים ולאתרים) בתוניסיה, הוצע לקיים את "היום הבינלאומי לאנדרטאות ואתרים" שיחגג בו זמנית ברחבי העולם. פרויקט זה אושר על ידי הוועד הפועל שהגיש הצעות מעשיות לוועדות הלאומיות כיצד לארגן את היום הזה.

הרעיון אושר גם על ידי הוועידה הכללית של אונסק"ו שקיבלה החלטה במושב ה -22 שלה בנובמבר 1983 והמליצה למדינות החברות לבחון את האפשרות להכריז על ה- 18 באפריל בכל שנה כ"יום המונומנטים והאתרים". זה נקרא באופן מסורתי יום המורשת העולמית.

יש המון אתרי מורשת ואנדרטאות מדהימים ברחבי העולם. בין אתרי המורשת שאפשר ללמוד עליהם על תרבויות עתיקות ברחבי העולם יש את מאצ'ו פיצ'ו, העיר האבודה של בני האינקה שנמצאת בשטח שופע והררי מעל עמק אורובמבה בפרו. יש את הפירמידות של גיזה המדהימות במצרים, מקדש אבו סימבל בגבול מצרים-סודאן מתקופת מצרים העתיקה, החומה הגדולה בסין, שרידי העיר העתיקה באגאן במיאנמר, אנגקור וואט, המקדש המרכזי בעיר המקדשים העתיקה אנגקור שבקמבודיה ועוד. יש גם המון אנדרטאות מסביב לעולם שהן פסלים או מבנים שמטרתם להנציח אנשים חשובים, מאורעות היסטוריים וכד'. 

ICOMOS, המועצה הבינלאומית לאנדרטאות ואתרים הציעה לחגוג את יום מורשת העולם בביקורים באנדרטאות ואתרים ועבודות שיקום בחינם, פירסום מאמרים בעיתונים ומגזינים, וכתבות בטלוויזיה וברדיו, תליית כרזות בכיכרות העיר או בצירי תנועה עיקריים שמקדישות תשומת לב ליום שימור המורשת התרבותית, הזמנת מומחים ואישים מקומיים וזרים לכנסים וראיונות, ארגון דיונים במרכזי תרבות, בבתי עירייה ובמרחבים ציבוריים אחרים, תערוכות (תמונות, ציורים וכו'), פרסום ספרים, גלויות, בולים, כרזות, הענקת פרסים לארגונים או לאנשים שתרמו תרומה יוצאת מן הכלל לשימור וקידום המורשת התרבותית או הניבו פרסום מצוין בנושא, חניכת אנדרטאות ששוחזרו לאחרונה, פעילויות מיוחדות להעלאת מודעות בקרב ילדי בית הספר ובני הנוער, קידום הזדמנויות "תאום" בין ארגונים, הגדרת אזורים לשיתוף פעולה; חילופי דוברים; ארגון פגישות וסמינרים, או עריכת פרסומים משותפים.


ה-18 באפריל הוא גם יום העיתונאים


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות