יום הזיכרון לרצח העם הארמני- 24 באפריל

יום הזיכרון לרצח העם הארמני נערך מדי שנה להנצחת קרבנות רצח העם הארמני משנת 1915. רצח העם הארמני היה סדרה של מעשי טבח והרעבה של מיליון וחצי ארמנים על ידי העות'מאנים.
ביום זה מאות אלפי אנשים בירוואן, בירת ארמניה, צועדים לאנדרטה לרצח העם שנמצאת בגבעות Tsitsernakaberd כדי להניח פרחים באנדרטת להבת הנצח.
התאריך 24 באפריל מציין את תחילת רצח העם שהתבטאה בגירוש האינטלקטואלים הארמנים ב- 24 באפריל 1915 מקונסטנטינופול (היום איסטנבול שבטורקיה).
הטורקים ארגנו שיירות של מאות אלפי אנשים, ללא מזון ומים, לפאתי טורקיה ולמדבר הסורי. צעדות אלו היוו למעשה גזר דין מוות על מרבית הצועדים, בשל התנאים הקשים והעלמת העין ממעשי טבח, רצח, אונס והתעללות. בשיירות היו צעירים, נשים, ילדים וזקנים והן לוו על ידי יחידות הצבא הטורקי. בדרך תקפו יחידות אלה וחמושים מהכפרים הטורקיים הסמוכים את השיירות, וכך נרצחו אלפים מדי יום. המסעות ארכו שבועות רבים, ובמהלכם מתו רבים מתשישות ומרעב.
רשת של 25 מחנות ריכוז הוקמה על ידי הממשלה העות'מאנית כדי להיפטר מהארמנים ששרדו את צעדות הגירוש בנקודה הסופית שלהן.
הטורקים השתמשו בשיטות הרג שונות. נשים וילדים הועמסו על סירות והוטבעו בים, אחרים הוצאו להורג בשריפה. לפי תצהירים מאת שני רופאים מהעיר טרבזון, שימשו מבנים של שני בתי ספר כדי לרכז ילדים אשר נשלחו לאחר מכן לקומת הביניים, שם הומתו בגז רעיל.


ההנצחה הראשונה, שאורגנה על ידי קבוצת ניצולי רצח העם הארמני, נערכה באיסטנבול בשנת 1919 בכנסייה המקומית סנט טריניטי הארמנית. הרבה דמויות בולטות בקהילה הארמנית השתתפו בהנצחה. לאחר ההנצחה הראשונית בשנת 1919, הפך התאריך ליום הזיכרון השנתי לרצח העם הארמני.
ב- 9 באפריל 1975, בית הנבחרים האמריקני קיבל את ההחלטה המשותפת 148 המציינת את ה-24 באפריל כיום לאומי לזכר חוסר האנושיות של האדם לאדם. ההחלטה הנציחה את קרבנות רצח העם, ובמיוחד את אלה של אבות קדמונים ארמנים שנרצחו במאורעות שנת 1915, אולם ההחלטה לא הצליחה לעבור בוועדת שופטת הסנאט האמריקנית בגלל התנגדותו החריפה של הנשיא ג'רלד ר. פורד למה שהוא ראה כאיום לברית האסטרטגית של המדינה עם טורקיה.

בשנת 1988, ארמניה הסובייטית אימצה רשמית את ה-24 באפריל כיום הנצחה ציבורי.

בשנת 1997 בארצות הברית הכריזה באסיפה הממלכתית בקליפורניה שה-24 באפריל הוא יום זיכרון לרצח העם הארמני שהתרחש בשנים 1915–1923, וגם לקורבנות פוגרום סומגייט בשנת 1988 ופרעות באקו משנת 1990.
פוגרום סומגייט היה פוגרום נגד האוכלוסייה הארמנית בעיירת הים Sumgait באזרבייג'ן על ידי התנועה הקראבאכית. ב- 27 בפברואר 1988 התאספו המונים המורכבים מאזרבייג'ן האתנית לקבוצות ותקפו והרגו ארמנים ברחובות ובדירותיהם. במשך שלושה ימים נמשכו הרציחות והביזה הנרחבת כשהמשטרה האזרית אינה מתערבת.
פוגרום באקו היה פוגרום שהופנה נגד התושבים הארמנים האתניים בבאקו, בירת אזרבייג'ן. החל מה-12 בינואר 1990 פרץ פוגרום בן שבעה ימים נגד האוכלוסייה האזרחית הארמנית בבאקו שבמהלכו הוכו ארמנים, נרצחו וגורשו מהעיר. היו גם פשיטות רבות על דירות, מעשי שוד והצתה.

בשנת 2015 העביר בית הנבחרים של קנדה פה אחד את ההצעה M-587, שהוצעה על ידי בראד באט, שחודש אפריל יהיה חודש הזיכרון לרצח עם, גינוי ומניעה, וקבעו את ה-24 באפריל ליום הזיכרון לרצח העם הארמני.

ב-24 באפריל שנת 2019 ציינה צרפת את ההנצחה הלאומית הראשונה שלה לרצח העם הארמני.


אנדרטת הלהבה הנצחית לזכר רצח העם הארמני (מקור: אינסטגרם)
ה-24 באפריל הוא גם יום משה בתיבה וגם יום ההולדת להפועל חיפה

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות