ארבור דיי- חג האילנות- יום שישי האחרון בחודש אפריל

חג האילנות (Arbor Day) הוא חג שבו מעודדים יחידים וקבוצות לנטוע עצים. החג מתקיים במדינות רבות בעולם, בדרך כלל באביב, בתאריך משתנה לפי האקלים ועונת השתילה המתאימה.



למה לנטוע עצים?

העצים נלחמים בשינויי האקלים והתחממות כדור הארץ, מכיוון שהם סופגים פחמן דו חמצני ומשחררים חמצן. בתוך שנה אחת בלבד, דונם של עצים בוגרים סופג את כמות הפחמן המופק על ידי מכונית רגילה מונעת בגז הנוסעת 42,000 קילומטרים. העצים גם מנקים את האוויר, שומרים על בניינים ורכוש מוצלים וקרירים, ומגנים מפני זיהום כימיקלי.
העצים חוסכים מים על ידי זה שהם נותנים צל למדשאות ומעבירים את הלחות באוויר. הם מונעים את שחיקת האדמה ומסייעים במניעת זיהום המים.
העצים גם מספקים בתי גידול לבעלי חיים רבים ואפילו לצמחים אחרים, והם נותנים לנו אגוזים, זרעים ופירות שאנו ובעלי חיים אחרים אוכלים. מהעצים אנחנו גם מפיקים מוצרים שמשמשים אותנו ליצור נייר, רהיטים ואפילו בתים.
עצי האקליפטוס עזרו מאד להקמת מדינת ישראל כשהשתמשו בהם כדי לייבש את הביצות שמילאו את אדמות הארץ.

יש עוד הרבה צדדים חיוביים לעצים, כולל היופי שלהם שתורם גם למצב הרוח והבריאות הנפשית שלנו. מחקרים מצאו שסביבה שבה יש עצים מטופחים וירוקים מפחיתה את הדיכאון בקרב האנשים שגרים בה.

יום חג לעצים, שבו במיוחד נוהגים לנטוע עצים, מתקיים במדינות רבות ושונות. בארה"ב יום הנטיעות (ארבור דיי) נערך ביום שישי האחרון של חודש אפריל. בישראל אנחנו חוגגים את חג האילנות בט"ו בשבט. במדינות נוספות חוגגים את היום החשוב הזה בתאריכים אחרים, בהתאם לעונת השנה המתאימה לנטיעות.

ההיסטוריה של יום ארבור
מההיסטוריה של יום הנטיעות אפשר ללמוד שהחשיבות של העצים לעולם הייתה ידועה כבר לפני מאות שנים, כי הפעם הראשונה שנערך יום ארבור הייתה בשנת 1805 בכפר קטן בספרד בשם וילנובה דה לס סיירה. הכומר המקומי הוביל את המאמצים לקיים חג נטיעת עצים והעיירה כולה הצטרפה.
יום הארבור האמריקאי הראשון נערך בעיר נברסקה, במדינת נברסקה, בשנת 1872. ההערכה היא שיותר ממיליון עצים ניטעו בנברסקה באותו יום!



איך לחגוג את יום האילנות?
אם אתם נמצאים במדינה שבה חוגגים את יום האילנות, הצטרפו לחגיגה ושיתלו עץ בעצמכם. אם לא, עדיין זה יום טוב להעלות את המודעות לסביבה וללמד את החשיבות של העצים ואת תרומתם לכדור הארץ. תוכלו לנטוע עץ באחד מיערות קק"ל באמצעות תרומה לאתר של הקרן הקיימת לישראל, או לנטוע עץ בעצמכם בחצר שלכם, בחצר בית ספר או גן או בכל מקום שתרצו (בתיאום עם בעלי המקום כמובן).

מתי יוצא חג האילנות (Arbor Day) בארה"ב בשנים הקרובות?
2020- 26 באפריל, יום שישי
2021- 30 באפריל, יום שישי
2022- 29 באפריל, יום שישי
2023- 28 באפריל, יום שישי
2024- 26 באפריל, יום שישי

הוסף רשומת תגובה

0 תגובות