יום העט הנובע - יום שישי הראשון בחודש נובמבר

עט נובע הוא עט מהודר ואלגנטי, שתמיד נותן הרגשה שהכותב בו הוא אדם מכובד. העט הנובע הוא עט בעל ציפורן ומכל דיו. הדיו מגיע ממכל דיו ומשם לציפורן של העט כאשר מתבצעת בו פעולת הכתיבה.

ישנם עטים נובעים יקרים מאד שבהם משתמשים אנשים ידועים לחתימות על מסמכים חשובים. יש גם אנשי מקצוע שמעדיפים לעשות רושם טוב כשהם חותמים על חוזים ולכן משתמשים בעטים נובעים יוקרתיים. יש גם עטים זולים יותר שבהם משתמשים לצרכים יומיומיים. 

איסוף עטים נובעים הוא תחביב יוקרתי, ויש עטים נובעים שיוצאים במהדורות מוגבלות. מחירו של עט נובע במהדורה מיוחדת עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים.

ההיסטוריה של יום העט הנובע

אם נחזור לראשית ההיסטוריה של הכתב, בימים אלה היו בני האדם משתמשים באזמלים לסימון על אבן, בדיו על פפירוס כדי לסמן צורות ובפיסות פחם לסימון מילים על קליפות ועלים.

בסופו של דבר הומצא הדיו, תוך שימוש בסוגים שונים של חומר צמחי, בעלי חיים, ובסופו של דבר ברזל וחומצת עפצים. הדיו נדרש לכלי חדש, וכלי זה היה בתחילה נוצת אווז עם ציפורן חתוכה בקפידה שאותה טובלים בדיו כדי להרים אותו ולהעבירו לנייר.

זה היה חידוש כל כך מדהים שהוא נשאר הרבה זמן, אבל בסופו של דבר היה צורך ביצירה חדשה שלא הצריכה טבילה מתמדת, וחיתוך מתמיד של הציפורן.

ואז בשנת 1636 פיתח ממציא גרמני בשם דניאל שוונטר עט חדש שעשוי משני קולמוסים. קולמוס אחד שימש כמאגר דיו בתוך הקולמוס השני. הדיו נאטם בתוך הקולמוס עם פקק. הדיו נלחץ דרך חור קטן עד לנקודת הכתיבה. זאת הייתה אבן דרך שתרמה להמצאת העט הנובע. 

בשנת 1809 רשם פרדריק פולש פטנט באנגליה על עט עם מאגר דיו. זה קרה בעקבות המהפכה התעשייתית באנגליה שהביאה לכך שיותר אנשים ידעו קרוא וכתוב. 

מקובל לציין את שנת 1884 כשנה שבה הומצא העט הנובע. לואיס אדסון ווטרמן רשם בשנה זו פטנט יעיל להתקן הזנת דיו שאינו נוזל. ווטרמן היה סוכן ביטוח שמסופר עליו  שאיבד עסקת ביטוח חיים גדולה בגלל נזילה של עט דיו על גבי הפוליסה. ווטרמן קיבל מוטיבציה לפתח עט חדש שלא נוזל והקים את חברת עטי היוקרה ווטרמן שעד היום היא אחת מחברות העטים המובילות בעולם. עם השנים התברר שהסיפור על עיסקת הביטוח שהתפספסה הוא אגדה אורבנית שהמציאו אנשי יחסי הציבור של החברה, וכנראה שהמצאת העט הנובע הייתה של אדם אחר, לא ידוע מי. 

העט הנובע עד היום הוא כלי הכתיבה הנבחר עבור אלו המעדיפים שיטת כתיבה מסורתית, אלגנטית ויפה. יש לו את היתרון שהוא מייצר קו נקי ועקבי יותר מעטים אחרים. 

יום העט הנובע מכבד את כלי הכתיבה בעל ההיסטוריה הארוכה והמפוארת הזה.

איך לחגוג את יום העט הנובע?

אחת הדרכים הנחמדות ביותר לחגוג את יום עט הנובע היא לקנות לעצמכם עט נובע משלכם. טווח המחירים של עטים נובעים יכול לנוע בין עשרה שקלים לעשרות אלפים. ברגע שתתחילו לכתוב עם עט נובע במקום העט הפשוט שלכם, תגלו כמה נעים יותר להסתכל על כתב היד שלכם. אולי תתחילו לאסוף עטים נובעים מעוצבים ומרשימים. זאת יכולה להיות התמכרות מרגשת חדשה כי דרך העטים תוכלו ללמוד הרבה על ההיסטוריה של עם ישראל ושאר העולם. באיזה עטים כתבו ראשי הממשלה הראשונים של מדינת ישראל? באיזה עטים השתמשו כדי לחתום על מגילת העצמאות של ארה"ב? ועם מה יחתום הנשיא החדש של ארה"ב על המסמכים שלו?


הוסף רשומת תגובה

0 תגובות