יום הולדת לממציא הקוקה קולה ג'ון פמברטון- 8 ביולי

ידעתם שקוקה קולה נוצרה במקור כתרופה ושהיא נקראת על שמם של שני המרכיבים העיקריים בה: קוקה וקולה?
הקוקה הוא שיח שממנו מפיקים קוקאין והקולה הוא אגוז שגדל ביערות הגשם של אפריקה. אבל אל דאגה, בקוקה קולה אין קוקאין יותר.
כשהרוקח האמריקאי ג'ון פמברטון המציא לראשונה את הקוקה קולה, בשנת 1886, זה היה כתוצאה מחיפוש אחרי גירסה לא אלכוהולית ליין הקוקה שלו.

 

ג'ון פמברטון נולד ב-8 ביולי 1831 במדינת ג'ורג'יה שבארה"ב. כחייל הוא נלחם במלחמת האזרחים האמריקאית בצבא הקונפדרציה (הדרום) ונפצע בקרב קולומבוס. הוא קיבל מהרופאים הצבאיים מורפיום והתמכר אליו. אחרי שסיים את שירותו הצבאי הוא עבד כרוקח והחל לחפש לעצמו תרופה להתמכרות. הוא רקח לעצמו יין מאגוזי קולה והוסיף לו את צמח הקוקה, עד שלבסוף הצליח להמציא את  ה"יין הצרפתי קוקה של פמברטון". כשראה שהיין שלו עוזר לו להתמודד עם הכאבים הוא התחיל למכור אותו ליוצאי צבא אחרים שסבלו מהתמכרות למורפיום, מדיכאון ואלכוהוליזם וגם לנשים שסבלו מחולשת עצבים (נויראסתניה).  
בשנת 1885 הונהגו בג'ורג'יה חוקי היובש, החוקים שעל פיהם אסור לייצר, למכור ולשתות אלכוהול. פמברטון נאלץ ליצור גירסה לא אלכוהולית למשקה היין שלו. הוא עבד קשה כדי ליצור מתכון לגרסה לא אלכוהולית, עד שבשנת 1886 הוא המציא מתכון סודי שעל פיו החליט לערבב את סירופ הקוקה קולה שלו עם מי-סודה. הוא מכר אותו בחמישה סנט לכוס כתרופת פטנט. אנשים באותה עת האמינו כי המים המוגזים טובים לבריאותם, ופמברטון טען כי הסודה המיוחדת שלו היא תרופה להתמכרות למורפיום, הפרעות בעיכול, נויראסתניה, כאבי ראש ובעיות בריאותיות אחרות. במאי של אותה שנה הקים פמברטון את חברת קוקה קולה ושיווק את המשקה כבעל תכונות מרפא וכתרופה להתמכרות למורפיום או אופיום.
משערים שבמתכון הקוקה קולה המקורי היו כתשעה מיליגרם של קוקאין בכוס. במנת סם ממוצעת של קוקאין יש בין 15 ל-35 מיליגרם. עם זאת, ההשפעה של עלי הקוקה התאזנה בנוכחות הקפאין אשר באגוז הקולה. בשנת 1903 הקוקאין הוסר מהמתכון הסודי אבל בקוקה קולה עדיין יש את הטעם של צמח הקוקה.
דוגמנית הקוקה קולה הראשונה, הילדה קלארק, בפרסומת משנת 1890 בה היא מציעה כוס קוקה קולה במחיר של 5 סנט.

הילדה קלארק בפרסומת לקוקה קולה, The Ideal Brain Tonic
משקה לקיץ ולחורף, במיוחד לכאבי ראש, מקל על תשישות נפשית וגופנית
ה-8 ביולי הוא גם יום ההולדת של הויקיפדיה העברית

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות