יום הרשת החברתית- 30 ביוני

פעם לא היה דבר כזה "רשת חברתית". אנשים היו מתקשרים אחד לשני בטלפון או שולחים מכתבים ואם מישהו היה נוסע לחו"ל הוא היה שולח גלויות עם תמונות של המקום. חייתם בתקופה הזאת? באותה תקופה כמובן שהיו רשתות חברתיות, אבל הן היו אחרות לגמרי, בלי מחשב שמתווך בין אנשים.

פעם כדי להתעדכן בחדשות אנשים היו קוראים עיתונים ומגזינים, אחר כך הגיעו הרדיו והטלוויזיה, ורק בסוף הגיע האינטרנט. צורות אלה של תקשורת המונים - תקשורת שמגיעה להמון אנשים בבת אחת- חשובות מאד בדמוקרטיה, כי כך האזרחים מעודכנים לגבי אירועים עכשוויים ונושאים חשובים כל הזמן, ובדמוקרטיה "זכות הציבור לדעת" היא אחד מהיסודות הבסיסיים.
אבל האינטרנט מסוגל לעשות הרבה יותר מאשר רק לפוצץ במידע כתוב ובחדשות ויזואליות. אנשים יכולים בזכותו לתקשר אחד עם השני בדרך מהירה ביותר בכל הנוגע לכל נושא וחדשות שמתפרסמים, והם יכולים גם ליצור קשרים באמצעותו. הם יכולים לשתף תמונות אישיות וחדשות, יצירות דיגיטליות כמו ממים ו-GIFs, והם יכולים גם לפרסם מודעות עסקיות בקלות וללא תשלום.



כבר בתחילת עידן האינטרנט היו מאמצים לתמוך ברשתות חברתיות דרך תקשורת מחשבים כמו פורומים וצ'אטים. בשנות ה-90 המאוחרות, הפכו הפרופילים האישיים להיות מאפיין מרכזי באתרי רשתות חברתיות והם אפשרו מציאת חברים בעלי תחומי עניין משותפים. בשנת 2004 הושקה פייסבוק ובשנת 2009 היא הפכה לאתר הרשת החברתית הגדול ביותר בעולם. בשנת 2006 הושק טוויטר ובסוף שנת 2012 היו לו מעל ל-500 מיליון משתמשים. בשנת 2011 השיקה גוגל את Google+ אבל באפריל 2019 השירות נסגר. בשנים הבאות הגיעו עוד רשתות חברתיות כמו אינסטגרם, סנאפצ'ט ועוד.

דו"ח של Globalwebindex מצא כי פלטפורמות המדיה החברתיות הנפוצות ביותר כיום (שנת 2019) הן (לפי הסדר, כשהשימוש הנפוץ ביותר הוא #1):

1. פייסבוק
2. יוטיוב
3. ווצאפ
4. אינסטגרם
5. טוויטר
6. לינקדאין
7. סקייפ
8. סנאפצ'ט
9. פינטרסט
10. טאמבלר

עוד גילה הדו"ח כי רוב המשתמשים ביוטיוב הם אורחים שלא נכנסו לחשבונות שלהם או שאינם חברים אפילו מלכתחילה.
רוב משתמשי יוטיוב הם בין הגילאים 16 עד 24.
קבוצת הגיל 16-24 פעילה יותר באינסטגרם מאשר קבוצת הגיל 55-64.



האתר שייסד את יום הרשת החברתית הוא Mashable, אתר חדשות שמתמקד במדיה החברתית ובטכנולוגיה. הוא יצר את היום המיוחד הזה בשנת 2010.

הרעיון של היום הוא להכיר ולחגוג את המדיה החברתית ואת תרומתה לחינוך, לעיתונאות, לבידור ולאזרחות.
אי אפשר שלא להזכיר שלמדיה החברתית יש גם כמה השפעות ממש רעות, כמו גם שיש לה השפעות טובות רבות.
בגלל הקלות של התקשורת ברשתות החברתית שנובעת מזה שהיא לא נעשית פיזית אלא מאחורי מסכים, אנשים מרשים לעצמם להיות אלימים ולפגוע אחד בשני ברשת. זה משהו שחייבים לטפל בו בהקדם, כי למרות שהתקשורת נעשית בין מחשבים, יש אנשים אמיתיים שנפגעים מזה. לכבוד יום הרשת החברתית כדאי לזכור ולשנן את זה.

ה-30 ביוני הוא גם יום הכוכב הנופל (האסטרואיד)

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות