יום הפג הבינלאומי - 17 בנובמבר

יום הפג העולמי נועד להעלות את המודעות לבעיות העומדות בפני תינוקות שנולדו לפני הזמן, ועם זאת גם לחגוג את התפתחותם וצמיחתם של תינוקות גדולים יותר וילדים גדולים שנולדו לפני הזמן. יום הפג נועד גם לתמוך באנשי הקהילה שלנו שעובדים עם ילודים ופגים, ועם הורים לפגים.

הריון מלא נמשך בין 37 ל- 42 שבועות. זהו הזמן שדרוש לפיתוח מערכות הגוף באופן מלא ותקין. פג הוא תינוק שנולד לפני שבילה את משך הזמן המלא ברחם של אימו, כלומר 37 שבועות (זמן ההריון). תינוקות שנולדים בטרם עת ניצבים קודם כל בסכנת חיים, אבל גם אם שרדו, עלולות להיות להם בעיות מיוחדות רבות, שיכולות לכלול קשיי נשימה, קשיי האכלה ומשקל לידה נמוך.

לתינוקות שנולדו לפני הזמן יש בדרך כלל שהות ארוכה יותר בבית החולים מאשר לתינוקות שנולדו בסוף ההריון, ורבים מהם מבלים את הזמן באינקובטורים ביחידות טיפול נמרץ בילודים או בפגיות, עד שניתן לקבוע שהם יציבים ובריאים מספיק כדי להביא אותם הביתה. תקופה זו היא בדרך כלל קשה מאד עבור משפחות רבות.

ישנם מספר גורמי סיכון ללידה מוקדמת, כמו אורח החיים של האם (שימוש באלכוהול, סמים ותרופות מסוימות), נשיאת תינוקות מרובים (תאומים או שלישיות), היסטוריה של לידת פגים, מחלות כמו רעלת הריון או מחלות רקע כמו אפילפסיה, אך עבור אמהות רבות אשר יולדות פגים, זה בלתי צפוי ובלי סיבה ניכרת או גורמי סיכון ניתנים לזיהוי - אימהות שמטופלות היטב לפני הלידה, שעושות הכל "נכון" ועדיין עלולות ללדת את התינוק שלהן בטרם עת.

אם את בהריון, כדאי לך ללמוד את סימני האזהרה של צירים מוקדמים, הכוללים התכווצויות, זמני צירים באופן קבוע וכאבי גב, ולדון בהם עם הרופא או המיילדת שלך לפני הלידה. אם את מאמינה שאת חווה סימני לידה מוקדמים, חשוב לפנות מיד לטיפול רפואי מכיוון שיש צעדים שניתן לנקוט כדי לנהל, לעכב או למנוע את לידתו של תינוק בטרם עת.

הודות להתקדמות בתחום הבריאות המודרנית, התחזית עבור רוב התינוקות שנולדו בטרם עת השתפרה באופן דרמטי. סטטיסטית, ככל שתינוק נולד מוקדם יותר, סביר להניח שהבעיות הבריאותיות שלו יהיו חמורות יותר אך רבים מהתינוקות שנולדו לפני הזמן גדלים להיות בריאים וחזקים.

איך לחגוג את יום הפג העולמי?

יום הפג העולמי הוא זמן מצוין להסתכל על ההתקדמות שחלה בטיפול לפני הלידה ובילוד, ולחגוג כיצד מחקר והתערבויות חדשות שיפרו באופן דרמטי את התוצאות האפשריות עבור כל כך הרבה תינוקות שנולדים בטרם עת מדי שנה. אם את בהריון, יום הפג העולמי הוא תזכורת מצוינת להתייעץ עם המטפלים הרפואיים בלידה שלך.

תינוקות שנולדו בטרם עת מתקשים לעיתים קרובות לווסת את חום הגוף, ולכן עוד דרך לחגוג את יום הפג העולמי היא לתת במתנה שמיכות, כובעים, כפפות או גרביים חדשים להורים לפגים או לבתי חולים למחלקות הפגים שלהן. 

יום הפג העולמי הוא גם זמן טוב לפנות להורים שאולי ידוע לכם שיש להם תינוקות שנולדו בטרם עת, לראות איך הדברים מתנהלים או לספק להם עידוד. אם אתם מעוניינים לעזור למשפחות המטפלות בתינוקות שנולדו בטרם עת, או ללמוד יותר על הנושאים המיוחדים העומדים בפני אותם תינוקות, אתם מוזמנים לפנות למרכזי הכנה ללידה, למיילדות או למחלקות היולדות  בבית החולים.

ה-17 בנובמבר הוא גם יום האינפרונד וגם יום הבקלאווה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות