מימונה- כב בניסן איסרו חג

מימונה- כ"ב בניסן

המימונה (בערבית: ميمونة) הוא החג של היהודים יוצאי מדינות צפון-מערב אפריקה (במיוחד מרוקו ולוב) שנחגג במוצאי החג השני של פסח, בתאריך כ"ב בניסן, באיסרו חג.
השנה  נחגגת המימונה בתאריך 7 באפריל (ערב המימונה) עד 8 באפריל (יום המימונה).
הסמל של המימונה הוא המופלטה, מאכל קמח שמן ומתוק שאוכלים אותו עם חמאה ודבש.
מקובל לחשוב שהמימונה הוא חג של מרוקאים, אבל אחרי שבוע של אכילת מצות, כל העדות חולמות כבר לאכול מופלטה ולהצטרף בשביל זה לחגיגות המימונה, לא משנה של איזה עדה.

מקור השם מימונה הוא מהמילה הערבית "מָיְמוּן" שפירושה מזל והצלחה. החוגגים את המימונה מאמינים שיום זה היום יום של מזל וברכה.
מקור המנהג הוא לפי השערת החוקרים, במאה ה-18 במרוקו. ההשערה היא שהחג נחגג בהשפעה של התרבות המקומית במרוקו, של טקס שנועד לפייס את האלילה או השדה, הגברת מימונה.
בטקס זה, בעשרות כפרים במרוקו ששייכים לזרם האיסלאם גנאווה פותחים שולחן מלא במטעמים, שרים ורוקדים בתלבושות, תרבושים צבעוניים וגלימות זהב שזהים ללבוש המסורתי של יהודי מרוקו במימונה. יהודי מרוקו לפי הסברה אימצו את החג אך ביטלו ממנו את הסממנים האליליים והשאירו רק את האמונה במזל ובברכה. 




הברכה המסורתית של החג היא "תרבחו ותסעדו", שפירושה "תרוויחו ותסעדו", כלומר, שקודם יהיה לכם רווח (רווחה) ואחר כך תוכלו גם לתת סעד (עזרה לזולת). 
קרדיט לתמונה: Rafael Ben-Ari Stock Photo ©
מנהגי חג המימונה

דלת פתוחה- בליל המימונה נוהגים להשאיר את דלת הבית פתוחה כדי להזמין את כל מי שרוצה להיכנס. הדלת נשארת פתוחה כל עוד בני הבית ערים ונמצאים בבית כמובן, וביישובים שבהם יש ריכוז גבוה של יהודים יוצאי מרוקו, נוהגים לארח ולהתארח בכמה שיותר בתים, כך שברוב הפעמים הדלתות נסגרות רק לפנות בוקר. 

כיבוד מתוק- שולחנות החג מלאים בממתקים וריבות מסוגים שונים. הכיבוד הוכן במהלך חג הפסח על ידי בעלת הבית ולכן הוא מכיל רק מרכיבים כשרים לפסח: תמרים, בוטנים, שקדים, אגוזים וסוכר. הכל בלי קמח. את המופלטות שעשויות מקמח מכינים כמה דקות לפני ההגשה, אחרי צאת חג הפסח.  מתכונים של מטעמי המימונה

בשנים האחרונות נוהגים פוליטיקאים ישראלים להתארח ולהשתתף בחגיגות המימונה ברחבי הארץ.
בתמונה: ביבי ושרה נתניהו מתארחים במימונה ביבנה (קישור לסרטון)
ביום המימונה, לאחר ליל החג, נוהגים יהודי צפון אפריקה לבלות בחיק הטבע בפיקניקים וטבילה במקורות מים. 
במרוקו המוסלמים היו מרשים ליהודים לבלות בגניהם ובכרמיהם, כי האמינו שליהודים סגולות ברכה ושיזכו בשל כך לשנה גשומה.

מתי יוצא המימונה בשנים הקרובות?
2020- תש"פ- 16 באפריל
2021- תשפ"א- 4 באפריל
2022- תשפ"ב- 23 באפריל

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות