חג האור האנושי - 23 בדצמבר

חג האור האנושי הוא חג חילוני שנוצר בניו ג'רזי בארצות הברית בשנת 2001 כדי לספק צד הומניסטי לעונת החגים של העולם המערבי. באנגלית נקרא החג HumanLight וחוגגים אותו ארגונים ואנשים פרטיים רבים ברחבי ארצות הברית ומדינות אחרות.

החג מתמקד בערכים אנושיים חיוביים חילוניים, של שכל, חמלה, אנושיות ותקווה.

לחג אין מנהגים קבועים אבל הוא בדרך כלל כולל ארוחה משותפת בקרב משפחות או קבוצות. בקרב חוגגים רבים נהוג להדליק נרות שמסמלים שכל, תקווה, חמלה ואנושיות. עוד נוהגים לעשות מעשים טובים שמבוססים על ערכי החג, כמו עבודות צדקה, החלפת מתנות ועוד רעיונות חיוביים שקשורים לחגים וחגיגות.

אמנם אין דרישות נוקשות לקיום מנהגי החג, ויש גם גמישות קלה בתאריך, אבל יש מגוון רחב של נושאים ואירועים שאפשר לכלול בטקס או בחגיגה של HumanLight, כמו למשל "חילופי ספרי מדע", מוסיקה ופעילויות לילדים. גם עבודות צדקה ותרומות הן חלקים נפוצים בחגיגות. אירועים פרטיים בבתים נוטים לכלול פעילויות שונות יותר, אך לעתים קרובות הם כוללים ארוחה עם המשפחה והחברים. ועדת HumanLight ממליצה לשמור על שלושה עקרונות בכל מקרה: (1) קידום הערכים החיוביים של ההומניזם (2) הימנעות ממסרים שליליים הקשורים לדתות (3) שמירה על המשפחה והילדים. 

סמלי החג

כולם אוהבים סמלים חגיגיים, ולכן עם הזמן השימוש בנרות הפך למשמעותי. בדרך כלל משתמשים בנרות וקישוטים בצבעים כחול, אדום וצהוב או זהב, כדי לייצג את הצבעים של סמל ה- HumanLight, וגם את התבונה, החמלה והתקווה. בדרך כלל מדליקים שלושה וארבעה נרות, כאשר הנר הרביעי מייצג את האנושיות.

את סמל HumanLight יצר אמן מתנדב והוא מכיל שלוש דמויות שנועדו לשקף את "אופי הקהילה" של החג. 



ארגונים חברתיים רבים מכירים בחג האור האנושי כולל איגוד ההומניסטים האמריקאי (American Humanist Association) שהכיר בו בשנת 2004. ועדת HumanLight מנהלת אתר אינטרנט רשמי של החג ומפעילה ארגונים הומניסטיים ואת התקשורת בנוגע לחג.

השם HumanLight מגיע כדי להדגיש שהוא לא חג שמבוסס על משהו על טבעי, אלא על ה"אור" שבאנושות שמאיר את התבונה האנושית. 

התאריך 23 בדצמבר מאפשר לחג ה-HumanLight להתחבר לעונת החגים של דצמבר בלי להפריע לחופשות האחרות אליהם יוצאים הומניסטיים חילוניים רבים. החג לא נועד לפגוע בחג המולד הדתי, אלא להתקיים לצידו. 

מקורות החג

החג התחיל כשבסוף שנות התשעים חברי רשת ההומניסטים בניו ג'רזי (New Jersey Humanist Network) שאלו את עצמם איך החילונים יכולים להשתתף בצורה הטובה ביותר בעונת החגים הדתיים של דצמבר שכוללת את חג המולד ועוד ימים מיוחדים שקדושים לנוצרים. הם קיימו אירוע השבעה בבית הסירות של פארק ורונה בוורונה שבניו ג'רזי ב-23 בדצמבר 2001 שהשתתפו בו כמעט 100 אנשים, כולל ההומניסט המפורסם פול קורץ.

מאז חגיגת החג התרחבה ועד שנת 2010 היו לפחות 30 חגיגות ציבוריות ידועות של ארגונים חילוניים רבים, ושל איגוד ההומניסטים האמריקאי שאישר את החג. במהלך השנים החלו לעשות טקסים, ארוחות ומופעים אמנותיים ופעילויות אחרות.

איך לחגוג את חג האור האנושי?

בגלל שהחג הוא לא חג דתי אלא חילוני, הוא בעצם אוניברסלי וכל אחד יכול לחגוג אותו בארוחה משפחתית ובמעשים טובים.

ה-23 בדצמבר הוא גם הפסטיבוס

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות