יום הגזר - 4 באפריל

יום הגזר הבינלאומי נחגג מדי שנה ב -4 באפריל לכבוד הגזר- ירק השורש הכתום (בדרך כלל) והבריא שמככב בכל כך הרבה מתכונים. יום הגזר נוסד בשנת 2003 כדי להפיץ מידע על הגזר ותכונותיו הטובות ברחבי העולם.
בכל שנה היום הופך פופולרי יותר ויותר ומדווח שחוגגים אותו כבר בצרפת, איטליה, שוודיה, רוסיה, אוסטרליה, בריטניה ויפן. לכן עכשיו תורך להיות שגריר הגזר ולהמשיך להפיץ את המסר!

הגזר הוא ירק שורש, בדרך כלל בצבע כתום, אם כי קיימים זנים סגולים, שחורים, אדומים, לבנים וצהובים. הגזר הוא סוג מבוית של גזר הבר, שמקורו כנראה באפגניסטן, שהיא עדיין המרכז לסוגים שונים של גזר. החלק הנפוץ ביותר באכילה של הצמח הוא השורש, אם כי אפשר לאכול גם את הגבעולים והעלים. הגזר הוא מרכיב מרכזי בהמון תבשילים, סלטים ועוגות במטבחים אזוריים רבים.
הגזר הוא צמח דו-שנתי ממשפחת הסוככיים. בהתחלה הוא מגדל שושנת עלים תוך כדי שהשורש מתפתח. לגזר יש פרח בעל חמישה עלי כותרת מופרדים בצבע לבן-צהבהב וחמישה אבקנים. הפרחים מושכים חרקים שמעבירים את הזרעים וכך מסייעים בתהליך ההאבקה של הגזר. הגזר צומח במהירות ומבשיל תוך שלושה חודשים (90 יום) לאחר זריעת הזרע. זנים שמבשילים לאט יותר זקוקים לחודש יותר (120 יום). 
ארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) מדווח כי הייצור העולמי של גזר ולפת (צמחים אלה משולבים על ידי ה- FAO) לשנת 2018 היה 40 מיליון טון, כאשר 45% מכלל העולם גדל בסין. 

ערכים תזונתיים
השורשים של הגזר מכילים כמויות גבוהות של אלפא ובטא קרוטן, חומר שמשמש ליצירת ויטמין A והוא זה שנותן לגזר את צבעו הכתום. הם מהווים מקור טוב לויטמין K וויטמין B6. שורשי הגזר גם עשירים בסיבים תזונתיים, נוגדי חמצון ומינרלים.
ידעתם שצריכה עודפת של בטא קרוטן עלולה לגרום לעור לקבל גוון כתום-צהבהב? 
הגזר טוב גם לדיאטה בגלל שהוא מכיל סיבים תזונתיים שתורמים לתחושת השובע ולכן הוא נחשב לנשנוש מצוין.
האם גזר משפר את הראייה?
קיים מיתוס שלפיו ויטמין A משפר את יכולת הראייה, אולם השיפור הוא רק במקרה שקיים חוסר בויטמין A, ואין לגזר באמת סגולות לשיפור הראייה. המיתוס שהגזר משפר את הראייה בלילה הופץ בתקופת מלחמת העולם השנייה למטרת תעמולה צבאית על ידי חיל האוויר הבריטי. הם טענו זאת כדי להסביר מדוע טייסיהם שיפרו את ההצלחה במהלך קרבות אוויר בלילה, אך למעשה הטיעון שימש כדי להסוות את ההתקדמות בטכנולוגיית הרדאר ושימוש באורות אדומים בלוחות המכשירים. 

איך לחגוג את יום הגזר?
איספו את חבריכם למסיבת גזר. למנה ראשונה הגישו גזר חתוך (אפשר גם בכל מיני צבעים) טרי, או סלט גזר. למנה עיקרית אפשר לאכול כל תבשיל שמכיל גזר ולקינוח- עוגת גזר. משקה מומלץ הוא מיץ גזר כמובן.
הלבוש הוא חלק חשוב בחגיגה- למסיבת הגזר לובשים חולצה כתומה וכובע ירוק, או מכנסיים כתומים וחולצה ירוקה. אם אתם לא רוצים לדקדק במצוות, תוכלו פשוט ללבוש משהו כתום סמלי. 
יום הגזר

ה-4 באפריל הוא גם יום החולדה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות